Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheorie?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

RogierV
Kapitein
Kapitein

Re: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheor

Berichtdoor RogierV » 06 feb 2012 08:58

Maar als hij levenbeschojwelike zaken ventileert is dat zijn goed recht. Hij doet dat met even veel gezag als welke theoloog ook.

Volgens mij bedoelt hij, dat theologie hoe verheven het nu ook mag zijn, nog steeds gaat over niet waarneembare zaken. Derhalve kan je als theoloog natuurlijk nooit authoriteit claimen.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 06 feb 2012 12:59

Iznogoodh schreef:Theologen zouden eens de mogelijkheid moeten bespreken dat boeken als de bijbel, de koran en vele ander gewoon niet kloppen, gewoon het geestesproduct zijn van mensen die probeerden zich een beeld te vormen over het bovennatuurlijke en het doel van hun leven. Maar dat doen ze niet.

En wanneer hebben we voor het laatst iets gelezen over/van academische theologen???

En die toets van Bijbel/archeologie is als 150 jaar zeer interessant. Begonnen als een (amerikaanse) discipline om de Bijbel te bewijzen, maar dat lukte niet erg goed.....

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 06 feb 2012 15:05

Boekenlezer schreef op dec 17, 2011 6:26 pm:
Mij is vanouds geleerd dat de evolutietheorie haaks staat op het christelijk geloof, omdat we als orthodoxe christenen in de schepping geloven. En volgens mij is dat ook wel een terechte stellingname.
Er zijn echter ook nogal wat theologen, die blijkbaar menen dat de evolutietheorie helemaal niet haaks staat op het christelijk geloof. Zo zou ik bijvoorbeeld mensen kunnen noemen als prof. dr. G. van den Brink, of dr. C. Dekker (oké, hij is dan geen theoloog maar biofysicus). Zij combineren hun christelijk geloof met de opvatting dat de wereld door evolutie ontstaan is. Door dat soort tendenzen kan ik soms het gevoel krijgen alsof het verplicht is om aan de evolutietheorie te moeten. Dat wringt, want ik kan mij eveneens niet aan het gevoel onttrekken, dat de combinatie christelijk geloof en evolutietheorie behoorlijk kunstmatig is. Ik kies dan toch liever voor mijn christelijke geloof.

Wat denken jullie hierover?

Er is al meer dan 60 pagina's aan reacties geplaatst. Ik zie dit nu nieuw en ik heb niet alles doorgelezen en dus ga ik misschien wel dingen schrijven die al door anderen gezegd zijn, maar dat vinden jullie dan hopelijk niet erg.
Laten we om te beginnen vaststellen dat de evolutietheorie niet gaat over het ontstaan of de schepping van leven maar over als er leven is, hoe dat zich ontwikkelt -- ontwikkeld heeft, vooral -- tot de diverse vormen en variëteiten.
De sprong van christenen naar orthodoxe christenen maak je maar direct en dat is wat snel. Als orthodox christen zul je het scheppingsverhaal zoals dat aan het begin van het OT te vinden is erg letterlijk nemen en inderdaad is de evolutietheorie niet iets wat er erg bij past.
Moeten we als christenen in een erg letterlijke uitleg van Genesis geloven? En waarom zou dat zo zijn, dan?
Dat het soms wat vaag/algemeen is blijkt uit diverse dingen zoals dat het ons onduidelijk is in Gen. 4 waar de vrouw van Kaïn vandaan kwam. Op veel details die niet genoemd worden komt het niet aan -- dat is de bedoeling niet -- zo lijkt het.
Voorts...:
Genesis 5
1 Dit is het boek van de afstammelingen van Adam. Op de dag dat God Adam schiep, maakte Hij hem naar de gelijkenis van God.
2 Mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen, en Hij zegende hen en gaf hun de naam mens, op de dag dat ze geschapen werden.

Zien we hier aan vers 2 niet eigenlijk dat het eerder om "de mensheid" gaat dan om twee met name genoemde mensen...?

Als we dat soort dingen gaan beschouwen kunnen we denk ik ertoe komen, dat niet alles van de evolutietheorie volkomen haaks op dingen hoeft te staan in de Bijbel "omdat daar letterlijk geschreven staat...(etc.) ".
Zeker het scheppingsverhaal lijkt toch wel een verhaal met veel symboliek en niet iets om precies letterlijk als historisch verhaal te gaan lezen.
Nulla aetas ad discendum sera

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 06 feb 2012 17:26

Cicero schreef:Je verhaal rammelt weer eens aan alle kanten Boekenlezer.

Dat het darwinisme van andere uitgangspunten uitgaat dan het christelijke geloof, lijkt me bepaald niet iets wat rammelt. En dat was de kern van mijn betoog.
Een naturalistische verklaring van het ontstaan van alles staat haaks op het belijden van God als Schepper. Dat naturalisme bracht Darwin er blijkbaar toe om het ontwerpargument van Paley af te wijzen.

Cicero schreef:Bijvoorbeeld dat heidendom en doelloosheid samenhangen. Nu, dan heb je je nog nooit grondig verdiept in heidense religies en filosofieën.

Er zullen best andere vormen van heidens denken zijn, die niet uitgaan van doelloosheid. Dat zal zeker opgaan voor religies. Dat ontken ik ook niet. Ik bedoelde meer te zeggen, dat die genoemde doelloosheid een vorm van heidens denken is. En dat is iets, wat je ook bijvoorbeeld van het existentialisme van J.P. Sartre niet kan ontkennen, om eens een voorbeeld te noemen. Het is een denken dat duidelijk haaks staat op wat het christendom leert.

Cicero schreef:Ook blijkt weer dat je te eigenwijs bent om je fatsoenlijk te verdiepen in de ET.

Ik verdiep me er wel in. Ik zeg er alleen wel bij, dat dat tijd kost.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 06 feb 2012 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 06 feb 2012 17:26

RogierV schreef:Als oud student van Epicurus wil ik je graag even vertellen dat je geen flauw idee hebt waar je over praat.
Epicurus leerde ons dat we hedonisten zijn. Overigens was evolutie niet bekend toen.

Epicurus leerde inderdaad het hedonisme. Maar ik meen me tevens te herinneren dat hij ook het toeval leerde.
Ik beweer ook niet, dat Epicurus al de evolutie leerde, of dat Darwin aan hem dacht. Vandaar ook "die overeenkomen met...". Maar ik had Epicurus ook ongenoemd kunnen laten. Het ging me niet zozeer om hem, maar meer om dat denken vanuit toeval.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 06 feb 2012 18:42

Ik denk tot toeval zo een universeel verschijnsel is dat iemand het niet hoefde te ``leren`` dat het bestaat.
Nu zijn we er achter dat toeval niets meer is dan iets onvermijdbaars wat je niet hebt kunnen voorspellen (teveel variabelen etc)

Epicurus was een groot denker en filisoof.

Overigens werkt evolutie ook niet op toeval. Het muteren van genen kan zomaar gebeuren vanwege kopieerfouten(dus ook niet zomaar) of door toedoen van invloeden buitenaf ioniserende straling etc.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 06 feb 2012 18:49

Dat het darwinisme van andere uitgangspunten uitgaat dan het christelijke geloof, lijkt me bepaald niet iets wat rammelt. En dat was de kern van mijn betoog.
Een naturalistische verklaring van het ontstaan van alles staat haaks op het belijden van God als Schepper. Dat naturalisme bracht Darwin er blijkbaar toe om het ontwerpargument van Paley af te wijzen.

Wat de meeste christenen doen is erkennen dat hun god de natuurwetten gebruikt voor de schepping, maar dan zul je ook moeten erkennen dat de schepping dus nog niet af is, immer de natuurwetten gaan gewoon door. Probleem!

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 06 feb 2012 20:26

@ boekenlezer

Zou je mijn vraag nog willen beantwoorden?
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 06 feb 2012 20:45

Cicero schreef:…….de ET accepteert als de beste theorie voor de ontwikkeling van het leven.

Dat zeg je denk ik goed; de beste theorie tot nu toe waar mee te werken valt. Zo zie ik dat ook, niet meer en niet minder.
Sjaak84 schreef:Soms kan het ook overlappen natuurlijk. Denk aan bijvoorbeeld archeologie. In Israël is uiteraard ook archeologisch onderzoek gedaan. Wat blijkt, op grond van de bewijzen die er gevonden zijn in de grond krijgt men een heel ander beeld van de geschiedenis van Israël. Een ander verhaal dan wat de bijbel verteld.

Inderdaad overlapt het soms en dan wordt het lastiger. Ik denk dan eigenlijk meer aan medisch- ethische problematiek.
Iznogoodh schreef:Theologen zouden eens de mogelijkheid moeten bespreken dat boeken als de bijbel, de koran en vele ander gewoon niet kloppen, gewoon het geestesproduct zijn van mensen die probeerden zich een beeld te vormen over het bovennatuurlijke en het doel van hun leven. Maar dat doen ze niet.

cursief van mij en ik heb het dan alleen over de Bijbel.
Menerptah stele: gevonden in 1896 bij Thebes. Inscriptie van de Egyptische koning Menerptah die regeerde van 1213-1203 BC en hoogstwaarschijnlijk Israël (Isrir) noemde. Staat in het museum van Cairo.
Mesa stele: beschrijft de overwinning op koning Omri (vader van Achab) van Israël. Stamt uit 840 BC. Daarop wordt ook voor het eerst JHWH genoemd en mogelijk het huis van David. Staat in het Louvre.
De zwarte Obelisk met koning Jehu: Ontdekt in 1846. Te zien is hoe Jehu knielt voor koning Shalmaneser. Uit 825 BC., staat in het British Museum.
Tel Dan stele: gevonden in 1993. Inscripties van ws. Hazael koning van Damaskus waarin ook Israel wordt genoemd en het huis van David. Staat in het museum in Jeruzalem.
Waaruit blijkt dat het niet allemaal zomaar hersenspinsels zijn. In grote lijnen klopt de Joodse geschiedenis best. (Ik zou ook niets anders durven beweren. :) )
Maar de bedoeling van het Boek is een andere dan kille feiten weergeven.
RogierV schreef:Die eis word niet gesteld, die claim word gemaakt. Dus dan roepen wij bewijs maar!.

Bewijzen? De manier van onderzoeken en de bewijsvoering kun je toch niet 1 op 1 overzetten van de (natuur)wetenschappen op levensbeschouwelijke terreinen? Deze verschillende ‘enterprises’ spreken ook nog eens verschillende 'talen'.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 feb 2012 20:53

Wees welkom Trajecto!
RogierV schreef:Wat de meeste christenen doen is erkennen dat hun god de natuurwetten gebruikt voor de schepping, maar dan zul je ook moeten erkennen dat de schepping dus nog niet af is, immer de natuurwetten gaan gewoon door. Probleem!

Goed punt.

Iznogoodh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Iznogoodh » 06 feb 2012 21:38

Cathy schreef:cursief van mij en ik heb het dan alleen over de Bijbel.
Menerptah stele: gevonden in 1896 bij Thebes. Inscriptie van de Egyptische koning Menerptah die regeerde van 1213-1203 BC en hoogstwaarschijnlijk Israël (Isrir) noemde. Staat in het museum van Cairo.
Mesa stele: beschrijft de overwinning op koning Omri (vader van Achab) van Israël. Stamt uit 840 BC. Daarop wordt ook voor het eerst JHWH genoemd en mogelijk het huis van David. Staat in het Louvre.
De zwarte Obelisk met koning Jehu: Ontdekt in 1846. Te zien is hoe Jehu knielt voor koning Shalmaneser. Uit 825 BC., staat in het British Museum.
Tel Dan stele: gevonden in 1993. Inscripties van ws. Hazael koning van Damaskus waarin ook Israel wordt genoemd en het huis van David. Staat in het museum in Jeruzalem.
Waaruit blijkt dat het niet allemaal zomaar hersenspinsels zijn. In grote lijnen klopt de Joodse geschiedenis best. (Ik zou ook niets anders durven beweren. :) )
Maar de bedoeling van het Boek is een andere dan kille feiten weergeven.
Laten we eens veronderstellen dat er ongeveer 3000 jaar geleden daarwerkelijk een staatkundige eenheid was die Israel heette en er toen een koning David leefde die erover regeerde. Wat anders doet de Bijbel dan dit feit noemen op de manier waarop spionageromans de Koude Oorlog noemen en de figuranten in het boek verder fictief zijn? Wat doe je met het feit dat Nazareth niet bestond in de tijd dat Jezus er geacht werd te hebben geleefd? Wat doe je met een hoop ander feiten die niet kloppen? Ik neem niet aan dat jij en de theologen gaan proberen om die feiten alsnog kloppend te maken.

Iznogoodh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Iznogoodh » 06 feb 2012 21:52

Cicero schreef:Ja als het om heel grote lijnen gaat.
Nee als het om meer gedetailleerde zaken gaat, maar dat is dan ook een absurde eis (die je ook niet aan psychologie, economie en geesteswetenschap, laat staan aan filosofie en theologie stelt).
De algemene opvatting is dat er 'meer' is. Geweldig. Of dat 'meer' meer is dan het geestesproduct van mensen moet men nog maar bewijzen, bewijzen die al eeuwenlang uitblijven.
Hoe belangrijk acht jij verder het 'detail' van de reincarnatie? Gaan we rond in een cyclus van dood en wedergeboorte tot aan het Nirvana (alle Boeddhisten zeggen 'ja') of is er maar een enkele. lichamelijke dood en staan we daarna nog maar een keer op, namelijk bij het Laatste Oordeel (alle christenen en moslims zeggen 'ja')? Een bekend theoloog, de heer Ratzinger, die tegenwoordig enige bekendheid geniet als Paus in Rome, heeft een uitgesproken standpunt over deze materie dat helaas helaas helaas wat gek wat gek wat gek niet gedeeld wordt door een minstens even eminente theoloog die we kennen onder zijn titel Dalai Lama.
Dus wat leren de gelovige theologen ons eigenlijk? Toch weinig meer dan dat ze niet buiten hun hokje kunnen denken.

Iedereen is dus theoloog, beste Cicero. Niemand kan het een wetenschapper kwalijk nemen dat hij of zij uitspraken doet over levensbeschouwelijke zaken. We hebben immers het volste recht om te ouwehoeren. En we hebben ook het volste recht om dit geouwehoer ook geouwehoer te noemen. En laat niet een of andere Rabbijn zeuren over een botsing tussen wetenschap en religie op een manier alsof beide schuld hebben. Die verongelijkte Calimero. Er is maar een club die schuld heeft en er maar een club die systematisch en collectief ouwehoert en dat is religie.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 06 feb 2012 22:04

Iznogoodh schreef:Laten we eens veronderstellen dat er ongeveer 3000 jaar geleden daarwerkelijk een staatkundige eenheid was die Israel heette en er toen een koning David leefde die erover regeerde. Wat anders doet de Bijbel dan dit feit noemen op de manier waarop spionageromans de Koude Oorlog noemen en de figuranten in het boek verder fictief zijn? Wat doe je met het feit dat Nazareth niet bestond in de tijd dat Jezus er geacht werd te hebben geleefd? Wat doe je met een hoop ander feiten die niet kloppen? Ik neem niet aan dat jij en de theologen gaan proberen om die feiten alsnog kloppend te maken.

Je gaat wel uit van erg weinig feiten.

Edit: kan mijn gedachte dat Bethlehem niet bewoond was ten tijde van Jezus even niet terugvinden in literatuur. Trek de bewering in, maar blijf het een onzinnig vinden dat Nazareth niet bestond. Maar het was waarschijnlijk een onbeduidend plaatsje.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 06 feb 2012 22:36

Sjaak84 schreef:@ boekenlezer

Zou je mijn vraag nog willen beantwoorden?

Bedoel je nu deze onderstaande vraag?
Sjaak84 schreef:Ik vraag me wat af. Vind jij christenen die de evolutietheorie accepteren nog echte christenen?

Over de echtheid van hun christen-zijn oordeel ik in principe niet. Wanneer weet je dat van een ander, of die echt christen is of niet? Ik heb daar geen bewuste methode voor om dat te bepalen.
Ik zeg alleen: volgens mij hebben ze een verkeerde opvatting over het begin van de wereld.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 06 feb 2012 23:16

Iznogoodh schreef:
Iedereen is dus theoloog, beste Cicero. Niemand kan het een wetenschapper kwalijk nemen dat hij of zij uitspraken doet over levensbeschouwelijke zaken. We hebben immers het volste recht om te ouwehoeren.

Zeker, maar een theoloog is niet iemand die ouwehoert. (Althans, ik ken er wel een paar, maar beunhazen heb je overal.) Een theoloog is getraind om op kritische en systematische wijze met levensbeschouwelijke/metafysische thema's om te gaan.

Terug naar “[Religie] - Open forum”