Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Ewan schreef:“
“Gij zijt allen broeders”, zegt de Heer (Mattheüs 23:8).
Ewan schreef:“Noch zult gij meesters genoemd worden; want Eén is uw Meester, namelijk Christus. Maar de meeste van u zal uw dienaar zijn. En wie zichzelf verhogen zal, die zal vernederd worden; en wie zichzelf
zal vernederen, die zal verhoogd worden” (Matth 23:10-12)
Titels als “Zeer Eerwaarde Heer” e.d., zijn dan dus uit den boze.. Dat geldt trouwens ook voor de protestantse “dominee” (→ Lat. dominus: heer).
Heeft een christelijke voorganger het recht zich “heer” te (laten) noemen?
“Gij zijt allen broeders”, zegt de Heer (Mattheüs 23:8).
Wilsophie schreef:Daarom is het makkelijker als je geen kerkenraad hebt dan noem je iedereen broeders en zusters, ik maak er dan maar gebrusters van, dan heb ik de hele goegemeente bij elkaar en daarbuiten ook.
Met nicknamen wordt het wat moeilijker al is Kaptein hier een achternaam, maar ook een titel, dus misschien ben jij mijn broeder Kaptein. Toch?
Dat zegt Hij wel tegen de discipelen, die Hij later apostelen noemt om aan te geven dat het niet zo zou moeten gaan als bij de Farizeeën en Schriftgeleerden die zich graag Rabbi (Meester) lieten noemen.Ewan schreef:“Gij zijt allen broeders”, zegt de Heer (Mattheüs 23:8).
="Elbert"Niet aan degenen zelf die dat ambt hebben ontvangen dus, maar wel aan wat hun van God is opgedrage
="Kapitein Ik ben een zuster Wilsophie. Eigenlijk geen flauw idee waarom ik deze nickname gekozen heb..
Maar inderdaad is geen kerkenraad op dat punt een voordeel. Ik kan me er weleens aan ergeren. net of wij, 'gewone leken' zijn, minder belangrijk.
Dat blijkt uit de gaven die God hun gegeven heeft:Wilsophie schreef:Hoe weet je wat God hun heeft opgedragen? En wat is dat inhoudelijk?
Daar zijn wel een aantal redenen voor te noemen:Wilsophie schreef:Maar waarom deze mensen in een apart vak moeten zitten of op de eerste rij en de dominee moeten begeleiden als hij binnenkomt begrijp ik absoluut niet.
= "Elbert"Dat blijkt uit de gaven die God hun gegeven heeft:
Daarbij is het zo dat in de christelijke gemeente die gaven worden opgemerkt. Daarom wordt bij bijv. een ambtsdragersverkiezing de gemeente ook opgeroepen om namen in te dienen van mensen waarvan ze die gaven opmerken.
Daar heb ik volgens mij al op gereageerd, maar wel met een extra opmerking:Wilsophie schreef:Ik had ook nog een aantal teksten gegeven waaruit blijkt dat het God Zelf is Die ons als gelovigen Zijn broeders noemt en dit niet beperkt tot de discipelen, dus graag een reactie.
elbert schreef:Dus hoewel in de gemeente we allen broeders en zusters zijn, geldt wel dat aan het ambt een bepaalde waardigheid verleend wordt.
Door christelijke gemeenschap te oefenen in je gemeente (anders signaleer je niets) en zo Gods werk in hen te leren zien. Daarvoor is het natuurlijk ook nodig dat je zelf dicht bij God en Zijn Woord leeft, anders krijg je daar ook de ogen niet voor.Wilsophie schreef:Het Bijbelgedeelte over de gaven ken ik.
Maar mijn vraag is hoe men signaleert dat men die gaven heeft.
Paulus spreekt over de verschillende gaven (meervoud, zie vers 1 en 4) die door een en dezelfde Geest worden uitgedeeld. Dus het gaat hier niet alleen over de Heilige Geest, maar ook over het onderscheid in gaven. Het gaat in dit gedeelte om eenheid in verscheidenheid (van gaven) en verscheidenheid (van gaven) in eenheid van Geest.Wilsophie schreef:Uit het Bijbelgedeelte lees ik niet dat er gaven zijn die uitgedeeld worden maar de Heilige Geest.
Het Bijbelgedeelte leert juist dat er wel verscheidenheid is in gaven, in relatie tot capaciteiten dan wel talenten, maar dat God de Heilige Geest geeft aan een ieder, want dat is toch de gave?
Op basis van zijn of haar belijdenis van het geloof. We kunnen niemand in het hart kijken, dus gebeurt het op basis van de belijdenis.Wilsophie schreef:Hoe toetst men dan of deze persoon dichtbij God leeft, dus gekwalificeerd is om andermans kwaliteiten te zien?
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten