De opname van de gelovigen, wie en waneer ?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Familie Bos
Mineur
Mineur
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 mar 2007 00:35

De opname van de gelovigen, wie en waneer ?

Berichtdoor Familie Bos » 16 okt 2009 21:37

Beste allemaal.

Ik hoor en lees vaak over gelovigen die denken/geloven dat we allemaal (we zijn de gelovigen) worden opgenomen in de eindtijd voordat alle ellende losbarst en dat wij dan het duizendjarig rijk ingaan.

Echter als ik openbaringen lees, dan lijkt het mij een stuk waarschijnlijker dat we (alle gelovigen) alle ellende van de eindtijd waarover openbaringen spreekt wel degelijk meemaken.
Ik lees in openbaringen 20 bijvoorbeeld :

4 Ook zag ik tronen, en aan hen die erop zaten werd recht gedaan. Het zijn de zielen van hen die onthoofd waren omdat ze van Jezus hadden getuigd en over God hadden gesproken; zij hadden het beest en zijn beeld niet aanbeden en ook zijn merkteken niet op hun voorhoofd of hun hand gekregen. Zij waren tot leven gekomen en heersten duizend jaar lang samen met de messias.
5 De andere doden kwamen niet tot leven voordat de duizend jaar voorbij waren. Dit is de eerste opstanding.

Hier staat dat na de grote verdrukking en na een groot deel van dat wat in openbaringen beschreven staat slechts de martelaren (zij die onthoofd waren om het getuigenis van Jezus) deelnemen aan de eerste opstanding en regeren in het duizendjarig rijk. Wij overige gelovigen blijven dus gewoon in ons graf of leven dus gewoon verder hier op aarde (terwijl de Here Jezus met de martelaren regeert vanuit jeruzalem).
Pas na die duizend jaar wordt de satan nog een poosje losgelaten op aarde waardoor het helemaal vreselijk wordt, en daarna pas komt de grote dag des Heren waarbij de satan definitief wordt ingerekend en alle doden zullen opstaan en het oordeel zal plaatsvinden. (openbaringen 20)

Dat houd dus volgens mij in dat wij (alle gelovigen die niet om het geloof in Jezus zijn omgebracht) helemaal niet worden opgenomen voor de ellende losbarst. Sterker nog, wij zullen al die dingen moeten meemaken en doorstaan.

Sommige zeggen dan:
Maar dan krijgen we het zegel van de Here God op ons voorhoofd zodat al die dingen ons niet zullen treffen.

Maar dat is volgens de bijbel ook niet waar.
Volgens openbaringen 7 vers 3+4 krijgen slechts 144.000 mensen uit de twaalf stammen van israël (12.000 uit elke stam) het zegel.

Mijn vraag is:
Hoe denken jullie hierover nadat je deze teksten gelezen hebt ?
Denken jullie dat wij de eindtijd/openbaringen/grote verdrukking wel of niet meemaken, of worden we voor die tijd opgenomen ?
Maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3402
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De opname van de gelovigen, wie en waneer ?

Berichtdoor Cicero » 17 okt 2009 10:03

Wat je zegt over Openbaring 20 klopt wel ongeveer.

De theorie over de opname is voornamelijk gebaseerd op een onjuiste uitleg van 1 Tes. 4.

mohamed

Re: De opname van de gelovigen, wie en waneer ?

Berichtdoor mohamed » 17 okt 2009 10:53

Familie Bos schreef:Mijn vraag is:
Hoe denken jullie hierover nadat je deze teksten gelezen hebt ?
Denken jullie dat wij de eindtijd/openbaringen/grote verdrukking wel of niet meemaken, of worden we voor die tijd opgenomen ?

Ik vraag me af of de huidige betekenis van de eindtijd wel overeenkomt met wat de apostelen leerden.

Hand 2,17
En het zal zijn in de laatste dagen, zegt God, dat Ik zal uitstorten van mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, en uw jongelingen zullen gezichten zien, en uw ouderen zullen dromen dromen:

1 Kor 10,11
Dit is hun overkomen tot een voorbeeld (voor ons) en het is opgetekend ter waarschuwing voor ons, over wie het einde der eeuwen gekomen is.

Jak 5,3
uw goud en zilver is verroest, en het roest ervan zal tegen u getuigen en uw vlees verteren als vuur. Gij zijt schatten gaan opleggen, terwijl het de laatste dagen zijn.

Als ik dit zo lees kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat de apostelen dachten dat zij in de eindtijd leefden. Hebben zij zich dan vergist of wij misschien?

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: De opname van de gelovigen, wie en waneer ?

Berichtdoor hettys » 17 okt 2009 18:35

Familie Bos schreef:Beste allemaal.

Ik hoor en lees vaak over gelovigen die denken/geloven dat we allemaal (we zijn de gelovigen) worden opgenomen in de eindtijd voordat alle ellende losbarst en dat wij dan het duizendjarig rijk ingaan.

Echter als ik openbaringen lees, dan lijkt het mij een stuk waarschijnlijker dat we (alle gelovigen) alle ellende van de eindtijd waarover openbaringen spreekt wel degelijk meemaken.
Ik lees in openbaringen 20 bijvoorbeeld :



Dat klopt. m.i.
Maar dat staat toch ook in de evangelien.

Matt 24
6 Jullie zullen berichten horen over oorlogen en oorlogsdreiging. Laat dat je dan niet verontrusten, die dingen moeten namelijk gebeuren, al is daarmee het einde nog niet gekomen. 7 Het ene volk zal tegen het andere ten strijde trekken en het ene koninkrijk tegen het andere, en overal zullen er hongersnoden uitbreken en zal de aarde beven: 8 dat alles is het begin van de weeën. 9 Dan zal men jullie onderdrukken en doden, en jullie zullen door alle volken worden gehaat omwille van mijn naam. 10 Velen zullen dan ten val komen, ze zullen elkaar verraden en elkaar haten. 11 Er zullen talrijke valse profeten komen die velen zullen misleiden. 12 En doordat de wetteloosheid toeneemt, zal bij velen de liefde bekoelen. 13 Maar wie standhoudt tot het einde, zal worden gered. 14 Pas als het goede nieuws over het koninkrijk in de hele wereld wordt verkondigd als getuigenis voor alle volken, zal het einde komen.

"Jullie", dat zijn de apostelen. Die worden gewaarschuwd voor die verschrikkingen en moeten standhouden.

Maar dat alles wordt verbonden aan de verwoesting van Jeruzalem en had bijbels gezien 2000 jaar geleden moeten plaatsvinden, zoals de apostelen ook geloofden. zie ook de posting van Mohamed.
Ook gif is geschapen.

Joannah

Re: De opname van de gelovigen, wie en waneer ?

Berichtdoor Joannah » 17 okt 2009 18:46

"Zal ik nog waar geloof vinden als ik terugkom"?
Zouden we ons daar niet wat drukker over moeten maken?

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: De opname van de gelovigen, wie en waneer ?

Berichtdoor hettys » 17 okt 2009 18:53

Joannah schreef:"Zal ik nog waar geloof vinden als ik terugkom"?
Zouden we ons daar niet wat drukker over moeten maken?


Open een topic over het ware geloof, en laat anderen vrij om zich te verdiepen in theologische onderwerpen.
Ook gif is geschapen.

mohamed

Re: De opname van de gelovigen, wie en waneer ?

Berichtdoor mohamed » 17 okt 2009 19:14

hettys schreef:dat alles wordt verbonden aan de verwoesting van Jeruzalem en had bijbels gezien 2000 jaar geleden moeten plaatsvinden, zoals de apostelen ook geloofden. zie ook de posting van Mohamed.

Zeker weten en waar de overige apostelen nog spraken van de laatste dagen, had Johannes het hooguit één of twee decennia later al over het laatste uur (1 Joh 2,18) dus de apostel verwachtte het einde der tijden ieder moment en niet nog eens tweeduizend jaar later.

Gebruikersavatar
Familie Bos
Mineur
Mineur
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 mar 2007 00:35

Re: De opname van de gelovigen, wie en waneer ?

Berichtdoor Familie Bos » 17 okt 2009 20:15

Tja, Ik dacht ook al dat het zo zou zijn dat wij alles zullen mee moeten maken.
Dan krijgen we het nog zwaar dus.

En wat betreft de teksten :
Velen zullen dan ten val komen.
en
Er zullen talrijke valse profeten komen die velen zullen misleiden.
en
Zal ik nog waar geloof vinden als ik terugkom.

Dat zijn serieuze waarschuwingen voor ons denk ik waar we ons flink zorgen over moeten maken dat deze dingen ons niet zullen overkomen en dat wij mogen standhouden.
Er staat ook dat wij daarvoor voortdurend moeten bidden.

Maar als het dus zo is dat wij pas helemaal op het laatste worden opgenomen (na het duizendjarig rijk), dan moeten we ons denk ik eens flink gaan bezig houden met de volgende vragen:

Hoe zit het dan met alle in openbaringen voorspelde dingen (zegels, bazuinen en schalen) ?
en
Waar spelen die zaken zich af ?
en
In welke tijd leven we nu ?

Ik heb hier na een hoop bijbel lezen wel een idee over gekregen, maar of dat de juiste uitleg is weet ik natuurlijk ook niet.
Ik zal het hier ook snel posten.
Maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: De opname van de gelovigen, wie en waneer ?

Berichtdoor hettys » 17 okt 2009 20:33

Familie Bos schreef:Tja, Ik dacht ook al dat het zo zou zijn dat wij alles zullen mee moeten maken.
Dan krijgen we het nog zwaar dus.

En wat betreft de teksten :
Velen zullen dan ten val komen.
en
Er zullen talrijke valse profeten komen die velen zullen misleiden.
en
Zal ik nog waar geloof vinden als ik terugkom.

Dat zijn serieuze waarschuwingen voor ons denk ik waar we ons flink zorgen over moeten maken dat deze dingen ons niet zullen overkomen en dat wij mogen standhouden.
Er staat ook dat wij daarvoor voortdurend moeten bidden.

Maar als het dus zo is dat wij pas helemaal op het laatste worden opgenomen (na het duizendjarig rijk), dan moeten we ons denk ik eens flink gaan bezig houden met de volgende vragen:

Hoe zit het dan met alle in openbaringen voorspelde dingen (zegels, bazuinen en schalen) ?
en
Waar spelen die zaken zich af ?
en
In welke tijd leven we nu ?

Ik heb hier na een hoop bijbel lezen wel een idee over gekregen, maar of dat de juiste uitleg is weet ik natuurlijk ook niet.
Ik zal het hier ook snel posten.


Maak je geen zorgen. de verwoesting van Jeruzalem was 2000 jaar geleden. Die tijd is gewoon voorbij. We leven bij wijze van spreken voorbij bijbelse tijden. Het is allemaal geweest en we gaan het niet meemaken.
Ook gif is geschapen.

mohamed

Re: De opname van de gelovigen, wie en waneer ?

Berichtdoor mohamed » 17 okt 2009 21:13

hettys schreef:Maak je geen zorgen. de verwoesting van Jeruzalem was 2000 jaar geleden. Die tijd is gewoon voorbij. We leven bij wijze van spreken voorbij bijbelse tijden. Het is allemaal geweest en we gaan het niet meemaken.

:jaknikken:

Joannah

Re: De opname van de gelovigen, wie en waneer ?

Berichtdoor Joannah » 18 okt 2009 11:09

mohamed schreef:
hettys schreef:Maak je geen zorgen. de verwoesting van Jeruzalem was 2000 jaar geleden. Die tijd is gewoon voorbij. We leven bij wijze van spreken voorbij bijbelse tijden. Het is allemaal geweest en we gaan het niet meemaken.

:jaknikken:

met andere woorden, Hij heeft de werken zijner handen laten varen?
Geenszins,
We zitten middenin de openbaringen, die uitgesmeerd zijn over de laatste 2000 jaar.
De valse profeet/kerk (RKK), de vervolgden (miljoenen zijn omgebracht ,tijdens inquisitie, hugenoten-vervolging, en iedereen die zelf durfde te denken ipv de roomse dwaalleer te gehoorzamen)
We denken echter nog steeds nauwelijks na.
Klakkeloos volgen we de sacramenten, formulieren, kanttekeningen en regels die door kerken zijn opgesteld waarin we grootgebracht zijn, zonder zelf het Woord te bestuderen en de Opdracht tot Eenheid maar enigszins serieus te nemen.
Door de ene na de andere vertaling van de bijbel te lanceren, verwateren we het origineel, en geven we de tegenpartij steeds meer amunitie om onze fundamenten onderuit te halen.
Een voorbeeld.
4 keer staat er in het nieuwe testament"de dag des Heeren".
In Openbaring 1:10 word dit ineens vertaald door zondag.
(deze dag werd echter "eerste dag der week" genoemd)
Terwijl het hele boek gaat over de betekenis van de Oordeelsdag, dat is de dag des Heeren, waar naar toe Johannes in den geest naartoe was meegenomen, het visioen.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3402
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De opname van de gelovigen, wie en waneer ?

Berichtdoor Cicero » 18 okt 2009 12:21

Door de ene na de andere vertaling van de bijbel te lanceren, verwateren we het origineel, en geven we de tegenpartij steeds meer amunitie om onze fundamenten onderuit te halen.

Maak je jezelf niet schuldig aan makkelijke kritiek? Op. 1:10 is uitstekend vertaald. Er is namelijk verschil in de dag kuriakê en de dag kuriou. Ooit over nagedacht?

Gebruikersavatar
Familie Bos
Mineur
Mineur
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 mar 2007 00:35

Re: De opname van de gelovigen, wie en waneer ?

Berichtdoor Familie Bos » 18 okt 2009 13:24

Familie Bos schreef:Ik heb hier na een hoop bijbel lezen wel een idee over gekregen, maar of dat de juiste uitleg is weet ik natuurlijk ook niet.
Ik zal het hier ook snel posten.


Ik zal me wat deze belofte betreft even moeten terugtrekken.
Bij het schrijven van het stuk met mijn uitleg van openbaringen stuite ik toch alsnog op een probleem waardoor bleek dat mijn uitleg nog niet helemaal kan kloppen.
Ik zal hierop dus nog een poosje verder moeten studeren. :-k
Maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

Joannah

Re: De opname van de gelovigen, wie en waneer ?

Berichtdoor Joannah » 18 okt 2009 13:48

Cicero schreef:
Door de ene na de andere vertaling van de bijbel te lanceren, verwateren we het origineel, en geven we de tegenpartij steeds meer amunitie om onze fundamenten onderuit te halen.

Maak je jezelf niet schuldig aan makkelijke kritiek? Op. 1:10 is uitstekend vertaald. Er is namelijk verschil in de dag kuriakê en de dag kuriou. Ooit over nagedacht?

's Heeren dag en de dag des Heeren, zelfde soort verschil misschien?
Nooit over nagedacht dat het oude testament ook over de dag des Heeren sprak als zijnde de zaterdag?
Totaal geruisloos, zonder er ook maar 1 alinea in de Bijbel aan te wijden is dat de zondag geworden?
En toch staat er op de site van Reformatorisch dagblad, dat de Zondag een OPDRACHT van God is, om rust te houden, terwijl de enige rustdat de sabbat, ZATERDAG is.
kijk maar even op www.refdag.nl

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: De opname van de gelovigen, wie en waneer ?

Berichtdoor hettys » 18 okt 2009 16:34

Joannah schreef:
mohamed schreef:
hettys schreef:Maak je geen zorgen. de verwoesting van Jeruzalem was 2000 jaar geleden. Die tijd is gewoon voorbij. We leven bij wijze van spreken voorbij bijbelse tijden. Het is allemaal geweest en we gaan het niet meemaken.

:jaknikken:

met andere woorden, Hij heeft de werken zijner handen laten varen?
Geenszins,
We zitten middenin de openbaringen, die uitgesmeerd zijn over de laatste 2000 jaar.

In welk deel van openbaringen zitten we nu dan?
Lees Lucas 21 es door:
20 Wanneer jullie zien dat Jeruzalem door legertroepen omsingeld is, weet dan dat de verwoesting van de stad nabij is. 21 Wie in Judea is moet dan de bergen in vluchten, wie in Jeruzalem is moet er wegtrekken, en wie op het land is moet niet naar de stad gaan, 22 want in die dagen wordt de straf voltrokken, waardoor alles wat geschreven staat in vervulling zal gaan. 23 Wat zal het rampzalig zijn voor de vrouwen die in die tijd zwanger zijn of een kind aan de borst hebben! Want er zal ontzaglijk veel leed zijn in het land, en een zwaar vonnis zal de bevolking treffen. 24 De inwoners zullen omkomen door het zwaard of in gevangenschap worden weggevoerd en onder alle volken worden verstrooid, terwijl Jeruzalem vertrapt zal worden door heidenen, tot de tijd van de heidenen voorbij is. 25 Dan zullen er tekenen zijn aan de zon en de maan en de sterren, en op aarde zullen de volken sidderen van angst voor het gebulder en het geweld van de zee; 26 de mensen worden onmachtig van angst voor wat er met de wereld zal gebeuren, want de hemelse machten zullen wankelen. 27 Maar dan zullen ze op een wolk de Mensenzoon zien komen, bekleed met macht en grote luister. 28 Wanneer dat alles staat te gebeuren, richt je dan op en hef je hoofd, want jullie verlossing is nabij!’
29 Hij vertelde hun ook een gelijkenis: ‘Kijk naar de vijgenboom en al de andere bomen. 30 Als je ziet dat ze uitlopen, weet je dat de zomer in aantocht is. 31 Zo moeten jullie ook weten, wanneer je die dingen ziet gebeuren, dat het koninkrijk van God nabij is. 32 Ik verzeker jullie: deze generatie zal zeker niet verdwenen zijn wanneer dit alles gebeurt. 33 Hemel en aarde zullen verdwijnen, maar mijn woorden zullen nooit verdwijnen. 34 Pas op dat jullie hart niet afgestompt raakt door de roes en de dronkenschap en de zorgen van het dagelijks leven, zodat die dag jullie overvalt, 35 onvoorspelbaar als een val die dichtklapt. Want plotseling zal hij komen over allen die waar ook op aarde wonen. 36 Wees waakzaam en bid onophoudelijk om te ontkomen aan de dingen die gebeuren gaan en om voor de Mensenzoon te kunnen verschijnen.’


Je leest hier duidelijk dat de wederkomst van Jezus veel te maken heeft met de verwoesting van Jeruzalem, en dat dit bericht gericht is tot de discipelen. Niet tot andere gelovigen. en dat was dus 2000 jaar geleden.

Matt 16:
27 Wanneer de Mensenzoon komt, in gezelschap van zijn engelen en bekleed met de stralende luister van zijn Vader, dan zal hij iedereen naar zijn daden belonen. 28 Ik verzeker jullie: sommige van de hier aanwezigen zullen niet sterven voor ze de komst van de Mensenzoon en zijn koninklijke heerschappij hebben meegemaakt.’

Binnen één generatie.





De valse profeet/kerk (RKK), de vervolgden (miljoenen zijn omgebracht ,tijdens inquisitie, hugenoten-vervolging, en iedereen die zelf durfde te denken ipv de roomse dwaalleer te gehoorzamen)
We denken echter nog steeds nauwelijks na.
Klakkeloos volgen we de sacramenten, formulieren, kanttekeningen en regels die door kerken zijn opgesteld waarin we grootgebracht zijn, zonder zelf het Woord te bestuderen en de Opdracht tot Eenheid maar enigszins serieus te nemen.
Door de ene na de andere vertaling van de bijbel te lanceren, verwateren we het origineel, en geven we de tegenpartij steeds meer amunitie om onze fundamenten onderuit te halen.
Een voorbeeld.
4 keer staat er in het nieuwe testament"de dag des Heeren".
In Openbaring 1:10 word dit ineens vertaald door zondag.
(deze dag werd echter "eerste dag der week" genoemd)
Terwijl het hele boek gaat over de betekenis van de Oordeelsdag, dat is de dag des Heeren, waar naar toe Johannes in den geest naartoe was meegenomen, het visioen.


De RK heeft het altijd gedaan. Dat onze bijbel door hen is samengesteld doet blijkbaar niet te zake. Niet dat het wat uitmaakt. Weet je eigenlijk wel dat we het origineel van de bijbel nooit hebben gehad en nooit zullen hebben? De originelen van het NT waren al weg voordat de kerk eenmaal gesticht was. er resten ons alleen maar kopiën van kopiën van kopiën van kopiën etcetera.

Op 1: 10
10 Op de dag van de Heer raakte ik in vervoering. Ik hoorde achter me een luide stem, die klonk als een bazuin 11 en die tegen me zei: ‘Schrijf alles wat je ziet in een boek en stuur dat naar de zeven gemeenten, naar Efeze, Smyrna, Pergamum, Tyatira, Sardes, Filadelfia en Laodicea.’

De dag van de Heer is altijd de oordeelsdag, dus ik snap niet wat je bedoeld.

Dus, nogmaals; waar zitten we in openbaringen?
Ook gif is geschapen.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten