Cicero schreef:…….de ET accepteert als de beste theorie voor de ontwikkeling van het leven.
Dat zeg je denk ik goed; de beste theorie tot nu toe waar mee te werken valt. Zo zie ik dat ook, niet meer en niet minder.
Sjaak84 schreef:Soms kan het ook overlappen natuurlijk. Denk aan bijvoorbeeld archeologie. In Israël is uiteraard ook archeologisch onderzoek gedaan. Wat blijkt, op grond van de bewijzen die er gevonden zijn in de grond krijgt men een heel ander beeld van de geschiedenis van Israël. Een ander verhaal dan wat de bijbel verteld.
Inderdaad overlapt het soms en dan wordt het lastiger. Ik denk dan eigenlijk meer aan medisch- ethische problematiek.
Iznogoodh schreef:Theologen zouden eens de mogelijkheid moeten bespreken dat boeken als de bijbel, de koran en vele ander gewoon niet kloppen, gewoon het geestesproduct zijn van mensen die probeerden zich een beeld te vormen over het bovennatuurlijke en het doel van hun leven. Maar dat doen ze niet.
cursief van mij en ik heb het dan alleen over de Bijbel.
Menerptah stele: gevonden in 1896 bij Thebes. Inscriptie van de Egyptische koning Menerptah die regeerde van 1213-1203 BC en hoogstwaarschijnlijk Israël (Isrir) noemde. Staat in het museum van Cairo.
Mesa stele: beschrijft de overwinning op koning Omri (vader van Achab) van Israël. Stamt uit 840 BC. Daarop wordt ook voor het eerst JHWH genoemd en mogelijk het huis van David. Staat in het Louvre.
De zwarte Obelisk met koning Jehu: Ontdekt in 1846. Te zien is hoe Jehu knielt voor koning Shalmaneser. Uit 825 BC., staat in het British Museum.
Tel Dan stele: gevonden in 1993. Inscripties van ws. Hazael koning van Damaskus waarin ook Israel wordt genoemd en het huis van David. Staat in het museum in Jeruzalem.
Waaruit blijkt dat het niet allemaal zomaar hersenspinsels zijn. In grote lijnen klopt de Joodse geschiedenis best. (Ik zou ook niets anders durven beweren.

)
Maar de bedoeling van het Boek is een andere dan kille feiten weergeven.
RogierV schreef:Die eis word niet gesteld, die claim word gemaakt. Dus dan roepen wij bewijs maar!.
Bewijzen? De manier van onderzoeken en de bewijsvoering kun je toch niet 1 op 1 overzetten van de (natuur)wetenschappen op levensbeschouwelijke terreinen? Deze verschillende ‘enterprises’ spreken ook nog eens verschillende 'talen'.