De hel - of toch niet?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Jozo
Kapitein
Kapitein

De hel - of toch niet?

Berichtdoor Jozo » 18 mar 2011 14:00

Voor veel mensen op dit forum zal de hel een realiteit zijn, maar dat is het niet voor iedere gelovige. Ik was in gesprek met een Jehova getuige en kwam erachter dat ze niet in een hel geloven. Zei geloven dat de (ongelovige) mens na de dood vernietigd wordt (Denk bijvoorbeeld aan het VERTEREND vuur). Dit gesprek riep bij mij nogal wat vragen op over de hel.

Wat denken jullie:
- Is er een hel?
- Als er een hel is, is deze dan eeuwig?
- Wat houdt de hel volgens jullie in?
- Er wordt in de bijbel gesproken over de poel des vuurs, de gehenna, de hades (dodenrijk), sheool en misschien nog wel meer. Moeten we dit allemaal onder de noemer hel scharen of is er daadwerkelijk een onderscheid?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties :D
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Jantjes

Re: De hel - of toch niet?

Berichtdoor Jantjes » 18 mar 2011 14:26

Ik geloof dat er een hel is maar niet zoals de meeste Reformatorische c.q. Rooms Katholieken dat voorstellen.

Vooral met het dreigende karakter vanuit de RKK klopt naar mijn inziens voor geen meter en veel reformatorische gaan weer terug naar dit fenomeen.

De Jehova getuigen geloven wel in een hel maar niet in het martelende karakter er van (eeuwige pijniging, eeuwig vuur, enz.) maar in een totale vernietiging van de mens de zogenaamde tweede dood.

Kan ik mij aardig in vinden en is ook overeenkomstig Bijbels perspectief.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 18 mar 2011 14:30

Jozo schreef:Voor veel mensen op dit forum zal de hel een realiteit zijn, maar dat is het niet voor iedere gelovige. Ik was in gesprek met een Jehova getuige en kwam erachter dat ze niet in een hel geloven. Zei geloven dat de (ongelovige) mens na de dood vernietigd wordt (Denk bijvoorbeeld aan het VERTEREND vuur). Dit gesprek riep bij mij nogal wat vragen op over de hel.

Wat denken jullie:
- Is er een hel?
- Er wordt in de bijbel gesproken over de poel des vuurs, de gehenna, de hades (dodenrijk), sheool en misschien nog wel meer. Moeten we dit allemaal onder de noemer hel scharen of is er daadwerkelijk een onderscheid?

Moeilijk begrip de hel !
Allereerst denk ik dat de Bijbel zegt dat het de ziel is die verloren gaat
Voor God is de geest van een ongelovige dood en het lichaam vergaat.
Wat moeten we ons daarbij voorstellen van uit de aarde, dat de ziel van
een mens naar de hel gaat? wie het weet mag het me uitleggen.
Geloven doe ik het wel, denk ook dat de ziel niet sterven kan zoals het lichaam.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 18 mar 2011 14:33

Een dominee zei het eens zo: de hel is voor eeuwig buiten God te moeten leven.
Dat is ondraaglijk ! Niet in woorden te vatten. Daar zal wening zijn en knersing der tanden, staat er geschreven. Verterende wroeging, voor EEUWIG ! Het houdt nooit op.
Ik zou zeggen, geloof er maar wel in. Ook al zou dat "maar" een 2e dood zijn. Wie kan vertellen hoe het is om "dood" te zijn ?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 18 mar 2011 14:38

schelpje3 schreef:Een dominee zei het eens zo: de hel is voor eeuwig buiten God te moeten leven.
Dat is ondraaglijk ! Niet in woorden te vatten. Daar zal wening zijn en knersing der tanden, staat er geschreven. Verterende wroeging, voor EEUWIG ! Het houdt nooit op.
Ik zou zeggen, geloof er maar wel in. Ook al zou dat "maar" een 2e dood zijn. Wie kan vertellen hoe het is om "dood" te zijn ?

Helemaal mee eens.

Laat de drijfveer om God te zoeken echter niet voortkomen uit angst voor de hel, maar omdat het goed is bij God te zijn!

Verder: hoe ik het mij precies voor moet stellen, ik weet het niet. Het lijkt mij wel afschuwelijk, in de meest diepe zin van het woord, helemaal zonder God.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 18 mar 2011 14:42

De 'hel' wordt in de Bijbel niet als een 'verterend vuur' voorgesteld.

In de Bijbel wordt ‘God’ als een ‘verteren vuur’ voorgesteld in plaats van de hel. De eerste keer dat God als een verteren vuur wordt gesteld is in Exodus 24:17 waarbij de kanttekenaren uitdrukkelijk zeggen dat dit is om de overtreders van de wet schrik aan te jagen.

Dat verterend vuur is dus beeldend bedoeld.

.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 18 mar 2011 14:44

Het zou het ook zo kunnen zijn dat er mensen/zielen zijn
die de nabijheid van God niet kunnen verdragen.
en daarom zelf voor de hel kiezen
Laatst gewijzigd door schaapje op 18 mar 2011 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 18 mar 2011 14:50

@ Schelpje

Een dominee zei het eens zo: de hel is voor eeuwig buiten God te moeten leven.

Niet om flauw te doen, maar wel om het onderscheid duidelijk te krijgen. Nergens staat dat er in de hel wening en knersing der tanden zal zijn. Er staat wel dat dit zo zal zijn in de vurige oven en in de buitenste duisternis. Daarom is het denk ik belangrijk om het begrip hel duidelijk te krijgen. Het is dan ook de vraag of de overkoepelende term hel wel juist is, het kan ook een generalisatie zijn. Is deze vurige oven of deze buitenste duisternis namelijk eeuwig?
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Faramir

Berichtdoor Faramir » 18 mar 2011 15:36

Jantjes schreef:Vooral met het dreigende karakter vanuit de RKK klopt naar mijn inziens voor geen meter en veel reformatorische gaan weer terug naar dit fenomeen.

Zou je dit kunnen ondersteunen met recentelijk bewijsmateriaal? Bvd.

Ik ga namelijk regelmatig naar de kerk en hoor er zelden tot nooit over. Natuurlijk is het bestaan van de hel een feit binnen het katholieke geloof, maar veel wordt er niet over gesproken.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 18 mar 2011 16:38

schaapje schreef:
Jozo schreef:Voor veel mensen op dit forum zal de hel een realiteit zijn, maar dat is het niet voor iedere gelovige. Ik was in gesprek met een Jehova getuige en kwam erachter dat ze niet in een hel geloven. Zei geloven dat de (ongelovige) mens na de dood vernietigd wordt (Denk bijvoorbeeld aan het VERTEREND vuur). Dit gesprek riep bij mij nogal wat vragen op over de hel.

Wat denken jullie:
- Is er een hel?

Moeilijk begrip de hel !
Allereerst denk ik dat de Bijbel zegt dat het de ziel is die verloren gaat
Voor God is de geest van een ongelovige dood en het lichaam vergaat.
Wat moeten we ons daarbij voorstellen van uit de aarde, dat de ziel van
een mens naar de hel gaat? wie het weet mag het me uitleggen.
Geloven doe ik het wel, denk ook dat de ziel niet sterven kan zoals het lichaam.

Allereerst denk ik dat de Bijbel zegt dat het de ziel is die verloren gaat....

Matt.10:28 maar wees veeleer bevreesd voor Hem Die zowel ziel als lichaam te gronde kan richten in de hel.
Dan.12:2 En velen van hen die slapen in het stof van de aarde, zullen ontwaken, sommigen tot eeuwig leven, anderen tot smaad, tot eeuwig afgrijzen.

Matt.13:42 en zij zullen hen in de vurige oven werpen; daar zal gejammer zijn en tandengeknars.
De ziel is niet stoffelijk dus die kan niet tandenknarsen.

Als de drijfveer om God te zoeken angst voor de hel is geeft dat niets want Hij Zelf gebruikt dat ook als argument: Ezch.33:11 Bekeer u, bekeer u van uw slechte wegen, want waarom zou u sterven, huis van Israël? Het kan ook andersom Rom.2:4 Of veracht u de rijkdom van Zijn goedertierenheid, verdraagzaamheid en geduld, zonder te weten dat de goedertierenheid van God u tot bekering leidt?

knor183
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor knor183 » 18 mar 2011 16:40

Ik heb thuis het boekje van Tim Keller - in alle redelijkheid.

Hier wordt ook over de hel gesproken. Dat mensen die hier heen gaan zo in hun eigen egoisme opgaan dat ze niet eens doorhebben waar ze heen gaan. Als je God niet kent, hoe kun je Hem dan missen??

Toegegeven, God is in alles te herkennen en dus dat alles is er niet meer.
Zoals natuur e.d. Dus de hel zal er behoorlijk saai uitzien naar mijn mening.
Dat zullen de mensen missen en daarom zal er wening zijn en knersing der tanden

Maar bovenstaande verzin ik zelf hoor...Het kan ook best een eeuwig durend vuur zijn...
Het is even onvoorstelbaar dat God wel bestaat, als dat hij niet zou bestaan

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 18 mar 2011 17:13

Faramir schreef: Zou je dit kunnen ondersteunen met recentelijk bewijsmateriaal? Bvd.
Jawel: http://www.newadvent.org/cathen/12575a.htm

Faramir

Berichtdoor Faramir » 18 mar 2011 17:17

Jantjes schreef:
Faramir schreef: Zou je dit kunnen ondersteunen met recentelijk bewijsmateriaal? Bvd.

.

Faramir schreef:
Jantjes schreef:Vooral met het dreigende karakter vanuit de RKK klopt naar mijn inziens voor geen meter en veel reformatorische gaan weer terug naar dit fenomeen.

Ik ga namelijk regelmatig naar de kerk en hoor er zelden tot nooit over. Natuurlijk is het bestaan van de hel een feit binnen het katholieke geloof, maar veel wordt er niet over gesproken.

Dan doel ik natuurlijk op bewijs dat "het dreigende karakter vanuit de RKK" een praktijk is. Je hoeft mij verder dus niet op de katholieke leer te wijzen, want die ken ik, het gaat mij om het dreigende karakter waar jij over spreekt. Dat herken ik namelijk niet, tenzij je veel vertoeft in de ultra orthodoxe katholieke groeperingen zoals het Opus Dei.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 18 mar 2011 18:28

Faramir schreef:
Jantjes schreef:

.

Faramir schreef:

Dan doel ik natuurlijk op bewijs dat "het dreigende karakter vanuit de RKK" een praktijk is. Je hoeft mij verder dus niet op de katholieke leer te wijzen, want die ken ik, het gaat mij om het dreigende karakter waar jij over spreekt. Dat herken ik namelijk niet, tenzij je veel vertoeft in de ultra orthodoxe katholieke groeperingen zoals het Opus Dei.

Met het ‘dreigende karakter’ bedoel ik de macht die de kerk (rkk) zegt te bezitten om een mens binnen c.q. buiten (hemel / hel) te sluiten omdat zij in het bezit zijn van de sleutelen van het hemelrijk en de Paus nog altijd plaatsvervanger is van Christus welke gegrond is op Mat 16:18 En Ik zeg u ook, dat gij zijt Petrus, en op deze petra zal Ik Mijn gemeente bouwen, en de poorten der hel zullen haar niet overweldigen.
Heb je iets tegen de leer van de RKK dan kom je in de hel (het dreigende karakter).

.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 18 mar 2011 18:47

Leuk zo'n karikatuur, maar met de waarheid over de katholieke leer heeft het niets van doen. Er wordt namelijk altijd gesteld dat God en God alleen het laatste woord heeft.

Terug naar “[Religie] - Open forum”