Boekenlezer schreef:Tappen uit twee vaten
Het combineren van christelijk geloof en de evolutietheorie is volgens mij in feite het combineren van christendom en heidendom. Het is: tappen uit twee totaal verschillende vaten.
(Dat is wat ik bij het begin van deze discussie al in gedachten had, en wat ik aan het begin van mijn tweede bijdrage eigenlijk al vermeldde.)
De evolutietheorie gaat uit van de autonome werking van de natuurwetten. Langs die weg zouden de wereld en het leven vanzelf ontstaan zijn. Om die reden zijn al die miljarden jaren ook nodig. Natuurlijke selectie is het blinde proces waardoor de biologische werkelijkheid geregeld wordt. Daarom kan er ook niet gesproken worden van een doel van de dingen. Dit is dus gewoon heidens denken. Onder het Darwinisme liggen bepaalde aannamen, die overeenkomen met wat we kennen van de heidense denker Epicurus, dat alles door toeval zijn gang gaat.
Ik vraag me af, denk je dit ook bij de zwaartekrachttheorie van Newton? Vroeger waren er veel mensen die dachten dat God de planeten in een baan rond de zon moest houden via een goddelijke kracht. Toen kwam Newton met zijn zwaartekrachttheorie die liet zien dat er geen bovennatuurlijke kracht nodig was voor de planeten die rond de zon draaien. Is het accepteren van de zwaartekrachttheorie van newton ook heidens denken?
Zó heeft Darwin zijn evolutietheorie bedoeld, en niet anders. Hij hield er niet van, als zijn theorie in een theïstisch raam geperst werd.
Darwin zelf was zelf een agnost maar hij had er zelf geen moeite mee als mensen geloofde dat God achter de schermen achter de knoppen zit.
Het moge duidelijk zijn dat het christendom dingen leert, die hier haaks op staan. De wereld is niet ontstaan door toeval, maar door het scheppende werk van God. Door het Woord van God is de wereld tot stand gekomen. Het zichtbare is niet ontstaan uit het zichbare. (Johannes 1:1-4, Hebreeën 11:3) Zo dachten de bijbelschrijvers, en dat belijdt de kerk der eeuwen. In het verlengde van de schepping liggen historisch gezien de zondeval, de verlossing, en de toekomstige herschepping. De wereld is ook niet aan het toeval overgelaten, maar wordt door God bestuurd.
Ten eerste, de wetenschap beweert niet dat de wereld is ontstaan door toeval maar door natuurlijke processen. Ten tweede, er zijn een hoop mensen die geloven dat God werkt via natuurwetten.
Wie christelijk geloof en de evolutietheorie wil combineren, staat voor een flinke uitdaging. Dat zal niet meevallen!
Voor jou misschien wel maar er zijn miljoenen gelovigen op de wereld die er geen enkel probleem in zien. Er zijn zelfs wetenschappers die zich bezig houden met de evolutietheorie die christen zijn zoals ken miller (hij was ook getuigen in de rechtszaak over intelligent design)

http://en.wikipedia.org/wiki/Kenneth_R._Miller
Geen wonder dat een dergelijke combinatie tot wazige verhalen leidt. Ik denk dat het in zo'n geval maar beter is om te kiezen tussen: christen blijven, of heiden worden. Dat is wel zo consequent.
Dit is gewoon zwart wit denken wat een drogreden is! Mortlach omschreef het al een keer als de no true schotsman fallacy. Als je in de evolutietheorie gelooft moet je wel heiden zijn. Wat uiteraard niet het geval is want er zijn miljoenen mensen die het christelijk geloof kunnen combineren met de evolutietheorie. En zoals ik al zei, er zijn ook wetenschappers die dit doen.
Ik vond op internet nog een filmpje wat gaat over evolutie en God. Het is de laatste aflevering van de PBS serie, evolution. Misschien wel het bekijken waard.
http://www.youtube.com/watch?v=IYr7_buPmKo