alexander91 schreef:Ik hoor regelmatig iets nieuws in de kerk. Gisteren nog.
Toen werd de vergelijking getrokken van Mefiboseth (letterlijke naambetekenis: verspreider van schande) die geboden werd om voortaan te verblijven in het huis van de koning en aan zijn tafel te eten, met de mens van nu, die ook geboden wordt om voortaan aan de tafel van de Koning te zitten (avondmaal). En niet de wispelturige gevoelens van Mefiboseth zijn de reden om "aan te gaan", maar de Genade van de Koning. En Mefiboseth bleef mank, maar wel in de nabijheid van de koning. (om een erg korte en waarschijnlijk onvolledige samenvatting te geven).
Meer ontopic, onze predikant weet wat leeft in de gemeente en spitst daar heel erg zijn prediking op toe. En dan geen herhaling van bekende constructies: maar wat zegt het Woord erover? Zo hoor ik in elk geval regelmatig nieuwe dingen die mij heel erg helpen om Gods wil beter te leren kennen en vooral die me weer meer terugbrengen naar Gods Woord toe dan dat ik bij mijn eigen "waarheid" blijf.
Bovendien ben ik ervan overtuigd dat we ons bijna elke dag weer opnieuw moeten bekeren. Terugkeren van onze eigenwijze schreden en ons in alles richten op God. Zo zie ik dat ook terug in de brieven van Paulus. Mensen die goed en wel gedoopt waren, moesten toch weer onderwezen worden in hun geloof, naasteliefde, maar ook in zaken als avondmaal, maar ook de betekenis van hun eigen doop.
Zo kunnen veel predikingen over het geheel gezien saai en hetzelfde lijken, de effecten komen op de momenten dat Gods Woord verkondigd wordt en het gehoord wordt, en vaak hoor je de ene zaak beter dan de andere. Leven met God is in dit leven een oneindig proces in mijn ogen.
Ik mis zo vaak de diepte in dat soort preken, welke achterwege moet blijven omdat het te confronterend is.
Jezus heeft niet voor niets het huwelijk genomen als zinnebeeldig model.
Wie gelooft en vertrouwt op Hem, gaat de verloving aan.
De ring komt pas bij het huwelijk.
Maar bij ons al bij de verloving.
Vreemd eigenlijk, want de verloving is de testperiode.
Er kan nog van alles misgaan.
alleen wie overwint, zal de ring aangedaan worden.