Blij om de uitverkiezing.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 29 mar 2011 10:10

Volgens een dominee (ik zal de naam niet noemen hier, schijnt niet te mogen) van de Gereformeerden Gemeente is Paulus blij en verwonderd over de uitverkiezing.

Hier vind u de bron waarover ik het hebt. http://www.puntuit.nl/realisatie/menens ... verkiezing

Mijn vraag: is dat juist of onjuist?

Volgens mij is dit onjuist. Hier wordt een theologische / dogmatische kronkel ingevoerd die Paulus niet bedoeld heeft.

.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Re: Blij om de uitverkiezing.

Berichtdoor TheKeimpe » 29 mar 2011 10:18

Jantjes schreef:Blij om de uitverkiezing.

Volgens een dominee (ik zal de naam niet noemen hier, schijnt niet te mogen) van de Gereformeerden Gemeente is Paulus blij en verwonderd over de uitverkiezing.

Hier vind u de bron waarover ik het hebt. http://www.puntuit.nl/realisatie/menens ... verkiezing

Volgens mij is dit onjuist. Hier wordt een theologische / dogmatische kronkel ingevoerd die Paulus niet bedoeld heeft.

.

Och Jantjes, je hebt het nog niet begrepen over de namen he? Natuurlijk mag je best zeggen dat ds. de Heer dit heeft geschreven. Zeker zoals je het verder verwoord, zonder woorden die op de man gespeeld zijn. Want dat was telkens het probleem.

En verder, meer on-topic:
Volgens mij is Efeze 1 inderdaad een loflied op Gods verkiezing in Christus. Ik zie niet in waarom dit een kronkel is.

Lof aan God voor de geestelijke zegeningen
3 Gezegend zij de God en Vader van onzen Heere Jezus Christus, Die ons gezegend heeft met alle geestelijke zegening in den hemel in Christus.
4 Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, vóór de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde;
5 Die ons te voren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen, door Jezus Christus, in Zichzelven, naar het welbehagen van Zijn wil.
6 Tot prijs der heerlijkheid Zijner genade, door welke Hij ons begenadigd heeft in den Geliefde;
7 In Welken wij hebben de verlossing door Zijn bloed, namelijk de vergeving der misdaden, naar den rijkdom Zijner genade,
8 Met welke Hij overvloedig is geweest over ons in alle wijsheid en voorzichtigheid;
9 Ons bekend gemaakt hebbende de verborgenheid van Zijn wil, naar Zijn welbehagen, hetwelk Hij voorgenomen had in Zichzelven.
10 Om in de bedeling van de volheid der tijden, wederom alles tot één te vergaderen in Christus, beide dat in den hemel is, en dat op de aarde is;
11 In Hem, in Welken wij ook een erfdeel geworden zijn, wij, die te voren verordineerd waren naar het voornemen Desgenen, Die alle dingen werkt naar den raad van Zijn wil;
12 Opdat wij zouden zijn tot prijs Zijner heerlijkheid, wij, die eerst in Christus gehoopt hebben.
13 In Welken ook gij zijt, nadat gij het woord der waarheid, namelijk het Evangelie uwer zaligheid gehoord hebt; in Welken gij ook, nadat gij geloofd hebt, zijt verzegeld geworden met den Heiligen Geest der belofte;
14 Die het onderpand is van onze erfenis, tot de verkregene verlossing, tot prijs Zijner heerlijkheid.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 29 mar 2011 10:55

TheKeimpe schreef:
Jantjes schreef:Blij om de uitverkiezing.

.

Och Jantjes, je hebt het nog niet begrepen over de namen he? Natuurlijk mag je best zeggen dat ds. de Heer dit heeft geschreven. Zeker zoals je het verder verwoord, zonder woorden die op de man gespeeld zijn. Want dat was telkens het probleem.

En verder, meer on-topic:
Volgens mij is Efeze 1 inderdaad een loflied op Gods verkiezing in Christus. Ik zie niet in waarom dit een kronkel is.

Lof aan God voor de geestelijke zegeningen
3 Gezegend zij de God en Vader van onzen Heere Jezus Christus, Die ons gezegend heeft met alle geestelijke zegening in den hemel in Christus.
4 Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, vóór de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde;
5 Die ons te voren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen, door Jezus Christus, in Zichzelven, naar het welbehagen van Zijn wil.
6 Tot prijs der heerlijkheid Zijner genade, door welke Hij ons begenadigd heeft in den Geliefde;
7 In Welken wij hebben de verlossing door Zijn bloed, namelijk de vergeving der misdaden, naar den rijkdom Zijner genade,
8 Met welke Hij overvloedig is geweest over ons in alle wijsheid en voorzichtigheid;
9 Ons bekend gemaakt hebbende de verborgenheid van Zijn wil, naar Zijn welbehagen, hetwelk Hij voorgenomen had in Zichzelven.
10 Om in de bedeling van de volheid der tijden, wederom alles tot één te vergaderen in Christus, beide dat in den hemel is, en dat op de aarde is;
11 In Hem, in Welken wij ook een erfdeel geworden zijn, wij, die te voren verordineerd waren naar het voornemen Desgenen, Die alle dingen werkt naar den raad van Zijn wil;
12 Opdat wij zouden zijn tot prijs Zijner heerlijkheid, wij, die eerst in Christus gehoopt hebben.
13 In Welken ook gij zijt, nadat gij het woord der waarheid, namelijk het Evangelie uwer zaligheid gehoord hebt; in Welken gij ook, nadat gij geloofd hebt, zijt verzegeld geworden met den Heiligen Geest der belofte;
14 Die het onderpand is van onze erfenis, tot de verkregene verlossing, tot prijs Zijner heerlijkheid.

Het is geen loflied op de uitverkiezing maar op genade.
Dit kleine verschil heeft grote gevolgen.

.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 29 mar 2011 11:10

Jantjes schreef:Het is geen loflied op de uitverkiezing maar op genade.
Ook dat is het niet.
Het is een loflied op God (vers 3) en Zijn machtige daden: Hij verkiest en Hij is genadig.
Daar mag je blij om zijn.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 29 mar 2011 11:38

elbert schreef:
Jantjes schreef:Het is geen loflied op de uitverkiezing maar op genade.
Ook dat is het niet.
Het is een loflied op God (vers 3) en Zijn machtige daden: Hij verkiest en Hij is genadig.
Daar mag je blij om zijn.

Daar kan ik ook in mee gaan, maar dát ontbreekt nu juist in het stukje wat de betreffende predikant schrijft. Alles wordt op de uitverkiezing gespitst anders 'wordt God van zijn eer berooft' zo schrijft hij. Naar mijn mening onjuist.

.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 29 mar 2011 12:40

@Jantjes: dat is spijkers op laag water zoeken als je het mij vraagt.
Als ik het mag vertalen, als je zegt blij te zijn met Gods daden (verkiezing), eer je Hem dan? Volgens mij wel.
En andersom: als je niet blij bent met Gods daden, geef je Hem dan wel alle eer? Volgens mij niet.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 29 mar 2011 14:08

waarom wordt uitverkiezing uitgelegd alsof daar geen reactie bij mogelijk is?
jaren geleden had ik een meisje uitverkozen om mijn vrouw te worden; knap spannend of ze ja zou zeggen.
de zoon was uitverkozen om de zaak over te nemen, hij is echter een carriere bij de Hema begonnen.
hij was de uitverkoren man voor mijn dochter, maar nu is hij plotseling overleden
de verkozen gemeenteleden bleken allemaal te bedanken voor de raad; de werkdruk was te hoog

in het dagelijks gebruik heeft (uit-)verkiezing de betekenis zoals hier boven beschreven. waarom is dat in gerefoormeerd taalgebruik dan zo anders? is er buiten deze context gebruik van het woord die dat rechtvaardigd?

de normale betekenis van 'uitverkiezing' past zonder meer in de bijbel, sterker de vele oproepen om aan de behoudenis mee te werken schijnen de normale betekenis te bevestigen.

ook de eigenschappen van God als barmhartig en rechtvaardig worden daardoor begrijpelijk zonder er een ronde cirkel theorie op na te houden.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 29 mar 2011 15:21

Janvanverweg schreef:waarom wordt uitverkiezing uitgelegd alsof daar geen reactie bij mogelijk is?
jaren geleden had ik een meisje uitverkozen om mijn vrouw te worden; knap spannend of ze ja zou zeggen.
de zoon was uitverkozen om de zaak over te nemen, hij is echter een carriere bij de Hema begonnen.
hij was de uitverkoren man voor mijn dochter, maar nu is hij plotseling overleden
de verkozen gemeenteleden bleken allemaal te bedanken voor de raad; de werkdruk was te hoog

in het dagelijks gebruik heeft (uit-)verkiezing de betekenis zoals hier boven beschreven. waarom is dat in gerefoormeerd taalgebruik dan zo anders? is er buiten deze context gebruik van het woord die dat rechtvaardigd?

de normale betekenis van 'uitverkiezing' past zonder meer in de bijbel, sterker de vele oproepen om aan de behoudenis mee te werken schijnen de normale betekenis te bevestigen.

ook de eigenschappen van God als barmhartig en rechtvaardig worden daardoor begrijpelijk zonder er een ronde cirkel theorie op na te houden.

Wat jij noemt zijn menselijke keuzes en kunnen door allerlei omstandigheden gedwarsboomd worden.
God is almachtig en alwetend, dus de uitverkiezing staat vast, tot in Eeuwigheid.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 29 mar 2011 15:28

Uitverkiezing van wie? Want: Waarom gebruikt Paulus hier twee persoonsvormen: Wie is hier ons/wij (vs 3 t/m 12 en vs 14) en wie is hier gij (vs 13)?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 29 mar 2011 15:45

Om het woord uitverkiezing wordt zoveel gestreden en aan uitlegging gedaan.
Denk aan de woorden van de Here Jezus over het zaad dat is het woord van God.
Denk eens aan de plaatsen waar het zou moeten vallen; in de goede aarde
zodat het wortelen kan. Het Woord wordt over de gehele wereld gepredikt,
en dat betekent dat een ieder geroepen wordt, alleen als we dat Woord (Jezus)
geloven zijn we uitverkoren.
Velen geroepen weinig uitverkoren.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 29 mar 2011 15:50

Volgens mij speelt deze discussie alleen in de reformatorische wereld. Daarbuiten heb ik er nog nooit over gehoord.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 29 mar 2011 16:00

elbert schreef: @Jantjes: dat is spijkers op laag water zoeken als je het mij vraagt.

Klopt niet helemaal, maar ik zei het al het is een klein verschil met grote gevolgen.

elbert schreef: Als ik het mag vertalen, als je zegt blij te zijn met Gods daden (verkiezing), eer je Hem dan? Volgens mij wel.
En andersom: als je niet blij bent met Gods daden, geef je Hem dan wel alle eer? Volgens mij niet.

Als je blij bent met de uitverkiezing zoals de predikant het weergeeft in het artikel verzwijgt je de helft dan ben je eenzijdig bezig. Predestinatie staat nooit op zich zelf in Bijbels perspectief. Je rand veel meer Gods eer aan als je de helft verzwijgt. Tegen over uit gekozen zijn staat altijd clementie en dat verzwijgt de predikant maar en waarom? Omdat het zo in Dordtse leerregels staat zegt de predikant en daardoor komen we bij Jacobus Arminius en Franciscus Gomarus en dat noemt u ‘spijker op laag water zoeken’ ?
Dat ben ik dan inderdaad met u eens want Arminius en Gomarus horen als broeders bij elkaar en niet gescheiden.

.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 29 mar 2011 16:20

Jozo schreef:Volgens mij speelt deze discussie alleen in de reformatorische wereld. Daarbuiten heb ik er nog nooit over gehoord.

Dat klopt het is niets anders dan haarkloverij begonnen tussen deze twee personen

Afbeelding

Hun bijnamen zijn de 'rekkelijken' en 'precieze'.

De schrijver van het artikel in de topicstart hoort bij de laatst genoemde persoon.

.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 29 mar 2011 16:25

schelpje3 schreef:Wat jij noemt zijn menselijke keuzes en kunnen door allerlei omstandigheden gedwarsboomd worden.
God is almachtig en alwetend, dus de uitverkiezing staat vast, tot in Eeuwigheid.

dat is wat er gezegd wordt; maar hoe komt men daaraan? waarom staat alleen in de reformatorische context de uitkomst vast?
zo kunnen we door woorden een andere betekenis te geven allerei ideen verklaren.

ik weet nu wat de kerkleer zegt, maar waar komen we dat in de bijbel tegen? de teksten met het woord 'uitverkiezing' erin zijn onbruikbaar om dat die normalerwijs de uitkomst in het midden laat.

het volstaat niet door te zeggen dit woord betekent 'dat' en daarmee is het bewezen, als 'dat' afwijkt van de normale betekenis van dat woord.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 29 mar 2011 18:23

Janvanverweg schreef:
schelpje3 schreef:Wat jij noemt zijn menselijke keuzes en kunnen door allerlei omstandigheden gedwarsboomd worden.

Wij denken vaak dat de uitverkiezing ergens in het verleden heeft plaatsgevonden en een afgesloten zaak is en dan kan er gemakkelijk een fatalistische houding ontstaan.
Wij zijn mensen van de tijd maar God is van eeuwigheid tot eeuwigheid, dat betekent dat bij Hem verleden heden en toekomst tegelijk is.
En daarom is de uitverkiezing niet alleen een zaak van het verleden, maar ook van het heden.
Zijn besluit, dat heden verleden en toekomst omspant is er, maar onze rol daarin speelt in de genadetijd af en daar zijn we zelf verantwoordelijk voor.

Ons heden is een onderdeel(tje) van Zijn eeuwigheid en in dat heden valt van onze kant de beslissing, dan moeten we Hem zoeken.
Zie, nu is het de tijd van het welbehagen, zie, nu is het de dag van het heil! (2 Kor.6:2)

Ps.90:2 Al vóór de bergen geboren waren en U de aarde en de wereld voortgebracht had, ja, van eeuwigheid tot eeuwigheid bent U God.
Opb.11:17 Wij danken U, Heere God almachtig, Die is, en Die was, en Die komen zal! (let op de volgorde: is, was en komt)

Terug naar “[Religie] - Open forum”