Geheel onverwachts is overleden...

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Jvslooten

Re: Rouwadvertenties

Berichtdoor Jvslooten » 28 dec 2013 11:29

schelpje3 schreef:De bezoldiging der zonden is de dood, dus een straf! Past daar dan dansen en vieren bij?
Wat vind je dan van een grafschrift als deze:

Er mag geen rouwklacht op mijn steen
schrijf er maar juichend overheen:
mijn leven is begonnen.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor lekkerbek » 28 dec 2013 11:32

Persoonlijk zou ik er in ieder geval niet in zetten:
Heden behaagde het de Heere van ons weg te nemen....... Omdat ik denk dat het de Heere niet behaagt.
Ook zou ik er niet inzetten: Tot onze grote droefheid heeft de Heere tot Zich genomen........
Je bent wel bedroefd omdat er iemand is overleden, maar niet omdat God de persoon tot zich heeft genomen.

Je ziet ook nog wel eens onder de advertentie staan: in gepaste kleding aanwezig zijn, dit zou ik er niet inzetten. De mensen die komen vinden toch dat hun kleding gepast is, anders trek je dat toch niet aan. Ik zou in ieder geval blij zijn met de aanwezigheid van de mensen.

Maar ja, zoals velen het al schreven, het is allemaal persoonlijk, iedereen mag gelukkig zelf bepalen wat hij/zij voor advertentie maakt. Ik denk wel dat het goed is om van te voren hier over na te denken, als het onverwachts komt dan staat je hoofd er helemaal niet naar om een advertentie in elkaar te zetten.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 dec 2013 11:32

Jvslooten schreef:Wat vind je dan van een grafschrift als deze:

Er mag geen rouwklacht op mijn steen
schrijf er maar juichend overheen:
mijn leven is begonnen.

Die ken ik niet, maar geldt dat voor iedereen?

Want de bezoldiging der zonde is de dood, maar de genadegift Gods is het eeuwige leven, door Jezus Christus, onzen Heere.
Dit gaat over Gods Volk! Zij doen een goede ruil, maar de rest toch niet?

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 28 dec 2013 11:46

schelpje3 schreef:[
De bezoldiging der zonden is de dood, dus een straf! Past daar dan dansen en vieren bij?

Dat de dood is overwonnen, jazeker.
Ooit gehoord dat kn afrikaanse landen christenen juist wit dragen bij een begrafenis, maar ik weet dat niet meer helemaal hoor.
En ook dansen en zingen, want de overledene is nu waar het veel beter en fijner is.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 dec 2013 11:55

meribel schreef:Dat de dood is overwonnen, jazeker.
Ooit gehoord dat kn afrikaanse landen christenen juist wit dragen bij een begrafenis, maar ik weet dat niet meer helemaal hoor.
En ook dansen en zingen, want de overledene is nu waar het veel beter en fijner is.

Sprong en danste de Heere Jezus bij een begrafenis Meribel?
En als ik me niet vergis, wonen wij hier in Europa en niet in Afrika.

Lees o.a. maar in Johannes 11:
Jezus dan, als Hij haar zag wenen, en de Joden, die met haar kwamen, ook wenen, werd zeer bewogen in den geest, en ontroerde Zichzelven;
En zeide: Waar hebt gij hem gelegd? Zij zeiden tot Hem: Heere, kom en zie het.
Jezus weende.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 28 dec 2013 12:03

schelpje3 schreef:Want de bezoldiging der zonde is de dood, maar de genadegift Gods is het eeuwige leven, door Jezus Christus, onzen Heere.
Dit gaat over Gods Volk! Zij doen een goede ruil, maar de rest toch niet?
Ja, daar heb je gelijk in. Ik wist niet dat we het over ´de rest´ hadden trouwens, misschien heb ik dit topic dan verkeerd begrepen. Ik dacht dat we naar onszelf moesten kijken, tenminste, dat maakte ik op uit je openingszinnetje:
schelpje3 schreef:Hoe moet de rouwadvertentie van een christen er uit zien?

Ik denk, dat zoals Meribel volgens mij al probeerde te zeggen, dat het ook sterk cultureel bepaald is. Wie zijn wij om daar over te oordelen? Natuurlijk is een begrafenis een moment van rouw, van verdriet en gemis omdat een geliefde ´weg´ is. Maar juist voor christenen is daar ook die ontzettend rijke troost! Job zegt: Mijn nieren bezwijken van verlangen. En waarom? Omdat ik weet, mijn VERLOSSER leeft!(Job 19:25-29)

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 28 dec 2013 12:04

@schelpje,

Gaat het daarom?

Het hoeft toch niet een gesprek te worden over wat goed en fout is? Want m.i. is er geen goed of fout. Zoals jaapo al schreef.
Daar mag iedereen zijn eigen keuze in maken en dat is prima.
Jezus zong wellicht geen gezang of psalm, maar ik zal dat bij de begrafenis van mijn ouders of man ( mocht ik dat meemaken ) vast wel doen,

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 dec 2013 12:10

Jvslooten schreef:Ik denk, dat zoals Meribel volgens mij al probeerde te zeggen, dat het ook sterk cultureel bepaald is. Wie zijn wij om daar over te oordelen? Natuurlijk is een begrafenis een moment van rouw, van verdriet en gemis omdat een geliefde ´weg´ is. Maar juist voor christenen is daar ook die ontzettend rijke troost! Job zegt: Mijn nieren bezwijken van verlangen. En waarom? Omdat ik weet, mijn VERLOSSER leeft!(Job 19:25-29)

Tja en het ging over een advertentie :wink:
Maar ik kan me voorstellen dat er dan meteen allerlei zaken bij worden gehaald, nl. die ook in een advertentie kunnen staan.
Waarom wordt er toch meteen gesproken over oordelen :?: Een terugkerend woord.
Als je iets persé wilt of juist niet wilt, dan kan dat toch en ook al zou er veroordelend worden gesproken door... een buurvrouw....een gemeentelid, nou en?
Ik heb in het afgelopen jaar bij heel wat begrafenissen moeten staan en ik zag bij geen één de volle blijdschap ook al mochten we weten dat diegene "goed heen" was.
Het vlees kan het vlees immers niet missen?
Iemand die net een geliefde naar het graf heeft moeten brengen, is soms opgelucht dat het lijden voorbij is, soms overheerst alleen eerst het gemis, maar vaak is er intense droefheid.
En dat mag! Dat is volstrekt normaal.
De kleur kan juist zorgvuldig gekozen zijn, denk maar aan wijlen prinses Wilhelmina, een zeer gelovige vrouw, die voorschreef dat haar familie haar in het wit moest begraven. Prins Juliana koos voor paars.
Ik probeer uit te vinden wat nu HET verschil is tussen een rouwadvertentie van een christen en één van iemand die nergens in gelooft. Die denkt dat er niets is, of juist een mooi paradijsje, of oblivion, wat dat dan ook moge zijn.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 28 dec 2013 12:13

Ik denk het verschil in advertenties is dat een christen vaak een bijbeltekst of iets in die strekking er boven heeft staan.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 28 dec 2013 12:20

schelpje3 schreef:Ik probeer uit te vinden wat nu HET verschil is tussen een rouwadvertentie van een christen en één van iemand die nergens in gelooft. Die denkt dat er niets is, of juist een mooi paradijsje, of oblivion, wat dat dan ook moge zijn.
Volgens mij is dat inderdaad het verschil. Of ben je op zoek naar meer, of diepere verschillen? Af en toe kom je écht extreme advertenties tegen trouwens, zoals bij deze bouwvakker in ruste:
Afbeelding

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 28 dec 2013 12:35

Ik kan me die advert heel goed voorstellen!
Stel ze hebben je al die jaren voorgehouden dat het onschuldig was, dan wil je graag mensen waarschuwen!
Empathie juist!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 dec 2013 12:51

schelpje3 schreef:De bezoldiging der zonden is de dood, dus een straf! Past daar dan dansen en vieren bij?

En dat spreek jij uit als gelovige?
Ben je niet wedergeboren? Was je positie dan niet al in de hemel?
Het is toch een vreugde als de overledene mag zijn waar hij of zij zolang naar verlangd heeft?
Weet je wel wat de hemel is?

Geloof je niet dat die straf op de dood al gedragen is, zelfs voor ongelovigen? Is de Here Jezus voor niets gestorven aan een kruis?
Onbegrijpelijk.

Natuurlijk past er zang en dans bij en een glaasje wijn. Waarom niet?
Weest blij in de Heer en zing verheugd Amen ...hallelujah en drink je op het eeuwige leven! Lçhaim!! =D>

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 dec 2013 12:54

meribel schreef:Ik kan me die advert heel goed voorstellen!
Stel ze hebben je al die jaren voorgehouden dat het onschuldig was, dan wil je graag mensen waarschuwen!
Empathie juist!

Natuurlijk!

Als de dood een straf is heeft die mevrouw helemaal gelijk, want dat is hij ook.
Maar als die mevrouw een gelovige is dan is die straf gedragen, maar heeft ze alle recht om aan te geven dat dergelijke arbeidsomstandigheden slecht zijn en dat we daar met elkaar verantwoordelijk voor zijn.
Maar ik denk niet dat dit het geval is.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Re: Geheel onverwachts is overleden...

Berichtdoor jaapo » 28 dec 2013 21:10

"De bezoldiging der zonde is de dood". Ben ik dan echt een goddeloze kafchristen als ik deze uitspraak afschuwelijk vind en nog buitengewoon onchristelijk in de betekenis van Christus-ontkennend ook. Dus alle kinderen die sterven bijv. ook: in zonde ontvangen en geboren zeker? Ik heb er sowieso moeite mee: de dood treft gelovigen en ongelovigen gelijkelijk evenals kinderen en volwassenen. Evenzo worden gelijkelijk gelovigen en ongelovigen wonderlijk van de dood gered in allerlei situaties. En wij dan een beetje gaan moraliseren wat er eigenlijk wel of niet op een rouwkaart zou moeten staan........
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Geheel onverwachts is overleden...

Berichtdoor schelpje3 » 28 dec 2013 21:51

jaapo schreef:"De bezoldiging der zonde is de dood". Ben ik dan echt een goddeloze kafchristen als ik deze uitspraak afschuwelijk vind?

Dat zou kunnen, hij staat nl. in de Bijbel!
Te weten in Romeinen 6, vers 23. Dus als jij de Bijbel graag selectief leest, kan dit heel confronterend zijn.

Terug naar “[Religie] - Open forum”