Eeuwige ondergang

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

jaapo
Kapitein
Kapitein

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor jaapo » 28 jan 2014 12:31

Mee eens. De dringende vraag: Waarom schrijft Paulus nergens over concrete dingen als: (ik doe een greep): Gethsemané, de kruiswoorden op Golgotha, De scheur in het voorhangsel van de tempel en het op straat zijn van opgestane gestorvenen, het lege graf, Maria Magdalena. Ik heb het vaker neergeschreven, ook in het andere forum, waar ik soms meedoe, maar het goede antwoord was er nooit bij, wel de verwijten. Door dit te vragen zou ik geen echte christen zijn.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 28 jan 2014 12:35

vslooten: Nogmaals: O.a. het verhaal van de graankorrel geeft aan, hoe Paulus erover denkt. Natuurlijk belijdt hij, dat Jezus is opgewekt en leeft. Dat belijden alle christenen. Maar dat kun je ook geestelijk zien en Paulus doet dat, volgens mij. Zie verder de posting hier net boven. Je moet mij niet verwijten, dat ik Paulus woorden in de mond leg, dat doe ik niet. Goed lezen a.u.b.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 28 jan 2014 12:39

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 05:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 28 jan 2014 12:49

jaapo schreef:Mee eens. De dringende vraag: Waarom schrijft Paulus nergens over concrete dingen als: (ik doe een greep): Gethsemané, de kruiswoorden op Golgotha, De scheur in het voorhangsel van de tempel en het op straat zijn van opgestane gestorvenen, het lege graf, Maria Magdalena. Ik heb het vaker neergeschreven, ook in het andere forum, waar ik soms meedoe, maar het goede antwoord was er nooit bij, wel de verwijten. Door dit te vragen zou ik geen echte christen zijn.
Er zijn verschillende reden voor te verzinnen -ik wil best een paar suggesties geven- maar ik denk dat het goed is om eerst te beseffen dat Paulus een heleboel gebeurtenissen wél concreet noemt. Natuurlijk niet zoveel als de Evangelieschrijvers, maar het is dan ook nooit de bedoeling geweest van Paulus om een biografie te schrijven. Niet alleen was Paulus hier absoluut niet de geschikte persoon voor (hij had immers bijna alles uit de tweede hand), het past ook niet bij de stijl van Paulus. Ik ben echter van mening dat als Paulus echt niet in een lichamelijke opstanding geloofde, maar uitsluitend in een geestelijke, dat hij dan anders was omgegaan met de mensen waar hij in 1 Kor. 15:12 over spreekt. Dan had hij minstens kunnen uitleggen hoe de opstanding wél moet verstaan worden. Feitelijk doet hij dat ook; het vergankelijke wordt ingeruild voor het onvergankelijke (v. 53).

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 28 jan 2014 13:56

jaapo schreef:Maar Paulus heeft het er niet over; ook niet over de andere concrete gebeurtenissen rond het lijden en sterven en de opstanding van Christus.

Dus als je het ergens niet over hebt geloof je er niet in?
Of was het wellicht dermate logisch om daarin te geloven voor de kerk van zijn dagen dat dat niet ter discussie gesteld HOEFDE worden?
Ik heb (zoals beloofd) me verdiept in je standpunt, maar er werkelijk géén aanwijzingen voor gevonden.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 28 jan 2014 16:04

VSlooten:
het vergankelijke wordt ingeruild voor het onvergankelijke

Dit is nu juist een heel moeilijke tekst. Ik heb daar toevallig afgelopen zondag over horen preken.
Hou het eenvoudig please!

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 28 jan 2014 16:12

Wat een onzin weer."Dus als je het ergens niet over hebt, dan geloof je er niet in?" (citaat). De hele theologie van Paulus is doordrongen van het geloof in de Levende Heer. Dus die opmerking is volslagen nonsens en houdt ook nog eens een verkapte beschuldiging in, omdat ik Paulus anders begrijp dan andersdenkenden (evenzoveel denken net zoals ik). Nog iets: zeer waarschijnlihjk zijn de brieven van Paulus eerder geschreven dan de evangeliën, dus korter na het leven van Jezus op aarde. Dus de opmerking, dat Paulus er niet over hoefde te schrijven, omdat iedereen alles al wist, is een beetje vreemd. Het werpt de vraag op, in hoeverre er later dingen zijn toegevoegd aan de evangeliën, of juist weggelaten. De verschillende geboorteverhalen en opstandingsverhalen wijzen daar ook op. En al die gebeurtenissen die slechts bij één evangelist voorkomen, hoe moet je dat dan zien? Er zijn zeer ingrijpende gebeurtenissen bij, die toch alom voor grote consternatie gezorgd zouden moeten hebben? DEZE VRAGEN TASTEN MIJN GELOOF NIET AAN, MAAR ZORGEN ER WEL VOOR, DAT IK ER DIEPGAAND OVER NADENK EN PROBEER ALLES IN HET JUISTE LICHT TE KRIJGEN. Daarom altijd: wie schreef het, waarom, wanneer en voor welke gelovigen was het bestemd. Er zijn er, die mij hierom tot ongelovige verklaren. Dat is geheel voor hun rekening. Omgekeerd doe ik dat nooit. Ik zou niet kunnen. Of hebben anderen soms inzage in de agenda van de Heilige Geest?

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 28 jan 2014 16:30

Waarom zo kwaad Jaapo?
De meeste christenen zijn het met je eens.
Je kunt nooit iedereen overtuigen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 28 jan 2014 16:35

hubert schreef:Waarom zo kwaad Jaapo?
De meeste christenen zijn het met je eens.
Je kunt nooit iedereen overtuigen.

De meeste christenen geloven niet in de lichamelijke opstanding? Die moet je uitleggen...
En nu niet met "verdiep je er maar in" of "ik weet dat al 40 jaar", maar met voorbeelden.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 28 jan 2014 16:51

Zie de reacties hierboven van Jaapo! StillAwake.
Duidelijk genoeg toch.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 28 jan 2014 17:03

hubert schreef:Zie de reacties hierboven van Jaapo!
Dus Jaapo is representatief voor ´de meeste christenen´? Ik vind dat een behoorlijk discutabele uitspraak Hubert.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 28 jan 2014 17:47

jaapo schreef:Mee eens. De dringende vraag: Waarom schrijft Paulus nergens over concrete dingen als: (ik doe een greep): Gethsemané, de kruiswoorden op Golgotha, De scheur in het voorhangsel van de tempel en het op straat zijn van opgestane gestorvenen, het lege graf, Maria Magdalena. Ik heb het vaker neergeschreven, ook in het andere forum, waar ik soms meedoe, maar het goede antwoord was er nooit bij, wel de verwijten. Door dit te vragen zou ik geen echte christen zijn.

Omdat hij geen ooggetuige was en schreef over wat Jezus hem na de opstanding had geopenbaard nadat hij in de hemel was opgenomen geweest lijkt me.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 jan 2014 18:06

Jvslooten schreef:Er zijn verschillende reden voor te verzinnen -ik wil best een paar suggesties geven- maar ik denk dat het goed is om eerst te beseffen dat Paulus een heleboel gebeurtenissen wél concreet noemt. Natuurlijk niet zoveel als de Evangelieschrijvers, maar het is dan ook nooit de bedoeling geweest van Paulus om een biografie te schrijven. Niet alleen was Paulus hier absoluut niet de geschikte persoon voor (hij had immers bijna alles uit de tweede hand), het past ook niet bij de stijl van Paulus. Ik ben echter van mening dat als Paulus echt niet in een lichamelijke opstanding geloofde, maar uitsluitend in een geestelijke, dat hij dan anders was omgegaan met de mensen waar hij in 1 Kor. 15:12 over spreekt. Dan had hij minstens kunnen uitleggen hoe de opstanding wél moet verstaan worden. Feitelijk doet hij dat ook; het vergankelijke wordt ingeruild voor het onvergankelijke (v. 53).

Uit 1 Kor 15,50 kunnen we concluderen dat Paulus niet geloofde in de fysieke opstanding van de gemeente.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 28 jan 2014 18:14

mohamed schreef:Uit 1 Kor 15,50 kunnen we concluderen dat Paulus niet geloofde in de fysieke opstanding van de gemeente.

Het onvergankelijke doet vergankelijkheid aan, we worden in een oogwenk veranderd.
Vlees en bloed kunnen niet de hemel in of onvergankelijk zijn, dus dat wordt in een oogwenk veranderd in een geestelijk lichaam. Kan me niet voorstellen dat de resten van je aardse lichaam er dan ook nog zijn of dat je opgenomen wordt en je aardse lichaam achterblijft, maar ach, ieder leest het anders. We zien het vanzelf, Jezus komt toch voor 2030 terug. :-oo
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 18 mar 2014 00:04

Wim2600 schreef:Tja, waarom worden er jaar na jaar honderden op zich best goeie romans geschreven, maar wordt hooguit een handvol daarvan een wereldwijde bestseller? Het juiste thema op het gepaste moment? Boeiende hoofdpersonages? Komt tegemoet aan iets dat het lezerspubliek van dat moment aanspreekt? Spannend geschreven als een echte page turner? Goeie marketing? Wellicht een combinatie van die factoren, met een stevige portie geluk.

Ik neem aan dat het met de bijbel ook zo gegaan is. En inderdaad, een verhalenbundel over een liefdevolle-maar-gevaarlijke god die mensen - weliswaar op voorwaarde van totale onderwerping en blind vertrouwen - voor eeuwig laat leven, en anders voor eeuwig laat lijden, dat moet er 2000 jaar geleden in gegaan zijn als koek. Ik ben zeker dat als diezelfde bijbel nu pas voor het eerst in boekvorm uitgegeven zou zijn, hij ten eerste zonder discussie in de afdeling fictie zou zijn beland, en dat er hooguit een handjevol historici de moeite zouden nemen hem te lezen.

De bijbel heeft voornamelijk het geluk gehad dat hij een bruikbaar instrument is gebleken in de handen van de machthebbers en de elite om het naïeve, ongeletterde gepeupel eeuwenlang onder de knoet te houden en hen zich te leren schikken in hun armoedig en onderdanig lot door hen de belofte voor te spiegelen van een mooi leven na de dood dat hen hun lamlendige aardse bestaan zou doen vergeten. Dat heeft van de bijbel zo'n succesverhaal gemaakt, dat veel mensen het zelfs anno 2014 nog niet aandurven de bijbel te zien voor het puur menselijk fabrikaat die hij is, en ze het boek een onzichtbare hogere macht toeschrijven.

Nee, zo is het met de Bijbel niet gegaan. De Bijbel kent een zeer lange overleveringsgeschiedenis, heel wat anders dan een hedendaagse bestseller die in 1 keer uitgegeven wordt. In de Bijbel is er sprake van een voortgaande openbaring en heilshistorie. God heeft niet alles in 1 keer geopenbaard. Eerst door profeten, maar in het NT heeft Hij gesproken door Zijn Zoon.

In de Bijbel gaat het niet in de eerste plaats om een "mooi leven na de dood", zoals jij schrijft, maar om het eren van God. Lees met name de Psalmen er maar eens op na.

De Bijbel is geen puur menselijk fabrikaat, maar de teksten zijn geïnspireerd door Gods Geest, of je dit nu wel of niet gelooft. De Bijbel is weliswaar door mensen geschreven, maar dat wil geenszins zeggen dat het niet waar is wat er in de Bijbel staat. Er is in de wetenschap nog nooit iets gevonden wat strijdig is met de Bijbel. De Bijbel is betrouwbaar. Mensen maken fouten, maar in de Bijbel is nog nooit een foutje ontdekt.

Terug naar “[Religie] - Open forum”