Dat zou ook nog kunnen!

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

try

Dat zou ook nog kunnen!

Berichtdoor try » 17 mar 2008 18:43

Jullie kennen ze wel, van die christenen, die het spaans benauwd krijgen bij de gedachte, dat iedereen zo maar zou kunnen zalig worden. Zij gaan er van uit, dat de wedergeboorte zo'n unieke gebeurtenis is, waar geen enkel mens ook maar het minste aan kan bijdragen, dat elke enthousiaste, actieve geloofshouding met argwaan wordt bekeken. Zij zien het gevaar, dat iemand zelf wel zou willen gaan geloven of zelf wel tot bekering zou willen komen. En dat kan helemaal niet. God moet het in je werken. Het resultaat is, dat bijna niemand van deze christenen durft te geloven, dat ze ware christenen zijn. Ze zijn hooguit naamchristenen, die alleen maar wat uiterlijke zaken volhouden, maar van binnen zijn ze nog onverlost en geen ware christen. Ze zijn daar heel stellig in en vaak hebben ze ook gelijk, dat veel mensen zich opgrond van een zelfingenomenheid opeens christen gaan noemen. Ze besluiten er zelf voor, maar het is ook zo weer over. Er zit dus wel wat in om te denken, dat er maar zeer weining echte christenen zouden kunnen zijn.

Maar wat ook zou kunnen is het volgende: misschien is er wel helemaal geen God en zijn de zogenaamde godservaringen wel allemaal geprojecteerde verlangens van mensen. Ze worden gewoon door de mensen zelf bedacht en opgeroepen. Als dat waar is, sluit dit ook goed aan bij wat zware christenen zeggen. Zij zeggen immers dat het zeer zeldzaam voorkomt, dat iemand echt wedergeboren wordt?
Welnu, misschien komt het wel helemaal niet voor. En is de zienswijze van deze zware christenen wel heel terecht. Het kan misschien helemaal niet voorkomen. Je kunt geen bovennatuurlijke ingreep in je leven krijgen, wanneer er geen bovennatuurlijke macht is.

Dat zou toch ook kunnen!

try

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 17 mar 2008 18:48

Tja, als je niet in een 'bovennatuurlijke macht' zoals jij dat noemt gelooft, vraag ik me af waarom je een topic op Refoweb opent.

Zij zeggen immers dat het zeer zeldzaam voorkomt, dat iemand echt wedergeboren wordt?

Wat is 'een zware christen'? Ik heb dit gelukkig nog nooit horen zeggen.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 17 mar 2008 19:29

Het zou ook niet zo kunnen zijn. en dan is er wel een God, en dan zouden die "zware christenen" zomaar eens gelijk kunnen krijgen.
Vanaf hoeveel kilo ben je eigenlijk een zware christen??
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 mar 2008 19:37

Wullimpie schreef:Het zou ook niet zo kunnen zijn. en dan is er wel een God, en dan zouden die "zware christenen" zomaar eens gelijk kunnen krijgen.

Ach, als zij gelijk hebben kon je er toch al niets aan doen, dus daar hoef je dan in ieder geval geen rekening mee te houden. 8)

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 17 mar 2008 19:38

Aragorn schreef:
Wullimpie schreef:Het zou ook niet zo kunnen zijn. en dan is er wel een God, en dan zouden die "zware christenen" zomaar eens gelijk kunnen krijgen.

Ach, als zij gelijk hebben kon je er toch al niets aan doen, dus daar hoef je dan in ieder geval geen rekening mee te houden. 8)

Inderdaad. Daarom snap ik die zware christenen ook nooit. Sjonge, ik heb het vandaag al veel te vaak gezegd, maar ik meen het dan ook echt: wat kunnen sommigen onder ons het geloof toch ingewikkeld maken, pfff.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 17 mar 2008 19:56

Aragorn schreef:

Ik weet niet wat jullie onder "zware christenen" verstaan, maar ik ging er van uit dat daar de doorsnee refo mee wordt bedoelt, en die zegt niet!! dat je er niets aan kunt doen!

In de bijbel klinkt niet voor niets telkens weer de oproep om ons te bekeren.
Dat dat de wil en de kracht om dat te doen uiteindelijk allemaal bij God vandaan bleek te komen laat ik voluit staan.
Ik zal echter de laatste zijn om te pleiten voor een afwachtend "armen over elkaar" geloof.

Gaan zitten redeneren dat er misschien wel geen God is en dat we het dan allemaal voor niets doen, is iets wat de duivel ons maar al te graag influistert.

Puur verstandelijk geredeneerd is het nog altijd slimmer om wel te geloven dan om niet te geloven.
Als je wel gelooft en er blijkt geen God te zijn ga je dood er is er niets meer.
Geloof je niet en blijkt er wel een God te zijn dan heb je toch een probleem als je komt te overlijden.
Dat is natuurlijk puur verstandelijk, het is geen bijbelse voorstelling van het geloof.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 mar 2008 20:05

Wullimpie schreef:
Aragorn schreef:

Ik weet niet wat jullie onder "zware christenen" verstaan, maar ik ging er van uit dat daar de doorsnee refo mee wordt bedoelt, en die zegt niet!! dat je er niets aan kunt doen!

In de bijbel klinkt niet voor niets telkens weer de oproep om ons te bekeren.
Dat dat de wil en de kracht om dat te doen uiteindelijk allemaal bij God vandaan bleek te komen laat ik voluit staan.
Ik zal echter de laatste zijn om te pleiten voor een afwachtend "armen over elkaar" geloof.

Die oproept tot bekering is in veel refokerken natuurlijk wel een wassen neus, omdat erachteraan wordt gezegd dat het initiatief van God moet komen.

Gaan zitten redeneren dat er misschien wel geen God is en dat we het dan allemaal voor niets doen, is iets wat de duivel ons maar al te graag influistert.

Hoe weet jij dat? Misschien fluistert de duivel dit jou wel in..

Puur verstandelijk geredeneerd is het nog altijd slimmer om wel te geloven dan om niet te geloven.
Als je wel gelooft en er blijkt geen God te zijn ga je dood er is er niets meer.
Geloof je niet en blijkt er wel een God te zijn dan heb je toch een probleem als je komt te overlijden.

Dat ligt er helemaal aan of God het erg vindt dat je niet in z'n bestaan gelooft. Bovendien moet je dan ook nog eens de juiste religie te pakken hebben, want als je moslim of christen bent en de joden hadden gelijk is het alsnog pech.

Als de zaken er zo voor staan, lijkt het me slimmer te kiezen voor het leven dat je zeker hebt (het huidige dus) dan een leven dat er eventueel nog een keer na zou komen maar allerminst zeker is.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 17 mar 2008 20:19

Aragorn schreef:Als de zaken er zo voor staan, lijkt het me slimmer te kiezen voor het leven dat je zeker hebt (het huidige dus) dan een leven dat er eventueel nog een keer na zou komen maar allerminst zeker is.

Dat huidige leventje duurt een paar dagen en dan is dat weer voorbij.
Voeg daarbij dat het eventuele toekomende leven nog wel eens een stukje langer zou kunnen duren (in het langste geval de eeuwigheid), dan wordt dit huidige zekere leventje, met als ultieme zekerheid de dood, wel een hele schamele troost om het mee te moeten doen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 17 mar 2008 20:20

off topique-smile Aragorn had dit topic kunnen openen :wink:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

haring
Kapitein
Kapitein

Re: Dat zou ook nog kunnen!

Berichtdoor haring » 17 mar 2008 20:32

try schreef:Jullie kennen ze wel, van die christenen, die het spaans benauwd krijgen bij de gedachte, dat iedereen zo maar zou kunnen zalig worden.

Dat kan niet volgens het evangelie. Niet iedereen kan zalig worden.

29 Wie hij al van tevoren heeft uitgekozen, heeft hij er ook van tevoren toe bestemd om het evenbeeld te worden van zijn Zoon, die de eerstgeborene moest zijn van talloze broeders en zusters. 30 Wie hij hiertoe heeft bestemd, heeft hij ook geroepen; en wie hij heeft geroepen, heeft hij ook vrijgesproken; en wie hij heeft vrijgesproken, heeft hij nu al laten delen in zijn luister.

staat in Romeinen 8

CaptainCaveman

Re: Dat zou ook nog kunnen!

Berichtdoor CaptainCaveman » 17 mar 2008 21:07

haring schreef:
try schreef:Jullie kennen ze wel, van die christenen, die het spaans benauwd krijgen bij de gedachte, dat iedereen zo maar zou kunnen zalig worden.

Dat kan niet volgens het evangelie. Niet iedereen kan zalig worden.

Pardon? Niet iedereen kán zalig worden??

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 mar 2008 22:27

elbert schreef:
Aragorn schreef:Als de zaken er zo voor staan, lijkt het me slimmer te kiezen voor het leven dat je zeker hebt (het huidige dus) dan een leven dat er eventueel nog een keer na zou komen maar allerminst zeker is.

Dat huidige leventje duurt een paar dagen en dan is dat weer voorbij.

Een paar decennia bedoel je. Je hoeft het ook weer niet dramatischer voor te stellen dan het is. :wink:

Voeg daarbij dat het eventuele toekomende leven nog wel eens een stukje langer zou kunnen duren (in het langste geval de eeuwigheid), dan wordt dit huidige zekere leventje, met als ultieme zekerheid de dood, wel een hele schamele troost om het mee te moeten doen.

Natuurlijk, je kan altijd wel iets fantaseren dat geweldiger is dan dat wat je hebt. Maar daar schiet je niet echt veel mee op, en het is al helemaal onzin om vervolgens te concluderen dat de huidige realiteit 'een schamele troost' is.

Bovendien suggereer je hiermee dat je in een hiernamaals gelooft omdat dat nu eenmaal een leuker vooruitzicht is, iets wat mij bepaald niet overtuigt van de realiteit ervan. Daarbij komt dat, mocht er sprake zijn van een hiernamaals, het allerminst zeker is dat er sprake is van hemel of hel en heb je -zoals ik hierboven al heb uitgelegd- met het aanhangen van een religie ook nog geen garantie op een ticket to heaven.

Dus ja, dan is zelfs vanuit opportunistisch oogpunt de keuze snel gemaakt. :wink:

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 17 mar 2008 23:29

Je kan ook voor beide kiezen :wink: . Ik geniet van/ben dankbaar voor het leven wat ik van God heb gekregen. Het wordt nog mooier als ik na dit leven bij Hem mag komen.
Afbeelding

Collateral

Berichtdoor Collateral » 18 mar 2008 00:02

Ik ben nu al bij Hem. :)

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 18 mar 2008 00:25

Spring er niet weer uit :P

Terug naar “[Religie] - Open forum”