Vergunst: "Neem terug dat de HSV 'duivels' is"

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Vergunst: "Neem terug dat de HSV 'duivels' is"

Berichtdoor JeeWee » 08 dec 2010 12:52

Ds. P.J. Vergunst roept alle voorgangers op om de typering 'duivels' voor de Herziene Statenvertaling terug te nemen. Hij vraagt zich af in De Waarheidvrienhd van deze week of we zo de Heilige Geest niet bedroeven.

In het RD spark de oud gereformeerde ds. A. Kort over 'een list van de duivel', terwijl ook vanaf kansels van andere kerken het woord duivels gebezigd is. Vergunst noemt dit schokkend en beschamend. Hij constateert dat veel gemeenteleden door deze typeringen in verwarring zijn gebracht en dat deze verwarring haar weerslag heeft op het geestelijk leven van mensen

In de Waarheidsvriend zegt Vergunst dat we als verschillende kerken van het gereformeerd belijden elkaar moeten liefhebben en elkaar steunen: "Wie van de ganade van Christus leeft, is royaal naar een ander, ook naar een andere kerk".

Ook ik vraag me af wat we over ons af roepen als we een poging om een betrouwbare vertaling in hedendaagse taal over te zetten, 'duivels' of een 'list van de duivel' noemen...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Vergunst: "Neem terug dat de HSV 'duivels' is"

Berichtdoor Optimatus » 08 dec 2010 16:48

Ik vind dergelijke termen voor een Bijbelvertaling grenzen aan het onbetamelijke. Het is niet alleen schandalig jegens diegenen die zich hebben ingespannen voor deze vertaling, maar ook een walgelijke kwalificatie voor een ieder die een andere vertaling gebruikt. Laat deze mensen zich druk maken om waar het daadwerkelijk in het christelijke leven om gaat en niet om een paar verplaatste komma's.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 08 dec 2010 18:29

Ik vrees dat ze nog echt denken dat het zo is ook. Dus er zal niets teruggenomen worden. Ik ben in ieder geval blij dat ik zo'n uitspraak niet voor mijn verantwoording hoef te nemen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 dec 2010 19:55

Dat siert je.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 09 dec 2010 12:00

Ik merk bij mijzelf dat ik bij mensen die dat soort zaken durven uitkramen een zeer grote weerstand voel. Ik krijg het (bijna) niet meer over mijn lippen om hen met dominee aan te spreken, of zo over hen te spreken.... Dienaar van de allerhoogste God? Ik begin me dat weleens af te vragen.... Het lijkt soms wel meer dienaar van het eigen gelijk en van het eigen "alles bij het oude houden"....
Ik vraag mij tevens af wie en wat en nu eigenlijk duivels is en een aanval van de vorst der duisternis.....................
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 13 dec 2010 15:45

Ik begrijp niet hoe mensen zoiets durven zeggen...
Je kunt je afvragen wat er nu eigelijk duivels is... Al dat gemekker leidt alleen maar tot tweedracht en dat is toch wat de satan wil. :roll:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 dec 2010 16:08

JeeWee: met welk doel open je deze topic ? Ken je deze ds Kort ? Weet je van zijn achtergrond ? Natuurlijk is het een forse uitspraak, maar hoe heeft hij het bedoeld ? Altijd als een predikant met een scherpe uitspraak komt, valt iedereen er over heen. maar wat gebeurt er nu eigenlijk met die hele HSV ? Hij zaait toch 2dracht onderling ? Hij bindt iig niet !
Altijd als ik zo'n soort uitspraak hoor, wil ik graag weten wat er mee bedoeld wordt en met welke insteek het wordt gezegd.
Net zo goed moeten wij zeer zorgvuldig omgaan met een oordeel over een predikant, en dus ook deze ! want hij is wel een geroepen Dienaar des Woords ! En als hij daarenboven een uit het Uitverkoren Volk is, moeten we helemaal uitkijken. Je kunt nl God's oogappel aanraken !

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 13 dec 2010 18:09

je kunt veel schrijven over de nieuwe vertaling. voor en tegenstanders zullen er altijd zijn. Ik persoonlijk heb de artikelen in de "Saambinder" gelezen van Ds.de Heer en Ds.Moens die daar over handelen. ze zetten zeer in detail uiteen waarom de GG niet mee kunnen met de nieuwe vertaling.
ik persoonlijk hou niet van modder gooien maar mij ontgaat de noodzaak van een nieuwe vertaling helemaal. de SV is getrouw en al Gods kinderen van vorige tijden zijn uit die bijbel onderwezen tot Gods eer.

dit woord is mij dierbaar en behoeft geen vertaling voor mij.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 dec 2010 18:27

Horeb schreef:ik persoonlijk hou niet van modder gooien maar mij ontgaat de noodzaak van een nieuwe vertaling helemaal. de SV is getrouw en al Gods kinderen van vorige tijden zijn uit die bijbel onderwezen tot Gods eer.

Wat lazen al die kinderen Gods dan toch vóór 1637?

dit woord is mij dierbaar en behoeft geen vertaling voor mij.

Jij misschien niet, maar kun je je voorstellen dat het voor hele generaties jongeren het toch wel steeds moeilijker wordt toegang te krijgen tot Gods woord. (Trouwens, ook veel ouderen geven toe niet altijd te begrijpen wat ze lezen, en dat is zorgelijk)

Geen herziening? Prima, misschien houdt je dat nog 100 jaar vol, maar er komt een moment dat de taalkloof echt te groot wordt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 13 dec 2010 19:59

Ik zit weer met verbazing het RD te lezen waar Ds Moens ( ja ja, de man die het woord 'duivels gebruikte in samenhang met de HSV) nu een krom verhaal op hangt en zegt dat z'n woorden uit hun verband zijn gerukt door de krant. Jawel, kill the messenger.

Hij zegt dat hij na de artikelen in het kerkelijk weekblad De Saambinder over de HSV op een GBS-avond in Middelburg ook nog iets over de HSV gezegd heeft voor een doelgroep van ouders en jongeren die met vragen rondliepen of wz de HSV nu positief zouden moeten duiden of niet.
Op de vraag of we met de HSV onze jonge mensen, te midden van alle gevaren die op hen afkomen bij het Woord kunnen houden gaf Moens aan dat zijn vrees is dat het gebruik van de HSV op de langere termijn voor onze jeugd averechts zou uitpakken.
Tja en natuurlijk komt Moens dan ook nog met de vrees dat deze hertaling uiteindelijk een brug zal blijken te zijn naar andere vertalingen die nog verder van de Statenvertaling af staan.

Moens spreekt al niet meer over ´duivels´ dus da´s dan mooi meegenomen.
Maar die stomme redacteur van het RD had het allemaal niet zo uit z´n context moeten rukken. Foei!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 13 dec 2010 20:13

schelpje3 schreef: JeeWee: met welk doel open je deze topic ?
Het topic is helder op zich. En het heeft egen ander doel dan weer tegeven waartoe ds Vergunst oproept!

schelpje3 schreef: Ken je deze ds Kort ? Weet je van zijn achtergrond ?
Is het nodig om iemands achtergrond te kennen als hij zóiets zegt over Gods Woord? Zonde is zonde.

schelpje3 schreef: maar wat gebeurt er nu eigenlijk met die hele HSV ? Hij zaait toch 2dracht onderling ? Hij bindt iig niet !
Tja, zo kun je het ook zien. Lees in deze context Mattheus 10 vanaf vers 34 maar...

schelpje3 schreef: Net zo goed moeten wij zeer zorgvuldig omgaan met een oordeel over een predikant, en dus ook deze ! want hij is wel een geroepen Dienaar des Woords ! En als hij daarenboven een uit het Uitverkoren Volk is, moeten we helemaal uitkijken. Je kunt nl God's oogappel aanraken !

Ja amme hoela!!! Ik heb eerbied voor het ambt, maar als ze zoals hier foute uitspraken doen en de Heilige Geest bedroeven, dan moet dat ook genoemd worden. Ik spreek geen oordeel uit over ds Kort, maar wel over wat hij zegt!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 13 dec 2010 20:28

@JeeWee, in de artikelen in de Saambinder viel het met (tot mijn vreugde in mijn grote droefheid) op dat er inderdaad geen terminologie als "duivels" etc. te vinden was. Daarom verbaasde het mij dat dit op een avond wel door ds. Moens gezegd werd. Het lijkt mij dus niet onmogelijk dat in de krant een sterkere formulering stond dan die ds. Moens heeft gebruikt.
In ieder geval deel ik de vreugde dat het woord "duivels" hem dus blijkbaar te ver gaat.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 dec 2010 21:30

JeeWee schreef:Tja en natuurlijk komt Moens dan ook nog met de vrees dat deze hertaling uiteindelijk een brug zal blijken te zijn naar andere vertalingen die nog verder van de Statenvertaling af staan.

Een brug gaat toch twee kanten op? Misschien zijn er wel mensen die nu de NBV lezen en die via de HSV op de SV (1637) uitkomen...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 dec 2010 22:14

JeeWee schreef:
schelpje3 schreef: JeeWee: met welk doel open je deze topic ?
Het topic is helder op zich. En het heeft egen ander doel dan weer tegeven waartoe ds Vergunst oproept!

schelpje3 schreef: Ken je deze ds Kort ? Weet je van zijn achtergrond ?
Is het nodig om iemands achtergrond te kennen als hij zóiets zegt over Gods Woord? Zonde is zonde.

schelpje3 schreef: maar wat gebeurt er nu eigenlijk met die hele HSV ? Hij zaait toch 2dracht onderling ? Hij bindt iig niet !
Tja, zo kun je het ook zien. Lees in deze context Mattheus 10 vanaf vers 34 maar...

schelpje3 schreef: Net zo goed moeten wij zeer zorgvuldig omgaan met een oordeel over een predikant, en dus ook deze ! want hij is wel een geroepen Dienaar des Woords ! En als hij daarenboven een uit het Uitverkoren Volk is, moeten we helemaal uitkijken. Je kunt nl God's oogappel aanraken !

Ja amme hoela!!! Ik heb eerbied voor het ambt, maar als ze zoals hier foute uitspraken doen en de Heilige Geest bedroeven, dan moet dat ook genoemd worden. Ik spreek geen oordeel uit over ds Kort, maar wel over wat hij zegt!

Zoals je zo aanmoedigt te bidden voor die kindermisbruiker, wees dan consequent en vraag ook te bidden voor ds Kort !
Ik volg jou niet ! Waar is het bij jou nu om te doen ??

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 13 dec 2010 22:52

Mooi, het is dus niet duivels. Pak van m'n hart.

Terug naar “[Religie] - Open forum”