Wat zegt de bijbel over vliegen?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

klaretaal
Verkenner
Verkenner

Wat zegt de bijbel over vliegen?

Berichtdoor klaretaal » 24 jan 2008 13:54

"..de geest Gods zweefde over de wateren.."

De bijbel begint al vliegend. Maar wat staat er nog meer?
Zijn er meer 'vlieg-passages'? En hoe moeten die worden geinterpreteerd?

Ik wil dit graag weten voor een filmpje over de menselijke oer-behoefte om te vliegen. Ik onderzoek of het iets te maken heeft met de wens om gelijk aan God te zijn, vrij, alziend en almachtig zegmaar. Of anders gezegd; een uiting van het verlangen naar 1heid met God...

Maar misschien is de vliegwens wel vergelijkbaar met de toren van Babel, of de vrucht van Eva...? "als God had gewild dat de mens kon vliegen, dan had Hij hem wel vleugels gegeven"...

Bestaan er bijbel passages over? Wat zijn jullie meningen? Ik ben benieuwd..!

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 24 jan 2008 14:00

volgens mij willen mensen vliegen net als de vogels, veel mensen die niet in God geloven willen ook vliegen en als vliegen is als God zijn wat maakt dat dan van vogels...?
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

André

Berichtdoor André » 24 jan 2008 14:01

klaretaal
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor klaretaal » 24 jan 2008 14:36

Die link is erg handig! dankjewel!

SimonT schreef:volgens mij willen mensen vliegen net als de vogels, veel mensen die niet in God geloven willen ook vliegen en als vliegen is als God zijn wat maakt dat dan van vogels...?

Omdat vogels toevallig vliegen betekent niet dat we willen vliegen omdat we als vogels willen zijn, maar juist andersom. we willen als vogels zijn omdat ze kunnen vliegen..!

En de wens tot almacht, tot ultieme vrijheid, en om te kunnen creeren is iets universeels van de mensheid. het staat los van gelovig zijn of niet. maar het kan geinterpreteerd worden als een onbewuste behoefte om gelijk te zijn als (een) God.. Dat wil ik onderzoeken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 jan 2008 16:25

Tja de Bijbel zegt er niet zo heel veel over, ik denk dat vliegen en de wens om te kunnen vliegen toen toch wat minderdichtbij lag omdat het echt niet mogelijk was. Het vliegen en zweven wordt vooral als beeldspraak gebruikt. Bijvoorbeeld in Psalm 55:

7 Had ik maar vleugels als een duif,
ik zou opvliegen en neerstrijken,
8 ver, ver weg zou ik vluchten,
overnachten in de woestijn, sela
9 haastig beschutting zoeken
tegen de vlagen van de stormwind.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

The Destroyer

Re: Wat zegt de bijbel over vliegen?

Berichtdoor The Destroyer » 26 jan 2008 19:07

klaretaal schreef:"als God had gewild dat de mens kon vliegen, dan had Hij hem wel vleugels gegeven"...

Als God had gewild dat de mens kon rijden dan had Hij hem wel wielen gegeven....

Ik vind dat niet echt een goede reden.

De mens is zelf slim genoeg om zichzelf te redden, dus daar is geen god voor nodig.
Al is het natuurlijk wel makkelijk om ogen, benen, armen en een beetje verstand te hebben.
Al vind ik het wel begrijpelijk dat de mens wil varen, al die vage geesten in de bijbel voeren ook.
Ik denk dat het vooral nieuwsgierigheid is, wat heeft een mens in gods naam op de maan te zoeken?

Pauline

Berichtdoor Pauline » 26 jan 2008 22:52

volgens mij is het heel simpel.

vliegen, niet perse in een vliegtuig, maar vrij in de lucht, zoals een vogel, zegt het al: 'VRIJ in de lucht.'

De mens heeft niet de behoefte om te vliegen, maar om vrij te zijn.
En dat is logisch, want de mens zit gevangen in zonden tot Jezus ze compleet bevrijd. Niet alleen de geest, maar ook de ziel : gevoel, verstand en wil'

Groetjes

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 26 jan 2008 22:58

"Vrij zijn, ik wil alleen maar vrij zijn" Moest bij dit topic aan dit liedje van M. Borsato denken :D

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 27 jan 2008 13:22

SimonT schreef:volgens mij willen mensen vliegen net als de vogels, veel mensen die niet in God geloven willen ook vliegen

:lol: :mrgreen:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Wat zegt de bijbel over vliegen?

Berichtdoor Marnix » 29 jan 2008 09:38

klaretaal schreef:"..de geest Gods zweefde over de wateren.."

De bijbel begint al vliegend. Maar wat staat er nog meer?
Zijn er meer 'vlieg-passages'? En hoe moeten die worden geinterpreteerd?

Ik wil dit graag weten voor een filmpje over de menselijke oer-behoefte om te vliegen. Ik onderzoek of het iets te maken heeft met de wens om gelijk aan God te zijn, vrij, alziend en almachtig zegmaar. Of anders gezegd; een uiting van het verlangen naar 1heid met God...

Maar misschien is de vliegwens wel vergelijkbaar met de toren van Babel, of de vrucht van Eva...? "als God had gewild dat de mens kon vliegen, dan had Hij hem wel vleugels gegeven"...

Bestaan er bijbel passages over? Wat zijn jullie meningen? Ik ben benieuwd..!

Nog even een mooie tekst:

28 Weet je het niet? Heb je het niet gehoord?
Een eeuwige God is de HEER,
schepper van de einden der aarde.
Hij wordt niet moe, hij raakt niet uitgeput,
zijn wijsheid is niet te doorgronden.
29 Hij geeft de vermoeide kracht,
de machteloze geeft hij macht in overvloed.
30 Jonge strijders worden moe en raken uitgeput,
zelfs sterke helden struikelen,
31 maar wie hoopt op de HEER krijgt nieuwe kracht:
hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar,
hij loopt, maar wordt niet moe,
hij rent, maar raakt niet uitgeput.

Lijkt wel wat in de richting van wat jij schrijft te gaan. Verder is het opvallen hoe vaak er in de Bijbel over Gods vleugels wordt gesproken. Misschien goed om je daar eens in te verdiepen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

klaretaal
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor klaretaal » 29 jan 2008 14:12

Thanx marnix! mooie passages..

ik denk inderdaad dat wij mensen allemaal, bewust danwel onbewust, verlangen naar EEnheid. met elkaar, met alles, met het universum, oftewel uiteindelijk met God, hoe je het noemen wilt.
dat uit zich in een behoefte om gelijkheid te bereiken, oftwel, Goddelijke gaven te bemachtigen. wat zich menselijkerwijs vertaalt in een verlangen naar macht over anderen, kunst om te creeren, de daad van zelf-reproductie (met robots danwel via sex), behoefte aan meer kennis, etc.. maar ook: de behoefte om de aarde te ontstijgen, los te komen, ultieme vrijheid te ervaren, alles van bovenaf te kunnen bekijken, Superman te zijn.. maw; vliegen als God.

Wellicht is vliegen dus een vorm van de uiting van de behoefte aan eenheid met God in de hemel... kan dat?

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 29 jan 2008 14:41

CaptainCaveman schreef:
SimonT schreef:volgens mij willen mensen vliegen net als de vogels, veel mensen die niet in God geloven willen ook vliegen

hoe dan om te gaan met de atheïstische vliegers?
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 29 jan 2008 14:48

Jammer dat in de topicopening "zweverig" :mrgreen: wordt gedaan over het begrip vliegen met "gelijk zijn aan God". Dat geloof je toch zelf niet dat ook maar iemand hier op refoweb een dergelijke gedachte zal hebben? Waar haal je het vandaan :|

Zelf vind ik het visioen in Ezekiel 1 heel mooi en mysterieus. Je zou bijna zeggen dat hij met zijn antieke ogen een helicopter heeft zien opstijgen.

klaretaal
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor klaretaal » 29 jan 2008 17:02

goshen schreef:Jammer dat in de topicopening "zweverig" :mrgreen: wordt gedaan over het begrip vliegen met "gelijk zijn aan God". Dat geloof je toch zelf niet dat ook maar iemand hier op refoweb een dergelijke gedachte zal hebben? Waar haal je het vandaan :|

waarom niet..? heb je de korte verklaring hierboven
uberhoubt gelezen??

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 29 jan 2008 19:07

klaretaal schreef:
goshen schreef:Jammer dat in de topicopening "zweverig" :mrgreen: wordt gedaan over het begrip vliegen met "gelijk zijn aan God". Dat geloof je toch zelf niet dat ook maar iemand hier op refoweb een dergelijke gedachte zal hebben? Waar haal je het vandaan :|

waarom niet..? heb je de korte verklaring hierboven
uberhoubt gelezen??
Ja wel degelijk en ik vind je nu al een vreemde vogel. Bij het gebruik van "new age"-achtige omschrijvingen word ik altijd een beetje getriggerd zeg maar. 8)

Terug naar “[Religie] - Open forum”