Zijn de doctrines van de katholieke kerk vals?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Kahless
Verkenner
Verkenner

Zijn de doctrines van de katholieke kerk vals?

Berichtdoor Kahless » 09 mei 2013 21:43

De katholieke kerk leert dat men verlossing ontvangt door geloof, goede werken en de zeven sacramenten. De bijbel aan de andere kant vertelt ons nadrukkelijk dat verlossing komt door alleen geloof.
Romeinen 3:28-30
28 Wij komen dus tot de slotsom dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt zonder werken van de wet.
29 Of is God alleen de God van Joden? En niet ook van heidenen? Ja, ook van heidenen.
30 Het is toch immers één en dezelfde God, Die besnedenen rechtvaardigen zal uit het geloof en onbesnedenen door het geloof.
Galaten 2:16
16 weten dat een mens niet gerechtvaardigd wordt uit werken van de wet, maar door het geloof in Jezus Christus. En ook wij zijn in Christus Jezus gaan geloven, opdat wij gerechtvaardigd zouden worden uit het geloof van Christus en niet uit werken van de wet. Immers, uit werken van de wet wordt geen vlees gerechtvaardigd.

De katholieke kerk leert ook dat Maria de koningin der hemelen is, maar dit wordt in de schriften nergens ondersteund. Er is een koning der hemelen en dat is Christus. De katholieke kerk moedigt katholieken aan om tot heiligen te bidden/heiligen te vragen om voor ze te bidden. Dit is ook onbijbels en ik vind het godslastering. Onderstaande passage is misschien van toepassing op de katholieke kerk:
1 Timotheüs 4:1-4
1 Maar de Geest zegt uitdrukkelijk dat in latere tijden sommigen afvallig zullen worden van het geloof en zich zullen wenden tot misleidende geesten en leringen van demonen,
2 door huichelarij van leugenaars, die hun eigen geweten als met een brandijzer hebben toegeschroeid.
3 Zij verbieden te trouwen en gebieden zich te onthouden van voedsel, dat God geschapen heeft voor de gelovigen en voor hen die de waarheid hebben leren kennen, om onder dankzegging aanvaard te worden.
4 Want alles wat God geschapen heeft, is goed en niets is verwerpelijk, wanneer het onder dankzegging aanvaard wordt.

Aan de andere kant is de katholieke kerk de eerste kerk opgericht door de apostelen. Ze beweren de enige ware kerk te zijn en dat er buiten hun kerk geen verlossing is. Ik ben Christen, maar ik heb nog geen kerk gekozen, maar dat lijkt mij wel belangrijk. Is de katholieke kerk vals en zijn de protestantse kerken juist?

Bron passages: herziene statenvertaling

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Zijn de doctrines van de katholieke kerk vals?

Berichtdoor diak2b » 09 mei 2013 22:46

Gut, wat zou je daar nu als antwoord op gaan krijgen hier? :-({|=

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 10 mei 2013 08:02

Kahless schreef:De katholieke kerk leert dat men verlossing ontvangt door geloof, goede werken en de zeven sacramenten. De bijbel aan de andere kant vertelt ons nadrukkelijk dat verlossing komt door alleen geloof.
Romeinen 3:28-30
28 Wij komen dus tot de slotsom dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt zonder werken van de wet.
29 Of is God alleen de God van Joden? En niet ook van heidenen? Ja, ook van heidenen.
30 Het is toch immers één en dezelfde God, Die besnedenen rechtvaardigen zal uit het geloof en onbesnedenen door het geloof.
Galaten 2:16
16 weten dat een mens niet gerechtvaardigd wordt uit werken van de wet, maar door het geloof in Jezus Christus. En ook wij zijn in Christus Jezus gaan geloven, opdat wij gerechtvaardigd zouden worden uit het geloof van Christus en niet uit werken van de wet. Immers, uit werken van de wet wordt geen vlees gerechtvaardigd.

De katholieke kerk leert ook dat Maria de koningin der hemelen is, maar dit wordt in de schriften nergens ondersteund. Er is een koning der hemelen en dat is Christus. De katholieke kerk moedigt katholieken aan om tot heiligen te bidden/heiligen te vragen om voor ze te bidden. Dit is ook onbijbels en ik vind het godslastering. Onderstaande passage is misschien van toepassing op de katholieke kerk:
1 Timotheüs 4:1-4
1 Maar de Geest zegt uitdrukkelijk dat in latere tijden sommigen afvallig zullen worden van het geloof en zich zullen wenden tot misleidende geesten en leringen van demonen,
2 door huichelarij van leugenaars, die hun eigen geweten als met een brandijzer hebben toegeschroeid.
3 Zij verbieden te trouwen en gebieden zich te onthouden van voedsel, dat God geschapen heeft voor de gelovigen en voor hen die de waarheid hebben leren kennen, om onder dankzegging aanvaard te worden.
4 Want alles wat God geschapen heeft, is goed en niets is verwerpelijk, wanneer het onder dankzegging aanvaard wordt.

Aan de andere kant is de katholieke kerk de eerste kerk opgericht door de apostelen. Ze beweren de enige ware kerk te zijn en dat er buiten hun kerk geen verlossing is. Ik ben Christen, maar ik heb nog geen kerk gekozen, maar dat lijkt mij wel belangrijk. Is de katholieke kerk vals en zijn de protestantse kerken juist?

Bron passages: herziene statenvertaling

Doe vooral eerst eens een goede bijbelstudie en aan de hand daarvan kun je alsnog besluiten tot het toetreden tot een gemeente.
Wantrouw hen, die om donaties vragen en hou er altijd de bijbel naast.

Geen enkele ''kerk'' is ''perfect'', maar de gemeente die zich houdt aan hoe de apostel het ons leert , een interactief beleven van de samenkomst, zeg maar, geen hierarchie, en waar Jezus Christus Offer en Opstanding de boventoon voeren ipv allerlei preken uit het OT.

http://www.internetbijbelcursus.nl/

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 10 mei 2013 08:47

Kahless schreef:De katholieke kerk leert dat men verlossing ontvangt door geloof, goede werken en de zeven sacramenten. De bijbel aan de andere kant vertelt ons nadrukkelijk dat verlossing komt door alleen geloof.

Geloof zonder werken is dood, heb ik ook weleens gelezen.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 10 mei 2013 09:35

coby schreef:Geloof zonder werken is dood, heb ik ook weleens gelezen.

Wel eens gelezen.... :lol:
Jakobus 2:24

"Gij ziet, dat een mens gerechtvaardigd wordt uit werken en niet slechts uit geloof".
(Jakobus 2:24)

Onze grote reformator :-oo Luther diskwalificeerde de brief van Jakobus dan ook als een ''strooien hoed''

gml
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor gml » 10 mei 2013 10:44

Romeinen 3:20 (NBG'51)

daarom, dat uit werken der wet geen vlees voor Hem gerechtvaardigd zal worden, want wet doet zonde kennen.

Jakobus 2:24 (NBG'51)

Gij ziet, dat een mens gerechtvaardigd wordt uit werken en niet slechts uit geloof.

Tegenspraak, of niet?

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 10 mei 2013 13:57

=D> sola scriptura, behalve als de scriptura niet meewerkt natuurlijk.

Maar goed, om de openingsvraag de beantwoorden: de leer van een religie is natuurlijk altijd vals, gemeten naar de leer van een andere religie. De vraag wordt gesteld vanuit reformatorische leerstellingen (en ongetwijfeld met een reden op een refo-forum) en natuurlijk is het enig mogelijke antwoord dan: ja, de katholieke leer is vals.

Nog meer open deuren om in te trappen?

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 10 mei 2013 16:07

Ja, de doctrines van R.K. is een nabootsing van het geloof van Jezus, het is ook door een profetie in Daniel voorspelt "hij zet zich in de tempel of hij God is", zelfs kan er gelezen worden wanneer dat zou gebeuren.
Het R.K systeem van denken is ontstaan door heidense en Egyptische invloeden, alleen al "het aanschouwelijk pracht praal" moet de mens al tot nadenken zetten.

Door een studie in Gods Woord met de Geest van God kan de werkelijke Verzoening van onze Heiland de zekerheid Het Geloof in Christus Jezus de rechtvaardiging en verlossing ontvangen.

Het laatste deel van de drie engelen boodschap luid:
Openbaring 14:12 Hier blijkt de volharding der heiligen, die de geboden Gods en het geloof in Jezus bewaren.
Dat is de toets en herkenning van God om een kind van God te zijn.

Dus geen goede werken vanuit de mens (God verfoeid dat), maar de werken om de wil van God te volbrengen en te doen.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 11 mei 2013 16:41

Als je echt een vruchtbare discussie wilt voeren, dan is vooral nodig dat je een open houding aanneemt voor je opponent. Je moet de ander willen laten uitspreken, hem of haar serieus nemen en zijn betoog en argumenten goed proberen te volgen. Als je het daarna grondig oneens bent, ben jij aan de beurt om je discussiepartner even grondig en beargumenteerd te antwoorden. Dat doe je een aantal keer en hopelijk komt er wat meer begrip voor elkaars idee en overtuiging. Je eigen mening bijstellen is geen noodzakelijke, maar wel een mogelijke uitkomst. Daarom zijn debatten op het scherpst van de snede toch interessant.

Maar als je een topic start, zoals deze topic gestart is, dan loopt ie snel dood.

Je had dan net zo goed kunnen beginnen met de volgende vraag:

"De katholieke leer is vals; aan jullie de vraag of de katholieke leer vals is".

Een volkomen doodgeslagen openingszin, die geen enkele intentie heeft om ook maar een begin van een debat te willen uitlokken.
Daarom een vergeefse topic, mijns inziens.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 11 mei 2013 18:40

gravo schreef:Als je echt een vruchtbare discussie wilt voeren, dan is vooral nodig dat je een open houding aanneemt voor je opponent. Je moet de ander willen laten uitspreken, hem of haar serieus nemen en zijn betoog en argumenten goed proberen te volgen. Als je het daarna grondig oneens bent, ben jij aan de beurt om je discussiepartner even grondig en beargumenteerd te antwoorden. Dat doe je een aantal keer en hopelijk komt er wat meer begrip voor elkaars idee en overtuiging. Je eigen mening bijstellen is geen noodzakelijke, maar wel een mogelijke uitkomst. Daarom zijn debatten op het scherpst van de snede toch interessant.

Maar als je een topic start, zoals deze topic gestart is, dan loopt ie snel dood.

Je had dan net zo goed kunnen beginnen met de volgende vraag:

"De katholieke leer is vals; aan jullie de vraag of de katholieke leer vals is".

Een volkomen doodgeslagen openingszin, die geen enkele intentie heeft om ook maar een begin van een debat te willen uitlokken.
Daarom een vergeefse topic, mijns inziens.

gravo

Nou nou, Kahless is een nieuwe gelovige die zoekt naar een bijbelgetrouwe leer, lees ik er uit.
En Marin's antwoord is heel correct , ik hoop dat Kahless er iets aan heeft.
Veel discussie is er niet nodig denk ik.
De dwalingen zijn tenslotte niet bepaald subtiel.

gml
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor gml » 11 mei 2013 19:53

Ik kan me wel vinden in gravo.
Hoewel ik niet twijfel aan de intentie van Kahless, kun je natuurlijk nooit zeggen dat de ene kerk goed is en de ander vals. Je zult je open moeten opstellen, zeker in een openingszin. De topic zoals deze nu is geopend wekt afstoting en verwijdering, vooral bij katholieken. Protestanten daarentegen kunnen juist hoogmoedig worden, (althans dat gevaar is er wel).

Er is de strijdende kerk op aarde, de triomferende kerk is in de hemel.

Wat de eerste kerk betreft, dat kun je niet terug voeren op alleen de RK-Kerk. Ook een reformator als Luther wilde niet anders dan de praktijk van de vroege kerk voortzetten, en hij wilde de kerk zuiveren van dwalingen.

Denk ook aan een persoon als Augustinus die zo nadrukkelijk de erfzonde en erfsmet leerde. Zowel RK als prot. beroepen zich op hem.

Kortom, er is geen juiste kerk. Probeer zelf te ontdekken welke kerk zich het meest gebonden weet aan het Woord van God. Ik ga mijn kerkverband niet aan andere opleggen als de "enige ware kerk".

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 11 mei 2013 20:04

gml schreef:Ik kan me wel vinden in gravo.
Hoewel ik niet twijfel aan de intentie van Kahless, kun je natuurlijk nooit zeggen dat de ene kerk goed is en de ander vals. Je zult je open moeten opstellen, zeker in een openingszin. De topic zoals deze nu is geopend wekt afstoting en verwijdering, vooral bij katholieken. Protestanten daarentegen kunnen juist hoogmoedig worden, (althans dat gevaar is er wel).

Er is de strijdende kerk op aarde, de triomferende kerk is in de hemel.

Wat de eerste kerk betreft, dat kun je niet terug voeren op alleen de RK-Kerk. Ook een reformator als Luther wilde niet anders dan de praktijk van de vroege kerk voortzetten, en hij wilde de kerk zuiveren van dwalingen.

Denk ook aan een persoon als Augustinus die zo nadrukkelijk de erfzonde en erfsmet leerde. Zowel RK als prot. beroepen zich op hem.

Augustinus leerde bidden tot Maria:.
Is ook de verwerpelijke vervangsleer niet van Augistinus' hand?

http://www.kerkinnood.nl/index.php?opti ... &Itemid=73

gml
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor gml » 11 mei 2013 20:07

Ik word echt moe van die vervangingstheologie, zit het jou zo diep? Je snijdt nu een heel nieuw onderwerp aan.

PropertyOfJesus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor PropertyOfJesus » 11 mei 2013 20:42

Ik denk dat de 5 Sola's waar de protestantse theologie op gefundeert is erg belangrijk zijn. Alleen door geloof, alleen door genade, alleen door de Schrift, alleen Christus en alle eer komt alleen God toe.

Op die manier gaat er geen enkele eer naar de mens (maria, paus, heiligen etc.), en alle eer naar God!
1 Korinthe 2:2 Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 11 mei 2013 21:13

gml schreef:Ik word echt moe van die vervangingstheologie, zit het jou zo diep? Je snijdt nu een heel nieuw onderwerp aan.

Nee hoor.
We hebben de plicht alles te onderszoeken en te toetsen aan wat de Bijbel leert.

De Bijbel is de finale authoriteit, Zoek de juiste interpretatie van de schrift door ALLES te lezen, zorgvuldig tekst met tekst vergelijkend.
De Heilige Geest is de christen's Leraar en Leider , niet Calvijn, Spurgeon, de paus of Augustinus.
laatste geloofde in een heel andere Maria dan die uit de Bijbel.
Tot wie hij ook bad.
Ongehoorzaam dus aan wat Mat. 6:6-8; Joh. 14:14 en Hand 7:59,60 leert.

Terug naar “[Religie] - Open forum”