Arco schreef:
Als ik afga op de woordkeuzes in de Hebreeuwse grondtekst over de zondvloed, dan zie ik werkwoorden die in de intensieve vorm staan met daarnaast nog gebiedende wijs. Als alleen al die tekst aanleiding geeft tot een enorme omvang, niet alleen van water maar ook van geologische activiteiten, dan sluit ik het volgende niet uit:
- de scheiding van continenten vond tegelijk plaats. Hierdoor kan India heel goed tegen Azië zijn gedreven, waardoor de Himalaya pas tijdens de zondvloed is ontstaan. Er zijn fossielen van vissen gevonden op Mount Everest;
Het probleem met dit idee zit in de energie-berekening. Een continent verplaatsen doe je niet zomaar, daar is een enorme bak energie voor nodig. Energie die vrijkomt als warmte als het continent afremt tot de hedendaagse snelheid. Waar is die energie gebleven.
Daarnaast kun je in monsters van de atlantiche zeebodem ompolingen van het aardmagnetisch veld terugvinden. Een heleboel ompolingen. In jouw scenario moet dat aardmagnetisch dus tijdens de zondvloed zo goed als dagelijks moeten zijn omgepoold.
- in de koloniale tijd zijn voor plaatsen vernoemd naar andere plaatsen, zoals Amsterdam (een Frans eilandje in de Indische Oceaan), New York (vernoemd naar de Engelse plaats York), etc. Daardoor zijn door mensen rivieren vernoemd naar rivieren van voor de zondvloed, zoals de Eufraat en Tigris;
Hoe kan dat nou? Al die mensen zijn toch dood? Wie wist dan nog van die namen?
- de waterlaag om de aarde. Dit is moeilijker te bewijzen, al dan niet onmogelijk. De enige aanwijzingen hiervoor zijn: de leeftijd van de mensen (tegenwoordig niet lang meer) en hele grote wezens (zoals grote mensen en grote dieren). Dat deze aanwijzingen er nu niet meer in levende lijve zijn, heeft te maken met het UV-licht van de zon.
Dus UV-licht zorgt ervoor dat mensen en dieren klein blijven? Dus minder uv betekent groter? Dat lijkt me toch aantoonbaar nonsens. Daarbij zou een laag water omde aarde niet alleen de UV, maar AL het licht filteren.
Natuurlijk zullen de voorstanders van een langzame aarde (evolutie) of sceptici allerlei mitsen en maren vinden. Ik heb niet zo'n trek om dit uitgebreid te verdedigen. Voor mij is dit waar. Natuurlijk voel ik mij ook niet gebonden aan dit verhaal, behalve aan de waarheid van de Schrift.
Dat is tenminste een eerlijke houding. Niet overtuigend, maar wel eerlijk.