Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Wil op hetgeen wij zeggen, Heer, niet heel nauwkeurig letten
maar manke beelden in uw gave Godswoord overzetten." (C.S. Lewis
elbert schreef:[Modbreak]Er zijn hier een aantal berichten verwijderd. De reden is dat we geen discussie gaan voeren á la de "Christus als Gods Geest" discussie. We gaan er in het verdere van dit topic vanuit dat de eersteling Christus in 1 Kor. 15:23 de opgestane Heiland is, die aan de discipelen verschenen is.
Nee, dat geloof ik niet. De schrijvers in het NT gebruiken gewoon een bekend beeld.Mijn suggestie is dat de oudtestamentische letterlijke betekenis tevens een profetische heeft welke we vervuld zien in de eerste eeuw.
Nee dat lijkt mij niet verstandigIs het wel terecht als wij de brieven gericht aan de eerstelingen in alles op onszelf betrekken?
Nee, de kerk blijft eersteling, uitverkoren tot dienst aan de wereld. De oogst zal pas aan het eind der tijden komen.Zouden wij niet veel meer het deeg zijn, een volgende oogst die geheiligd is door de eerstelingen?
Nee dat zegt Paulus nergens, terwijl 'Christus' bij hem de naam is van de mens Jezus.Zijn ále mensen dan gelijk met Hem de lichamelijke dood gestorven?
Cicero schreef:Nee dat zegt Paulus nergens, terwijl 'Christus' bij hem de naam is van de mens Jezus.Zijn álle mensen dan gelijk met Hem de lichamelijke dood gestorven?
Cicero schreef:Nee, dat geloof ik niet. De schrijvers in het NT gebruiken gewoon een bekend beeld.Mijn suggestie is dat de oudtestamentische letterlijke betekenis tevens een profetische heeft welke we vervuld zien in de eerste eeuw.
Zij zagen zichzelf als de voorbode van een grote oogst christenen,
de eerstelingen van de Geest als een voorbode voor toekomstige Geestesgaven
en Christus als een voorbode van de toekomstige opstanding.
Het is niet verstandig deze beelden al te letterlijk aan elkaar te knopen. De overeenkomst is dat het heil reeds doorgebroken is, maar nog niet volledig.
Nee, de kerk blijft eersteling, uitverkoren tot dienst aan de wereld.
De oogst zal pas aan het eind der tijden komen.
Cicero schreef:Ik zou zeggen: schaf eens een goed wetenschappelijk commentaar op de brieven van Paulus aan. Dan zal je veel duidelijk worden.
Als Paulus zegt dat allen gestorven zijn à la Christus, dan bedoelt hij volgens Rom. 6 dat in de doop de mens als het ware meesterft en meebegraven wordt met Christus. Het gaat dan om de oude mens. Paulus zegt: niet ik leef meer, maar Christus in mij. 'Christus in mij' en 'de Geest die in mij woont' zijn verschillende zegswijzen van dezelfde zaak. Christus is volgens Paulus door de Geest in de gelovigen aanwezig.
Paulus limiteert Christus' dood niet tot Israël in Galaten 4, want hij betrekt zijn lezers erbij die zeker heidenchristenen waren.
Jezus heeft niets geschreven dus wat je daarmee bedoelt ontgaat me.
Wat doe je met de vele keren dat Paulus "Jezus Christus" zegt?
Rom. 1:5 Hij heeft mij de genade geschonken apostel te zijn, opdat ik omwille van hem aan alle volken gehoorzaamheid en geloof zou verkondigen – 6 ook aan u, die geroepen bent door Jezus Christus.
1 Kor. 1:30 Door hem bent u één met Christus Jezus, die dankzij God onze wijsheid is geworden.
[b[Ga. 3:1 Galaten, u hebt uw verstand verloren! Wie heeft u in zijn ban gekregen? Ik heb u Jezus Christus toch openlijk en duidelijk als de gekruisigde bekendgemaakt?
Of zelfs alleen Jezus:
Rom. 3:25 Hij wil ons nu, in deze tijd, zijn gerechtigheid bewijzen: hij laat ons zien dat hij rechtvaardig is door iedereen vrij te spreken die in Jezus gelooft.
2 Kor. 11:14 U hebt er immers geen enkel bezwaar tegen dat iemand u een andere Jezus verkondigt dan wij hebben gedaan, of dat u een andere Geest of een ander evangelie ontvangt dan u ontvangen hebt. Paulus verkondigde dus Jezus aan de heidenen.
P. Strootman schreef:En als u dan de verzen 17-21 leest, zult u zien, dat Paulus zweert bij God, dat hij ná die openbaring in 3 jaar géén enkel kontact gezocht of gehad heeft met de twaalf apostelen met uitzondering van Jacobus, die hij slechts gezíen heeft. Om maar te kunnen bewijzen, dat zijn evangelie niets van doen had met wat de twaalf verkondigden, namelijk het evangelie der besnijdenis
Cicero schreef:Vertel eens, door welke theologen heb je je laten informeren?
En welke Bijbelcommentaren gebruik je? CommNT? PredNT? Tekst&Toelichting?
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten