The Passion of the Christ

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

lailahaillallah
Verkenner
Verkenner

The Passion of the Christ

Berichtdoor lailahaillallah » 28 aug 2008 20:44

Esselamoen aleykoem,

The Passion of the Christ (2004) is een film over de laatste twaalf uren in het leven van Jezus Christus. De film werd gefinancierd en geregisseerd door de Amerikaan-Australiër Mel Gibson. Het is een filmische bewerking van het traditionele Passiespel, een rooms-Katholieke traditie in het Paasseizoen. De film is ook bij niet-Katholieken populair.

In tegenstelling tot eerdere films over het leven van Christus, zijn de dialogen in het Aramees, Latijn en Hebreeuws. Na uitvoerig overleg besloot Gibson uiteindelijk voor ondertiteling, afgezien van één regel "Laat zijn bloed maar neerkomen op het hoofd van ons en onze kinderen" (Matteüs 27:24-25) (dit om geen indruk te wekken van vermeend antisemitisme), en wat stukjes dialoog van soldaten.

Door sommigen wordt deze film bijzonder gewaardeerd. De paus van Rome heeft de hoofdrolspeler zelfs op het Vaticaan ontvangen. Billy Graham, een Amerikaanse evangelist, ziet hierin een hoogtepunt voor de verkondiging van het 4 evangelien.

De dialogen zijn voornamelijk in het Aramees en het woord God werd door Jezus uitgesproken als Allah, net als de christenen in moslimlanden. In augustus 2007 deed de Nederlandse rooms-katholieke bisschop Tiny Muskens in een televisie-interview de suggestie dat voortaan alle gelovigen samen de naam Allah zouden gebruiken om God mee aan te duiden.

Wie zijn het hier eens met bisschop Tiny Muskens dat een ieder gelovige samen de naam Allah hoort te gebruiken, zoals Jezus.

The Passion of the Christ: http://nl.youtube.com/watch?v=BTSG0YzlG ... re=related

Salaam.
"In de godsdienst is er geen dwang." (Koran, 2:256)

WvW
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor WvW » 28 aug 2008 20:58

The Passion of the Christ is in reformatorische kringen juist een uiterst omstreden film. Maar de rechtvaardigheid van de film is een heel andere discussie (die vast al gevoerd, maar ik kan hem niet vinden).

Wie zijn het hier eens met bisschop Tiny Muskens dat een ieder gelovige samen de naam Allah hoort te gebruiken, zoals Jezus.

Laat ik kort antwoorden:
1. Een film heeft geen autoritaire waarde en staat zeker niet boven de bijbel.
2. Eén bisschop vertegenwoordigt niet het hele Christendom.

Ik zie geen reden om het met hem eens te zijn, en wel redenen om het niet met hem eens te zijn.

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: The Passion of the Christ

Berichtdoor Tijn » 29 aug 2008 06:52

Ik vind het een mooie film, maar zoals WvW al zei heeft de film voor mij geen autoritaire waarde en staat zeker niet boven de bijbel. Voor mij is het gewoon een interpretatie van Mel Gibson, die je zeker kan helpen om het lijden en sterven van Jezus beter te kunnen beseffen.

lailahaillallah schreef: Billy Graham, een Amerikaanse evangelist, ziet hierin een hoogtepunt voor de verkondiging van het 4 evangelien.

Een echt hoogtepunt vind ik het laatste van de film, dat Jezus opstaat uit de dood en daarmee de overwinning heeft behaald voor altijd en voor een ieder die in Jezus is.

lailahaillallah schreef:Wie zijn het hier eens met bisschop Tiny Muskens dat een ieder gelovige samen de naam Allah hoort te gebruiken, zoals Jezus.

Nope oneens, aangezien ik Nederlands spreek, zal ik God altijd met God aanspreken of met Vader. En zodra ik dus aramees ga spreken, zal ik inderdaad Allah gaan gebruiken. Dus voor mij is dit gewoon een taalkwestie, want God verlangt niet van mij dat ik in mijn gebeden ineens aramees ga praten.
Laat je leiden door Hem!

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 29 aug 2008 10:25

Voor meer informatie over deze film: http://www.solcon.nl/apgeelhoed/htmldoc ... genart.htm

Verder vind ik het niet gepast om op dit forum een link naar deze film? (ik heb de link niet aangeklikt) te plaatsen. zelfs voor een moslim is het overigens niet gepast als ik het wel heb.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 29 aug 2008 11:25

Gaan we nu ook al ouwe films uit de sloot halen?

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 29 aug 2008 11:36

Ik vind het een smakeloze film, die weinig of niets met het evangelie te maken heeft. Ook het historisch besef van Gibson is niet erg ontwikkeld, omdat de enige talen die in aanmerking komen om gesproken te worden Grieks en Aramees zijn.
Verder, als je God in het Aramees wil aanspreken in de lijn van Jezus, dan dien je 'Abba' te zeggen.

phox
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor phox » 29 aug 2008 15:18

lailahaillallah, aan je vraag of we God allemaal Allah moeten noemen gaat al de impliciete veronderstelling vooraf dat de Bijbelse God en de Allah van de Koran dezelfde zijn.

Door je vraagstelling op deze manier te presenteren, probeer je bovendien -bedoeld of onbedoeld - die voorafgaande veronderstelling er even snel zonder discussie als vanzelfsprekend doorheen te duwen.

Daar ga ik dus niet mee akkoord. De discussie of ik God Allah zou moeten noemen is voor mij dan ook totaal niet relevant, al kan ik er geen moeite mee hebben dat een Arabische Christen de God van de Bijbel als Allah aanspreekt. Maar dat is gewoon een taalkwestie en staat verder los van deze film.
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)

lailahaillallah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor lailahaillallah » 29 aug 2008 21:54

Welke naam gebruiken we voor God?

Moslims en waaronder bisschop Tiny Muskens geven er de voorkeur aan om de Schepper, "Allah" te noemen, in plaats van het woord "God". Het Arabische en zowel Aramese woord "Allah" is puur en uniek, niet zoals het woord God, waarmee gespeeld kan worden.

Als je een "en" toevoegt aan het word God, dan wordt het "Goden", dat is het meervoud van God. Allah is een enkelvoud, er is geen meervoud van Allah. Als je "in" toevoegt aan het woord God dan wordt het Godin, dat is een vrouwelijke God. Er bestaat geen mannelijke of vrouwelijke Allah. Allah heeft geen geslacht. Als je woord "father" toevoegt aan het God (in het engels), dan wordt het Godfather, dit betekent in het nederlands peetvader. Er bestaat geen woord als Allah-father, Allah-vader. Als je in het engels het woord "mother" toevoegt dan wordt het Godmother. Er bestaat niet zoiets aan een Allah-mother of Allah-moeder.

Allah is een uniek woord, dat geen enkele inbeelding voor de geest kan oproepen noch er kan met het woord Allah gespeeld worden. Daarom verkiezen moslims en bisschop Tiny Muskens het Arabische woord Allah voor de Almachtige.

Het is bekend dat het woord God in de Arabische Bijbel is vertaald naar Allah, maar het meest opmerkelijke vind u in Genesis: http://www.bible.ca/islam/islam-bible-a ... fielda.jpg

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 29 aug 2008 22:06

Erken je de God van Israel die zich bekend gemaakt heeft als YHWH, als de ware God? Dat is namelijk de God die Jezus Zijn Vader noemt en waarvan Hij zegt: Ik en de Vader zijn Eén.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 29 aug 2008 22:19

lailahaillallah schreef:Welke naam gebruiken we voor God?

Moslims en waaronder bisschop Tiny Muskens geven er de voorkeur aan om de Schepper, "Allah" te noemen, in plaats van het woord "God". Het Arabische en zowel Aramese woord "Allah" is puur en uniek, niet zoals het woord God, waarmee gespeeld kan worden.

Als je een "en" toevoegt aan het word God, dan wordt het "Goden", dat is het meervoud van God. Allah is een enkelvoud, er is geen meervoud van Allah. Als je "in" toevoegt aan het woord God dan wordt het Godin, dat is een vrouwelijke God. Er bestaat geen mannelijke of vrouwelijke Allah. Allah heeft geen geslacht. Als je woord "father" toevoegt aan het God (in het engels), dan wordt het Godfather, dit betekent in het nederlands peetvader. Er bestaat geen woord als Allah-father, Allah-vader. Als je in het engels het woord "mother" toevoegt dan wordt het Godmother. Er bestaat niet zoiets aan een Allah-mother of Allah-moeder.

Allah is een uniek woord, dat geen enkele inbeelding voor de geest kan oproepen noch er kan met het woord Allah gespeeld worden. Daarom verkiezen moslims en bisschop Tiny Muskens het Arabische woord Allah voor de Almachtige.

Het is bekend dat het woord God in de Arabische Bijbel is vertaald naar Allah, maar het meest opmerkelijke vind u in Genesis: http://www.bible.ca/islam/islam-bible-a ... fielda.jpg
Ik snap niet precies waar je je druk om maakt. Allah is gewoon een semitische vorm voor God.

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 29 aug 2008 22:40

lailahaillallah schreef:Als je een "en" toevoegt aan het word God, dan wordt het "Goden", dat is het meervoud van God. Allah is een enkelvoud, er is geen meervoud van Allah. Als je "in" toevoegt aan het woord God dan wordt het Godin, dat is een vrouwelijke God. Er bestaat geen mannelijke of vrouwelijke Allah. Allah heeft geen geslacht. Als je woord "father" toevoegt aan het God (in het engels), dan wordt het Godfather, dit betekent in het nederlands peetvader. Er bestaat geen woord als Allah-father, Allah-vader. Als je in het engels het woord "mother" toevoegt dan wordt het Godmother. Er bestaat niet zoiets aan een Allah-mother of Allah-moeder.

Wat is dat voor rare redenering.....

Ik kan gewoon een 's achter Allah plaatsen en dan krijg je Allah's of je dat nu wilt of niet. Dat voor jou zoiets ondenkbaar is begrijp ik maar taalkundig is het geen enkel probleem.

door 'en' echter God te plaatsen maak je van het woord God meervoud. Maar er ontstaan echt niet meer goden door!
The solution to a problem lies in finding the Solver...

lailahaillallah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor lailahaillallah » 30 aug 2008 01:39

Esselamoen aleykoem,

Erken je de God van Israel die zich bekend gemaakt heeft als YHWH, als de ware God?

Hoi dalethvav, de naam YHWH komt opvallend niet één keer voor in de originele Griekse Nieuwe Testament dat uit 27 boeken bestaat. De Joden spreken uit vrees (voor de doodstraf) de naam JHWH nooit uit, omdat de juiste uitspraak onbekend is. In plaats daarvan worden er andere titels voor J/YHWH gehanteerd, waarbij opmerkelijk is dat de Christenen andere titels hanteren dan de Joden.

Dat is namelijk de God die Jezus Zijn Vader noemt en waarvan Hij zegt: Ik en de Vader zijn Eén.

We lezen in Johannes 10, waar Jezus (*censuur*) zegt: 30 Ik en de Vader zijn één. Een ieder persoon die deze woorden zonder de context zal lezen, zal het zéér zeker letterlijk opnemen en zal geloven dat Jezus Goddelijkheid had geclaimt. Laten we nu analyseren wat Jezus (*censuur*) bedoelde met ''Ik en de Vader zijn één'' door naar de context te kijken:

We lezen in Johannes 17:

21 Opdat zij allen één zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons één zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.

22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij één zijn, gelijk als Wij Eén zijn;

23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in één, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

Jezus (*censuur*) maakt het duidelijk dat zijn discipelen, de Vader en hijzelf volmaakt zijn in één. Niet letterlijk natuurlijk, maar figuurlijk in de zin dat zij oprechte dienaren zijn en zich onderwerpen aan de wil van Allah (swt) de Enige.

Ik snap niet precies waar je je druk om maakt. Allah is gewoon een semitische vorm voor God.

Hoi Cicero, de naam Allah is puur en uniek en het refereert naar de God van o.a. Abraham, Mozes, Jezus en Muhammed (vrede zij met hun allen).

Het woord God is niet uniek en wordt gebruikt door verschillende godsdiensten. U heeft echter ook een uniek ID waar u naar genoemd zou willen worden, in plaats van naar slechts ''mens'' genoemd te worden.

Salaam.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 30 aug 2008 02:13

God is inderdaad een soortnaam. Gods eigennaam is: JHWH. Als christenen het over 'God' hebben, bedoelen ze déze God.

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 30 aug 2008 18:31

Zoals Cicero(vrede zij ook met hem) al zei, Allah betekent gewoon god, of je dat nou leuk vindt of niet.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 30 aug 2008 23:28

lailahaillallah schreef:Esselamoen aleykoem,

Erken je de God van Israel die zich bekend gemaakt heeft als YHWH, als de ware God?

Hoi dalethvav, de naam YHWH komt opvallend niet één keer voor in de originele Griekse Nieuwe Testament dat uit 27 boeken bestaat. De Joden spreken uit vrees (voor de doodstraf) de naam JHWH nooit uit, omdat de juiste uitspraak onbekend is. In plaats daarvan worden er andere titels voor J/YHWH gehanteerd, waarbij opmerkelijk is dat de Christenen andere titels hanteren dan de Joden.

Dat is namelijk de God die Jezus Zijn Vader noemt en waarvan Hij zegt: Ik en de Vader zijn Eén.

We lezen in Johannes 10, waar Jezus (*censuur*) zegt: 30 Ik en de Vader zijn één. Een ieder persoon die deze woorden zonder de context zal lezen, zal het zéér zeker letterlijk opnemen en zal geloven dat Jezus Goddelijkheid had geclaimt. Laten we nu analyseren wat Jezus (*censuur*) bedoelde met ''Ik en de Vader zijn één'' door naar de context te kijken:

We lezen in Johannes 17:

21 Opdat zij allen één zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons één zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.

22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij één zijn, gelijk als Wij Eén zijn;

23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in één, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

Jezus (*censuur*) maakt het duidelijk dat zijn discipelen, de Vader en hijzelf volmaakt zijn in één. Niet letterlijk natuurlijk, maar figuurlijk in de zin dat zij oprechte dienaren zijn en zich onderwerpen aan de wil van Allah (swt) de Enige.

Hoi Cicero, de naam Allah is puur en uniek en het refereert naar de God van o.a. Abraham, Mozes, Jezus en Muhammed (vrede zij met hun allen).

Het woord God is niet uniek en wordt gebruikt door verschillende godsdiensten. U heeft echter ook een uniek ID waar u naar genoemd zou willen worden, in plaats van naar slechts ''mens'' genoemd te worden.

Salaam.

God is voor mij de God die Zijn Zoon gaf opdat wij, zondige mensen als we van nature zijn, weer tot de echte Vrede kunnen komen! Goddank wilde Jezus (jazeker: Gods Eigen Zoon!) Zijn leven geven opdat de Zijnen het Leven weer zouden vinden!

Wat vraagjes:
1. Waarom zet je iedere keer achter de namen *censuur*? Mohammed, Mozes en Abraham zijn overleden, en op hun eeuwige bestemming. Die hoef je geen vrede meer te wensen.... En Jezus IS God, dus hoef je Hem geen vrede te wensen, Hij geeft Zelf Vrede. Hij wenst het je niet alleen toe, Hij WIL het je ook geven!
2. Waar anders dan in het christendom vindt je die machtige God Die uit GENADE Zijn Zoon gaf om Zijn volk het ECHTE geluk te laten vinden? God maakt jou als zondaar zalig, niet omdat jij zo geweldig bent, maar omdat Hij JOU liefheeft! Niet omdat jij iets doet. Want voordat jij iets deed naar God toe, was Hij het Die Zijn Hand uitstrekte naar jou en je vastgreep! Mijn eigenlijke vraag (na dit lange betoog :wink: ) is: Hoe wordt een moslim zalig, en kan een moslim in dit leven al zeker weten dat hij/zij naar de hemel gaat?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Terug naar “[Religie] - Open forum”