boer schreef:Het woord haten is een zeer slechte vertaling. Er staat ook dat wie zijn vader en moeder niet haat, etc etc... dit ''haten'' zou beter vertaald zijn met afstand nemen van....
Ezau was trouwens de eerste die door het onverschillig staan tegenover het eerstgeboorterecht, God 's belofte die daarin lag, daar afstand van nam.
Het spijt me voor je, maar in de grondtekst staat daar
miseō wat toch echt haten betekent en waar 'afstand nemen van' geen correcte vertaling van is.
miseō1) haten, najagen uit haat, verafschuwen
2) gehaat worden, verafschuwd
-bron-Ik begrijp de wens om in de context van Lukas 14:26 de betekenis van haten te willen verzachten, want als het goed is haat niemand zijn eigen ouders. Desondanks staat er echt haten, wat zeer zeker verafschuwen betekent. Vergelijk het maar met Mattheus 10 waar hij iets van dezelfde strekking zegt, maar dit keer leent de context zich absoluut niet voor het scheppen van verzachtende omstandigheden.
35 Want Ik ben gekomen, om de mens tweedrachtig te maken tegen zijn vader, en de dochter tegen haar moeder, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder.
36 En zij zullen des mensen vijanden worden, die zijn huisgenoten zijn.
37 Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mij niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mij niet waardig. Er staat dat zij die huisgenoten zijn vijanden zullen worden en vijanden haten elkaar, natuurlijk de pacifist uitgezonderd, maar wie enige kennis van de eerste eeuw heeft weet dat de joden dat allerminst waren.
Kortom, hoe vreemd en onmogelijk het ook klinkt 'wie zijn vader en moeder niet haat', betekent echt wie zijn vader en moeder niet verafschuwt. Helaas zal je met een ander voorstel moeten komen, want tornen aan de betekenis van het woord haten kom je niet mee weg omdat de grondtekst zich daar niet toe leent.
Naar mijn idee worden in deze context niet iemands fysieke ouders bedoeld, gezien ook het feit dat Petrus zijn schoonmoeder in huis had (Mat 8,14) doch heb ik dit eerder ook al eens geschreven en toen werd het verworpen. Dan is de enige te trekken conclusie natuurlijk wel dat je inderdaad je biologische ouders moet haten als in verafschuwen om Christus te volgen. Nee, dan blijf ik nog liever bij een stelling die zij vergezocht vinden, want ik vind de hunne liefdeloos.