Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Aragorn schreef:Wullimpie schreef:Het zou ook niet zo kunnen zijn. en dan is er wel een God, en dan zouden die "zware christenen" zomaar eens gelijk kunnen krijgen.
Ach, als zij gelijk hebben kon je er toch al niets aan doen, dus daar hoef je dan in ieder geval geen rekening mee te houden.
Aragorn schreef:Wullimpie schreef:Het zou ook niet zo kunnen zijn. en dan is er wel een God, en dan zouden die "zware christenen" zomaar eens gelijk kunnen krijgen.
Ach, als zij gelijk hebben kon je er toch al niets aan doen, dus daar hoef je dan in ieder geval geen rekening mee te houden.
Wullimpie schreef:Aragorn schreef:Wullimpie schreef:Het zou ook niet zo kunnen zijn. en dan is er wel een God, en dan zouden die "zware christenen" zomaar eens gelijk kunnen krijgen.
Ik weet niet wat jullie onder "zware christenen" verstaan, maar ik ging er van uit dat daar de doorsnee refo mee wordt bedoelt, en die zegt niet!! dat je er niets aan kunt doen!
In de bijbel klinkt niet voor niets telkens weer de oproep om ons te bekeren.
Dat dat de wil en de kracht om dat te doen uiteindelijk allemaal bij God vandaan bleek te komen laat ik voluit staan.
Ik zal echter de laatste zijn om te pleiten voor een afwachtend "armen over elkaar" geloof.
Gaan zitten redeneren dat er misschien wel geen God is en dat we het dan allemaal voor niets doen, is iets wat de duivel ons maar al te graag influistert.
Puur verstandelijk geredeneerd is het nog altijd slimmer om wel te geloven dan om niet te geloven.
Als je wel gelooft en er blijkt geen God te zijn ga je dood er is er niets meer.
Geloof je niet en blijkt er wel een God te zijn dan heb je toch een probleem als je komt te overlijden.
Aragorn schreef:Als de zaken er zo voor staan, lijkt het me slimmer te kiezen voor het leven dat je zeker hebt (het huidige dus) dan een leven dat er eventueel nog een keer na zou komen maar allerminst zeker is.
try schreef:Jullie kennen ze wel, van die christenen, die het spaans benauwd krijgen bij de gedachte, dat iedereen zo maar zou kunnen zalig worden.
29 Wie hij al van tevoren heeft uitgekozen, heeft hij er ook van tevoren toe bestemd om het evenbeeld te worden van zijn Zoon, die de eerstgeborene moest zijn van talloze broeders en zusters. 30 Wie hij hiertoe heeft bestemd, heeft hij ook geroepen; en wie hij heeft geroepen, heeft hij ook vrijgesproken; en wie hij heeft vrijgesproken, heeft hij nu al laten delen in zijn luister.
haring schreef:try schreef:Jullie kennen ze wel, van die christenen, die het spaans benauwd krijgen bij de gedachte, dat iedereen zo maar zou kunnen zalig worden.
Dat kan niet volgens het evangelie. Niet iedereen kan zalig worden.
elbert schreef:Aragorn schreef:Als de zaken er zo voor staan, lijkt het me slimmer te kiezen voor het leven dat je zeker hebt (het huidige dus) dan een leven dat er eventueel nog een keer na zou komen maar allerminst zeker is.
Dat huidige leventje duurt een paar dagen en dan is dat weer voorbij.
Voeg daarbij dat het eventuele toekomende leven nog wel eens een stukje langer zou kunnen duren (in het langste geval de eeuwigheid), dan wordt dit huidige zekere leventje, met als ultieme zekerheid de dood, wel een hele schamele troost om het mee te moeten doen.
Aragorn schreef:Als de zaken er zo voor staan, lijkt het me slimmer te kiezen voor het leven dat je zeker hebt (het huidige dus) dan een leven dat er eventueel nog een keer na zou komen maar allerminst zeker is.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten