Het is enigzins overlappend met een ander topic, maar het zou een afdwaling zijn van het onderwerp aldaar.
Hier mijn vraag: Beleeft een christen vreugde? En dan met name hoe?
Aanleiding, onlangs las ik een artikel in een tijdschrift (gezinsgids), geschreven door een predikant, dat het beleven van de vreugde vanwege het behoud voor christenen, ze direct wijst op de gebrokenheid (van het leven, mensheid, eigen daden etc.). Zodoende wordt er (blijkbaar) niet uitbundig gelachen onder "Gods Kinderen". (De boodschap leek dus hiervoor verklarend te zijn).
Eerlijk gezegd herken ik er mij absoluut niet in. Ik ben gewend om zaken te relativeren, en vaak met humor. Het is een manier om mijn eigen gewoontetjes en vormpjes telkens weer onder de loep te nemen en vooral niet al te serieus te nemen. En eerlijk gezegd denk ik dan meestal niet aan de gebrokenheid van alles, zodanig dat het me bedroefd.
Ik kan me ergens niet voorstellen dat het Gods Wil is dat na de zondeval de bekeerde mens ten allen tijde een droevige/serieuze blik heeft. Ergens verwacht ik ook dat psychologisch gezien, dergelijk gedrag ook negatieve (foute) gevolgen kan hebben voor de denkwereld en zo ook voor je doen en laten.
Ik zou ook denken dat een christen die blijdschap vertoont, kan lachen, opgewekt is in God, dat een dergelijk christen juist een lichtend licht kan zijn in zijn/haar omgeving. En zeker, een happy uiterlijk zonder inhoud is niets waard, maar is een happy uiterlijk en een serieuze inhoud niet de beste combinatie?
Hier dus zo wat gedachtengangen, zonder enige Bijbelteksten nog, maar ik kan er wel een aantal bedenken. Graag jullie zienswijze.