JeeWee schreef:mw schreef: Waarom wil je juist bekeringsverhalen horen? En waarom zijn 'tijd&plaats'voor veel refo's zo belangrijk om te weten?
Nee, dan heb je me verkeerd begrepen. Het gaat mij niet om al dan niet sappige bekeringsverhalen.
Maar ik mis meer en meer het 'Komt luistert toe, gij Godsgezinden'. Hoe kun je geloofszekerheid hebben als je niets weet over je eigen bekering. Hoe kun je anderen jaloers maken, als je er niets over vertelt?
Ik denk verder dat iedere moeder wéét waaneer en waar haar kind geboren is...
Er is het onderscheid tussen niets weten over je bekering en het niet vertellen. Als je niet weet dat je bekeert bent, dan ben je het m.i. ook niet. De twijfelaars laat ik in het midden. Ik zou niet weten hoe ik anderen jaloers moet maken door mijn bekeringsverhaal. Nee, die maak ik jaloers door de werken Gods te vertellen. Dus vertellen van het grassprietje dat groeit, het kind dat geboren worden, en het werk van Hem in mensen (niet alleen dat van mij).
Een moeder weet waar en wanneer haar kind geboren wordt. Zo weet God ook het tijdstip van mijn tweede geboorte. Ik zou tijd&plaats niet meer weten. Het was een geleidelijk proces. Ik weet wel dat het door Hem, door Hem alleen is geschied, en het is wonderlijk in mijn ogen.
mw schreef:Waarom zou het leven met God vroeger veel nauwer liggen? Wij mensen zijn nog steeds even 'slecht', maar onze God nog steeds even genadevoller! Wij worden niet beter en Hij niet slechter, m.i. ligt het dus nog steeds even nauw.
Maar de invloeden van buitenaf zijn veel groter. Was het vroeger niet veel simpeler? Er was geen radio, geen tv, nu kunnen we bijna alles zelf. Leefde men vroeger niet veel afhankelijker? [/quote]
De invloeden zijn inderdaad groter. Maar het kwaad zit juist in ons. En dat is nog geen moment anders geweest.
Vroeger leefde men (denk ik) afhankelijker,ook in het gewone dagelijkse leven. Veel mensen zijn denk ik, afhankelijker geworden van luxe dan van God. En dat laat gelijk de plaats van God in ons leven en in onze maatschappij zien.
Ik zou iedereen willen oproepen om over dit onderwerp zichzelf eens de spiegel voor te houden, voordat we naar anderen 'kijken/wijzen'.