Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
mohamed schreef:Ben je het met me eens of denk je misschien dat de Farizeeën en Schriftgeleerden de duivel waren en de bokken hun volgelingen?
Michael schreef:mohamed schreef:Ben je het met me eens of denk je misschien dat de Farizeeën en Schriftgeleerden de duivel waren en de bokken hun volgelingen?
Ik denk dat dit nogal speculatief is... En gevaarlijk aangezien de Farizeeën later het moderne judaisme werd als ik het goed begrijp. Dus bedenk goed wie je voor duivel uitmaakt.
Maar waren de Farizeeën en de Saduceeën niet bittere rivalen in de bijbelse tijden? Ik kan me heel goed voorstellen dat dat in de geschriften terecht gekomen is. Om maar een alternatieve interpretatie te suggereren. Het joodse volk was weliswaar 1 volk. Maar de invloedrijke groepen erin vochten onderling nogal eens.
Michael schreef:Ik denk dat "speculatief" iets roepen is zonder feiten ervoor te hebben. Je hebt een redenering erachter die wat mij betreft niet perse fout is. Maar ik kan niet zeggen of je gelijk hebt omdat ik de benodigde feiten niet heb.
Het lijkt erop dat de woorden schaap en bok inderdaad die dubbele betekenis hebben die je eraan toekent. De zonde bok is een bekend principe uit die tijd zoals je zelf al aangeeft. Maar dan hoeft het niet zo te zijn dat die slechte herders van de joden ALLE farizeen en sadduceers waren. Maar dat dit meer een referentie naar hun aardse machts misbruik is de meeste joden hoorden in die tijd per slot van rekening niet tot een van de groepen. De groepen waren machts centra in de gemeenschap. Een soort politieke kastes. Die ook zoals we weten nogal wat onderlinge ruzies hadden.
En dan zouden de bokken dus alle machtsmisbruikers zijn, joods, of anders. Bijvoorbeeld dus ook hindu bedrijfsleiders die hun boekje te buiten gaan. En dan gaat de bok beschuldiging dus niet automatisch over naar alle farizeen. En bij extentie dus ook niet naar alle joden die het rabbinistische systeem volgen enkel omdat die afstamt van de farizeers.
Vandaar dat ik zeg pas op het is een gevaarlijke generalisatie die voor zover ik kan zien dus niet met zekerheid opgaat. Als je die conclusie trekt lees je denk ik naast wat er wel staat ook wat er niet staat.
mohamed schreef:Nee, de profeet is duidelijk dat de bokken (Zach 10,3 t/m etc) de foute leidsmannen afkomstig van Juda waren die zichzelf wijdden, welke later door Jezus hard veroordeeld worden (Mat 23) en dieven en moordenaars (Joh 10,8) genoemd werden.
Lees mijn openingspost nog maar eens, ik heb niet gegeneraliseerd maar schreef duidelijk dat de slechte herders van de joden de bokken waren en als de Farizeeën en Sadduceeën het eeuwige leven wilden verkrijgen moesten zij zich bekeren.
Michael schreef:mohamed schreef:Nee, de profeet is duidelijk dat de bokken (Zach 10,3 t/m etc) de foute leidsmannen afkomstig van Juda waren die zichzelf wijdden, welke later door Jezus hard veroordeeld worden (Mat 23) en dieven en moordenaars (Joh 10,8) genoemd werden.
Lees mijn openingspost nog maar eens, ik heb niet gegeneraliseerd maar schreef duidelijk dat de slechte herders van de joden de bokken waren en als de Farizeeën en Sadduceeën het eeuwige leven wilden verkrijgen moesten zij zich bekeren.
Ah, maar dan zitten we dus in de buurt, ik zeg "pas op tegen de generalisatie", jij noemt hier enkel de slechte herders van de Joden de bokken.. En als je mijn antwoord op jouw berichten leest dan zie je dat ik het daar dus mee eens ben. Ik ben voorzichtig. Als ik zeg "Het lijkt erop" betekent dat dat ik geen bezwaren tegen je woorden kan bedenken. Maar dat ik mijn eigen onwetendheid mee reken in mijn oordeel.
Ik denk dat je dan dicht in de buurt zit bij wat Jezus bedoelde. Mijn bezwaar is tegen het overtrekken van de generalisatie. Aangezien de Farizeers later de Rabbinistische joden werden. En tegenwoordig eigenlijk elke jood een rabbinistische jood is moet je oppassen met de aanname dat ELKE farizeer (en dus ELKE moderne jood) een bokje is. Dat is dus mijn bezwaar.
Dat slechte herders door christus bokken genoemd worden lijkt mij volledig in lijn met de rest van zijn woorden en daden.
Optimatus schreef:Zeg Mo, ga jij het record topics openen van Carl proberen te overtreffen?
mohamed schreef:Dat begrijp ik ja en ik denk inderdaad niet dat de huidige leidsmannen van de joden terecht bokken genoemd kunnen worden.
Michael schreef:mohamed schreef:Dat begrijp ik ja en ik denk inderdaad niet dat de huidige leidsmannen van de joden terecht bokken genoemd kunnen worden.
Dat zeg ik niet... Of een joods leidsman tot bok bestempeld kan worden hangt af van of hij een bok is. Het feit dat hij Joods is of leiding gevend is op zichzelf geen reden genoeg ervoor.
Een aantal zullen het zeker zijn! Zoals een vriend van me eens poetisch opmerkte.... "De rotzak factor in een populatie is een universele constante"
DesertRose schreef:En als dat toen zo was, waarom zou het vandaag niet meer zo zijn?
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten