Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Cees1977 schreef:Het is een vraag die in elke christen speelt, de ene keer meer dan de ander, in elk kerk anders wordt benaderd.
Kernhoofdstukken die wij hierbij moeten weten zijn m.i Romeinen 5-8 , maar ook de hoofstukken ervoor verdienen aandacht.
Mijn inziens lichten wij van teveel Romeinen 7 uit het verband van de andere hoofdstukken en met name de versen " ik ellendig mens!" en het goede willen doen maar het kwade is aanwezig.
Wij komen makkelijk tot de theologie dat onze oude mens ons tot onze dood blijft kwellen, wij in facto (ten dele) slaven van zondigheid zijn. Is dit echter schriftuurlijk vast te houden? Ik denk dat wij bij Romeinen 7 niet moeten spreken over de verloste mens, maar over een mens die door de wet God wenst te behagen, maar daardoor juist door de zonde het oordeel verdient.
Wie Romeinen 7 meer leest in het licht van de andere hoofdstukken ervoor (en 8!) kan niet anders dan concluderen dat de oude mens met Christus gestorven is. Evenzeer wij juridisch van Gods oordeel verlost worden, wordt onze oude zondige natuur met Christus gekruisigd.
De nieuwe schepping in Christus zijn wordt enkele manieren genoemd in het Nieuwe testament. En vele andere gedeeltes ga je met nieuwe ogen bekijken. Naast alle wantoestanden in de brieven lezen we ook veel over het nieuwe leven in Christus en wat dat kan uitwerken.
Besef en geloof van de dood van je oude natuur (IN Christus) kan je soms onmiddelijk bevrijden uit bepaalde gewoonten en zonde's.
Ook ik heb echter ervaren: er zullen ook hardnekkige problemen zijn, je denken moet ook vernieuwd worden, het vleselijke denken, alle verkeerde overtuigingen die er in je geworteld zijn. Niet enkel vanuit je jeugd maar alle dagelijkse invloeden die je geest en ziel bestormen. Er zullen wel degelijk zware aanvechtingen zijn- waarin je bijvoorbeel meent dat de nieuwe natuur in je een illusie is en de oude natuur springlevend -maar tevens de belofte van overwinning in Christus en door de Heilige Geest.
De strijd van een christen die in zijn oude natuur strijd en de christen die als nieuwe schepping worstelt met de vleselijke aanvechtingen, lijkt erg op elkaar. In Gods genade leert de eerste christen vaak ook bepaalde zonden te overwinnen, ook zonder besef van het vrij zijn van de oude natuur, omdat genade het thema is wat gelukkig in protestants gedachtengoed blijft bestaan, zeker pastoraal gezien.
Deze dingen lopen door elkaar heen ik heb gemerkt dat de Cathechismus ook dat ook niet helemaal helder maakt, hoezeer ik ook dankbaar ben voor een gedegen onderwijs hierin.
Prangend voorbeeld is hoe de Cathechismus in mijn kerkboek in een vootnoot verwijst naar een NT tekst, om aan te geven dat wij geschapen zijn in ware gerechtigheid en heiligheid, als Adam. Maar wie deze tekst opzoekt, ziet onmiddelijk dat het ook en vooral gaat over de nieuwe mens!
Ik kan er nog wel wat over zeggen, maar m.i al genoeg stof tot denken gegeven
Nieuwe Schepping:
2 Korintiërs 5,17
Galaten 6,15
Rom 6:4 Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat, gelijk Christus uit de doden opgewekt is door de majesteit des Vaders, zo ook wij in nieuwheid des levens zouden wandelen
Nieuw mens:
Ef 2:10
Efeziërs 4,24
Want hij heeft ons gemaakt tot wat wij nu zijn: in Christus Jezus geschapen om de weg te gaan van de goede daden die God heeft voorbereid
Kolossenzen 3,10
Gezegende bijbelstudie!
Cees1977 schreef:Ik denk dat wij bij Romeinen 7 niet moeten spreken over de verloste mens, maar over een mens die door de wet God wenst te behagen
Ik denk dat Rom.7 gaat over een gelovige die in eigen kracht tegen de zonde strijdt ipv door de kracht van de Geest.Cees1977 schreef:Ik denk dat wij bij Romeinen 7 niet moeten spreken over de verloste mens, maar over een mens die door de wet God wenst te behagen, maar daardoor juist door de zonde het oordeel verdient.
Dat denk ik niet, tenzij hij in eigen kracht bezig is.Cees1977 schreef:De strijd van een christen die in zijn oude natuur strijd en de christen die als nieuwe schepping worstelt met de vleselijke aanvechtingen, lijkt erg op elkaar.
Ja? Staat er nergens in de Bijbel dat je moet strijden tegen de zonde? Dus ook geen weerstand bieden, of is dat toch net wat anders?1a2b3c schreef:De Bijbel zegt niet dat gelovigen tegen de zonden moeten strijden (de strijd van de gelovige is tegen de duivel Ef.6), maar ze moeten zich dood houden voor de zonden.
Als je tegen de zonden strijdt ligt je focus op de zonden, en dat wekt de begeerte juist op. Rom.7.
De manier om de vleselijke begeerten te doden is om je te richten op de dingen die boven zijn Kol.3:1 en Gal.5: 16 Maar ik zeg: Wandel door de Geest en u zult zeker de begeerte van het vlees niet volbrengen.
Ik zei al dat we de strijd tegen de duivel hebben, lees Ef. 6. Dat weerstand bieden gaat ook over de duivel: Jakobus 4:7 Onderwerp u dan aan God. Bied weerstand aan de duivel en hij zal van u wegvluchten.alexander91 schreef:Ja? Staat er nergens in de Bijbel dat je moet strijden tegen de zonde? Dus ook geen weerstand bieden, of is dat toch net wat anders?
alexander91 schreef:Ja? Staat er nergens in de Bijbel dat je moet strijden tegen de zonde? Dus ook geen weerstand bieden, of is dat toch net wat anders?
1a2b3c schreef:Ik zei al dat we de strijd tegen de duivel hebben, lees Ef. 6. Dat weerstand bieden gaat ook over de duivel: Jakobus 4:7 Onderwerp u dan aan God. Bied weerstand aan de duivel en hij zal van u wegvluchten.
Ik dacht eerst ook 'dat kan niet waar zijn', en sindsdien ben ik er op gaan letten en ik ben het niet tegen gekomen.alexander91 schreef:Bedankt voor je reactie, maar ik ben er nog steeds benieuwd naar of er daadwerkelijk nergens in de Bijbel staat dat je moet strijden tegen de zonde.
We kunnen wel een strijd tegen de duivel hebben (geloof ik ook), maar dat sluit niet uit of we al dan niet een strijd tegen de zonde moeten voeren.
Anders geformuleerd, ben je het nagegaan dat er nergens in de Bijbel staat dat we tegen de zonde moeten strijden?
En 1 Kor.6:18 Vlucht weg van de hoererij, dat is toch niet negatief? Bovendien is wegvluchten geen strijden.maaarten schreef:Toch zijn er ook wel passages waar in een negatieve manier over de strijd tegen de zonde wordt gesproken. 'vliedt de hoererij' bijvoorbeeld, of 'gij hebt nog niet tot bloedens toe weerstand geboden in uw worsteling tegen de zonde'.
Bedankt! Ik dacht overigens niet dat het niet waar kon zijn, want de redenering die je opvoerde heb ik zelf ook in gedachten (waar je mee bezig bent, daar wordt je mee besmet). Ik heb alleen nooit de Bijbel nagespeurd op de afwezigheid van strijden tegen de zonde. Als dat namelijk zo is, dan staat de redenering erg sterk, en daar ben ik in geinteresseerd1a2b3c schreef:Ik dacht eerst ook 'dat kan niet waar zijn', en sindsdien ben ik er op gaan letten en ik ben het niet tegen gekomen.
Tenminste niet op die manier, wel dat we de werkingen van het vlees moeten doden. Maar dan op de positieve manier, door je te richten op de dingen die boven zijn en je zo dood te houden voor de zonden zodat je de zonden a.h.w. uithongert.
Als er staat dat we ons dood moeten houden voor de zonden, dan kan dat niet betekenen dat je er aandacht aan geeft. (als je met de kolenboer vecht wordt je alleen maar zwart)
We worden opgeroepen het goede te doen, en dan doe je vanzelf het verkeerde niet.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten