Uitverkiezingsteksten

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Byte
Luitenant
Luitenant

Re: Uitverkiezingsteksten

Berichtdoor Byte » 11 feb 2014 06:56

Ik denk dat je het zo moet zien, wie tot Hem komt zal Hij geenzins uitwerpen. Als de vraag is waarom ( be)keer je jezelf tot God dan komt het omdat hij ons eerst heeft liefgehad.

Dit lieve mensen moeten wij niet willen doorgronden, pleit op het feit dat dat Hij je wil redden want dat wil Hij.
Zoek Hem en kom erachter dat Hij je eerst gevonden heeft. En vergeet niet Geloof !! Dat Hij zal doen wat in Zijn Woord staat

niet bekeerd maar ook niet ongelovig

Je bent gekozen

Fijne dag allemaal

Groetjes Byte
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 feb 2014 09:38

Romeinen 9-11 gaat over de verkiezing van een volk en niet van personen.
Er was ooit maar 1 volk uitverkoren en dat was Israël dat staat op vele plaatsen in de Bijbel.
En toen dit volk als natie op talloze wijzen overspel pleegde door het dienen van andere goden werd dit volk als volk terzijde gezet zegt Handelingen een koos God een ander VOLK voor Zijn Naam.
En dat is een volk wat geen natie is, maar een volk verzameld uit alle volkeren.
Maar altijd hoe danook gebaseerd op geloof.

Er staat ook van dit volk dat God hen verhardt heeft.

Niettemin is er altijd een gelovige overblijfsel ook in Israël en niettemin waren er altijd een aantal gelovigen uit dit volk wat God redde zoals bij Lot en Noach o.a. of bij Elia.

Abraham was een verdorven Syriër maar werd op grond van geloof gerechtvaardigd.

Wij zijn gerechtvaardigd door het geloof VAN Jezus Christus leert de Bijbel. Hij was de Gelovige bij uitstek, die tot voorbeeld was om een weg in gehoorzaamheid te gaan en Hij riep Zijn discipelen om Hem te volgen in de wedergerboorte.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 feb 2014 09:50

Preek nummer 1 was duidelijk Byte, preek nr 2, heel duidelijk en waar tot ook hij een tekst aanhaalde uit Deuteronomium die gaat over een uitverkoren volk. En je kunt dat toepassen op een heiden in overdrachtelijke zin, maar daar kom je niet uit. Want God verkoos een volk.

Maar de oproep was van beide sprekers duidelijk, je moet een keuze maken. Spring naar beneden vanuit een brandend huis omdat je vertrouwt dat de mensen met het vangkleed je opvangen, maar jij moet springen en vertrouwen of andersom.

Zoek Hem en kom erachter dat Hij je eerst gevonden heeft. En vergeet niet Geloof !! Dat Hij zal doen wat in Zijn Woord staat

Dit staat niet in de Bijbel er staat: "omdat Hij u eerst heeft liefgehad"...er staat nergens omdat Hij u eerst gevonden heeft.
Want alzo lief had God de WERELD...! Niet de gelovigen heeft Hij gevonden.... Dat is niet waar.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 feb 2014 09:57

Beste broeders en zusters, als je niet erkent dat de Waarheid zo duidelijk is dat Hij de wereld eerst heeft LIEFGEHAD en je maakt van die kleine woordjes dat God de mens "zocht" dan blijf je een leer verdedigen die de Bijbel niet kent.
God laat zich vinden door hen die HEM ernstig zoeken. Draai het toch niet om, er is geen aanzien des persoons en pas de uitverkiezing toe op een volk namelijk Israël, ook die Jurgen ten Brinke is heel helder, maar Deuteronomium gaat over Israël, de Gemeente uit de heidenen bestond nog niet.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 11 feb 2014 10:24

Wilsophie schreef:God laat zich vinden door hen die HEM ernstig zoeken.

Ja klopt, maar de Herder ging ook op zoek naar dat schaap, dat was zelf niet op zoek.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 11 feb 2014 10:58

Wilsophie: " wij zijn gerechtvaardigd door het geloof VAN Jezus Christus leert de Bijbel".

En dan zie je maar weer eens dat dit alleen in de SV zo vertaald is, en in geen enkele andere vertaling.
Men heeft dat maar weggelaten, en daarmee dit belangrijke feit ontkracht is.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 11 feb 2014 11:01

Wilsophie schreef:God laat zich vinden door hen die HEM ernstig zoeken.

Onze bekwaamheid is uit God.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 feb 2014 11:02

Byte schreef:Ontvangt de gelovige niet de H.G. Elbert?
Dus als je nog niet gelooft wat dan , hoe kun je dan beginnen met geloven ?
De Heilige Geest werkt het geloof en Hij wordt ook aan de gelovige gegeven. Dat is geen tegenstelling, maar dat gaat samen.
Wilsophie schreef:Klopt hoor...... Gods voorkennis is niet hetzelfde als Gods wil.
Voorkennis in de Bijbel is nauw met Gods wil verbonden. Voorkennis is niet hetzelfde als "weten wat er gaat gebeuren", het gaat verder. Voorkennis (prognōsis in 1 Petr. 1:2 of proginōskō in Rom. 8:29, Rom. 11:2, 1 Petr. 1:20) is voornemen of voorbestemmen.
proginosko is "pro" = "voor" en "ginosko" = "kennen". En dat laatste, kennen, is niet hetzelfde als "weten", maar "intiem kennen", "bekennen" zoals een man zijn vrouw bekent (d.w.z. gemeenschap met haar heeft). Dat heeft dus alles met liefdevol voornemen te maken. En dat heeft weer alles met uitverkiezing te maken.

Het gaat dus om "van tevoren liefhebben". En dan is de vraag: "waarom heeft God hen lief"? Is dat omdat ze zulke goede gelovigen zijn, of is het zo dat God hen (de goddelozen!) liefheeft uit barmhartigheid, omdat Zijn Zoon alles voor hen gedaan heeft en Hij met Zijn Zoon alleen tevreden is? Het laatste.
Wilsophie schreef:De tekst gaat over "allen", dus mijn vraag:

Wie zijn die "ons"?
"Allen" zijn de mensenkinderen (Ps. 14), "ons" zijn degenen die door God gered worden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 feb 2014 13:31

Jvslooten schreef:
Onze bekwaamheid is uit God.

Als God ons bekwaam maakt om Hem als de levende God te dienen dan wordt dat geschreven over gelovigen en niet over Hem die zoeken en daarom zegt Paulus "Onze".
Nauwkeurig zijn broer. Niet lukraak citeren.

Ik vraag dus ook aan jou net als aan Elbert. Wie is "ons".

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 feb 2014 13:43

elbert schreef:Voorkennis in de Bijbel is nauw met Gods wil verbonden. Voorkennis is niet hetzelfde als "weten wat er gaat gebeuren", het gaat verder. Voorkennis (prognōsis in 1 Petr. 1:2 of proginōskō in Rom. 8:29, Rom. 11:2, 1 Petr. 1:20) is voornemen of voorbestemmen.
proginosko is "pro" = "voor" en "ginosko" = "kennen". En dat laatste, kennen, is niet hetzelfde als "weten", maar "intiem kennen", "bekennen" zoals een man zijn vrouw bekent (d.w.z. gemeenschap met haar heeft). Dat heeft dus alles met liefdevol voornemen te maken. En dat heeft weer alles met uitverkiezing te maken.

Het gaat dus om "van tevoren liefhebben". En dan is de vraag: "waarom heeft God hen lief"? Is dat omdat ze zulke goede gelovigen zijn, of is het zo dat God hen (de goddelozen!) liefheeft uit barmhartigheid, omdat Zijn Zoon alles voor hen gedaan heeft en Hij met Zijn Zoon alleen tevreden is? Het laatste.

"Allen" zijn de mensenkinderen (Ps. 14), "ons" zijn degenen die door God gered worden.

Alleen gelovigen hebben gemeenschap met God t.a.v. bekennen.
Maar ik zie daar geen enkele uitverkiezing in behalve "geloof".
Van tevoren liefhebben staat alleen t.a.v. dat God de wereld eerst heeft liefgehad. Joh. 3 vers 16.
God heeft niet alleen gelovigen lief, dat staat nergens.
Hij is niet tevreden met Zijn Zoon, die uitdrukking begrijp ik niet.
HIj was t.a.v. de wet een offer schuldig tot verzoening en dat gaf Hij in Zijn Zoon tot redding van de wereld.
NIet tot redding van gelovigen.
Dus "ons" zijn niet degenen die door God gered worden.
Dat staat ook niet in Psalm 14.
Er staat dat er niemand is die zo verstandig is dat hij/zij God zoekt.
Maar in vers 5 dat God is bij het geslacht der rechtvaardigen en dan staat in Romeinen 6 vers 23: "De bezoldiging der zonde is de dood maar de genadegift Gods is het eeuwig leven door Jezus Christus onze Heer.
De genadegift is niet geloof maar eeuwig leven op grond van het geloof van de Here Jezus Christus. De Rechtvaardigheid volgens Rom 3 vers 21 wordt geopenbaard door het geloof van Jezus Christus tot allen en over allen die geloven want er is geen onderscheid. NIks uitverkiezing, want allen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods . En de rechtvaardiging is op grond van Zijn geloof want die genade is verschenen aan alle mensen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 feb 2014 14:12

@Wilsophie: ik heb een uitleg gegeven van het woord proginōskō. Volgens jou is het alleen "voorwetenschap". Volgens de betekenis van het woord zelf gaat het verder dan alleen "weten wat er gaat gebeuren".
De voorkennis van God houdt ook beslissend liefhebbend handelen van God in.

Verder schreef ik dit:
elbert schreef:Hij kiest voor ons waar wij tegen Hem kozen.
en de tekst die ik daarbij in gedachten had was de volgende:
Rom. 5:6
6 Want toen wij nog krachteloos waren, is Christus op de bestemde tijd voor goddelozen gestorven.
(...)
8 God echter bevestigt Zijn liefde voor ons daarin dat Christus voor ons gestorven is toen wij nog zondaars waren.

Dat is wat ik ermee bedoelde: God koos voor ons waar wij (goddelozen) tegen Hem kozen. En dat "goddelozen" en "toen wij nog zondaars waren" is de situatie sinds de zondeval. En Paulus spreekt hierover tegen mensen die zich gerechtvaardigd weten uit het geloof (Rom. 5:1). Uitverkiezing? Jazeker. Want voordat we er zelfs aan dachten, is God op de gedachte te komen om ons te redden en heeft ons ook daadwerkelijk gered door Zijn Zoon. Kun iedereen dat zeggen? Nee, alleen door het geloof kunnen/mogen we dat zeggen omdat God ons hart zo heeft veroverd dat we wat Hij voor ons gedaan heeft gaan waarderen en erop gaan vertrouwen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 11 feb 2014 14:18

Jvslooten schreef:Onze bekwaamheid is uit God.
Wilsophie schreef:
Als God ons bekwaam maakt om Hem als de levende God te dienen dan wordt dat geschreven over gelovigen en niet over Hem die zoeken en daarom zegt Paulus "Onze".
Nauwkeurig zijn broer. Niet lukraak citeren.
Hem die zoeken?

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 11 feb 2014 14:21

Er is geen sprake van " uitverkiezing".
God heeft Zijn Zoon gezonden voor een IEDER die in Hem gelooft.

Dit is dus niet voorbehouden aan maar een paar mensen die Hij "uitverkoren" zou hebben, maar Hij is gekomen voor de GEHELE mensheid.
Dat niet ieder mens tot geloof zal komen, moge duidelijk zijn.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 feb 2014 14:39

Waarom blijft men maar zeggen voor "ons" als het gaat om de gehele wereld?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 feb 2014 14:59

Wilsophie schreef:Waarom blijft men maar zeggen voor "ons" als het gaat om de gehele wereld?
Omdat de wereld nooit "ons" zal zeggen als het om Jezus gaat. De wereld zal nooit in zijn geheel zeggen: "Hij is voor ons gekomen". Alleen de gelovigen/uitverkorenen kunnen dat zeggen.
ineke-kitty schreef:Er is geen sprake van " uitverkiezing".
God heeft Zijn Zoon gezonden voor een IEDER die in Hem gelooft.
En dus is er uitverkiezing, want ieder die gelooft is niet iedereen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”