Gereformeerde gemeente en televisie.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Lidia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Gereformeerde gemeente en televisie.

Berichtdoor Lidia » 31 mei 2011 13:01

Nou, ik heb (bijna) alles eens gelezen en dan vraag ik me toch nog iets af: als je weet dat je een kind van God bent (wat toch zo is als je aan het Heilig Avondmaal deelneemt), is dit (het hebben van TV) dan allemaal zó belangrijk?
In de eerste plaats wil je dan tot eer van God leven, wat niet wil zeggen dat je dan in een hoekje moet gaan zitten en alleen maar in de Bijbel of een goed boek moet lezen. Je bent niet ván de wereld, maar wel ín de wereld. Je moet ook gewoon je werk doen en je mag best ontspannen, volgens mij. Maar de vraag is hoe je dat doet. Er worden programma's genoemd die de prachtige natuur laten zien, maar m.i. hoef je daar dan weer geen TV voor te hebben. De programma's die de vraagsteller bekijkt zijn overigens geen natuurprogramma's en voegen m.i. niets toe aan je leven.
In de tweede plaats respecteer je dan de regels van het kerkverband waar je lid bent, lijkt me. Ik ben zelf lid van de GG, maar er niet in opgegroeid. Waar komt deze regel vandaan? Toen was er nog lang en breed geen internet, maar zagen ze wel de gevaren van de TV. Nu worstelen ze met de gevaren van internet (computers, mobieltjes). Als je begrijpt waar deze regel vandaan komt, ga je daar dan toch niet bewust tegen in?
Als voorbeeld: ik heb bij een bakker gewerkt, waar je op zaterdagmiddag gebak meekreeg wat over was. Op een gegeven moment was er iemand die gebak apart zette en dan aan het eind zei, dat het over was (niet dus). Gevolg: niemand kreeg nog meer iets mee. Het overige personeel vond na uitleg dit een logische stap. Dan is het wel jammer, omdat je zelf dat nooit gedaan heb, maar je begrijpt het wel. Zo is het ook met deze regel van de GG: je weet dan voor jezelf dat je er 'geen kwaad' mee doet, maar je begrijpt wel, dat degenen die verantwoordelijk voor een gemeente zijn, deze regel stellen en volgt deze dus ook op.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 31 mei 2011 13:09

Lidia schreef:Nou, ik heb (bijna) alles eens gelezen en dan vraag ik me toch nog iets af: als je weet dat je een kind van God bent (wat toch zo is als je aan het Heilig Avondmaal deelneemt), is dit (het hebben van TV) dan allemaal zó belangrijk?

Ongetwijfeld niet, maar het is zo vreselijk willekeurig en ik kan me voorstellen dat je daar je vraagtekens bij zet. Als de KR in al haar wijsheid en op Bijbelse grond besluit dat tomaten zondig zijn, zou je die dan ook direct uit je dieet schrappen?

De programma's die de vraagsteller bekijkt zijn overigens geen natuurprogramma's en voegen m.i. niets toe aan je leven.

Dat kan. Persoonlijk vind ik Top Gear en Dirty Jobs een hele hoop amusement toevoegen aan mijn leven.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 31 mei 2011 13:14

Als ik de Galatenbrief goed begrijp is Paulus fel gekant tegen de Judaïsten die eigen regels wilden opleggen.
En de adder onder het gras was dat ze die regels verbonden met het behoudt, een vermenging van wet en evangelie dus.
Als het sanhedrin je uitsluit van het Heilig Avondmaal omdat je t.v. hebt, doen zij precies hetzelfde als wat de Judaïsten deden.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 31 mei 2011 13:21

Lidia schreef:Als voorbeeld: ik heb bij een bakker gewerkt, waar je op zaterdagmiddag gebak meekreeg wat over was. Op een gegeven moment was er iemand die gebak apart zette en dan aan het eind zei, dat het over was (niet dus). Gevolg: niemand kreeg nog meer iets mee. Het overige personeel vond na uitleg dit een logische stap.
de bakker is de eigenaar van het gebak enging diefstal tegen! en beschermt daarbij zijn eigen inkomsten.
De bakker had ook kunnen zeggen, mijn gebak brengt mijn personeel in verleiding; ik verkoop geen gebak meer!
De KR is niet de eigenaar van de ziel van de gemeenteleden. hen keuzes uithanden nemen om hen te beschermen gaat in tegen het maken van volwassen discipelen. en daarin handelen ze dan tegen bijbels opdrachten.
de gemeente toe te rusten is een ding, hulp bij zonde is ook prima. maar trachten een prikkeloze omgeving te creeen gaat in tegen de bijbelse opdracht. het maakt juist dat de mens weerloos is tegen de prikkels omdat hij niet geleerd is om ermee om te gaan.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Lidia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Lidia » 31 mei 2011 13:28

Het is natuurlijk maar een voorbeeld en het gaat niet helemaal op, maar prikkels krijg je toch overal? Of niet iedereen...? Daar hoef je m.i. geen TV voor te hebben om met prikkels om te kunnen/leren gaan.

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 31 mei 2011 13:30

Janvanverweg schreef:De KR is niet de eigenaar van de ziel van de gemeenteleden. hen keuzes uithanden nemen om hen te beschermen gaat in tegen het maken van volwassen discipelen. en daarin handelen ze dan tegen bijbels opdrachten.
de gemeente toe te rusten is een ding, hulp bij zonde is ook prima. maar trachten een prikkeloze omgeving te creeen gaat in tegen de bijbelse opdracht. het maakt juist dat de mens weerloos is tegen de prikkels omdat hij niet geleerd is om ermee om te gaan.

Hebr. 13:17 [i]Gehoorzaamt uw voorgangers en onderwerpt u aan hen, want zij zijn het, die waken over uw zielen, daar zij rekenschap af moeten leggen/i]

Ze hebben dus wel enige verantwoordelijkheid, al zijn ze misschien geen eigenaar van onze ziel. Die verantwoordelijkheid wordt dan verschillend ingevuld en daar kun je het mee eens zijn of niet, maar ik denk wel dat het uit liefde en bezorgdheid voortkomt.
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 31 mei 2011 13:39

Voorgangers en Oudsten,

1 Petrus, 5: 2
Hoedt de kudde Gods die bij u is, niet gedwongen maar uit vrije beweging,

naar de wil Van God, niet uit schandelijke winzucht, maar uit bereidwilligheid

niet als heerschappij voerend over hetgeen u ten deel gevallen is, maar als

voorbeelden der kudde.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 31 mei 2011 13:44

Maar die twee kunnen aardig gaan wringen samen. Is het persé heerschappij voerend als je niet wilt dat mensen tv kijken of komt het meer voort uit het willen behoeden van iemands ziel?
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 31 mei 2011 13:45

Lidia schreef:Het is natuurlijk maar een voorbeeld en het gaat niet helemaal op, maar prikkels krijg je toch overal? Of niet iedereen...? Daar hoef je m.i. geen TV voor te hebben om met prikkels om te kunnen/leren gaan.

Tuurlijk krijg je overal prikkels en daarom is het ook grote onzin om de t.v. eruit te lichten.

Petra777 schreef:Hebr. 13:17 [i]Gehoorzaamt uw voorgangers en onderwerpt u aan hen, want zij zijn het, die waken over uw zielen, daar zij rekenschap af moeten leggen/i]

Ze hebben dus wel enige verantwoordelijkheid, al zijn ze misschien geen eigenaar van onze ziel. Die verantwoordelijkheid wordt dan verschillend ingevuld en daar kun je het mee eens zijn of niet, maar ik denk wel dat het uit liefde en bezorgdheid voortkomt.

Hand.7: 11 En dezen waren edeler van gezindheid dan die in Thessalonica, want zij ontvingen het Woord met grote bereidwilligheid en onderzochten dagelijks de Schriften om te zien of die dingen zo waren.

Kun je op grond van de Bijbel zeggen dat de t.v. fout is?
Absoluut niet, maar je kunt wel op grond van de Bijbel zeggen dat het fout is om iemand van het H.A. uit te sluiten vanwege een eigen regel.

Kol.2:20 Als u dan met Christus de grondbeginselen van de wereld bent afgestorven, waarom laat u zich dan, alsof u nog in de wereld leeft, bepalingen opleggen 21 als: Pak niet, proef niet en raak niet aan? 22 Dit zijn allemaal dingen die door het gebruik vergaan; ze zijn ingevoerd volgens de geboden en leringen van de mensen. 23 Deze dingen hebben wel een schijnreden van wijsheid, door eigenwillige godsdienst en nederigheid, en verachting van het lichaam, maar ze zijn zonder enige waarde en dienen tot verzadiging van het vlees.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 31 mei 2011 14:50

Lidia schreef:Het is natuurlijk maar een voorbeeld en het gaat niet helemaal op, maar prikkels krijg je toch overal? Of niet iedereen...? Daar hoef je m.i. geen TV voor te hebben om met prikkels om te kunnen/leren gaan.

Uiteraaard krijg je overal prikkels, maar wat je ook vaak ziet, is dat er teveel regels op worden gelegd door thuis, school, kerkelijke gemeenschap, omdat ze bang zijn dat ze afdwalen.. cq niet meer naar de kerk willen gaan, gevolg, is dat als men een stukje vrijheid krijgt / neemt men volledig door slaat ! Regels zijn er om te gebruiken, en ook om aan te passen aan de tijd !

Nu is een balans vinden in regels best lastig, maar als je wat meer rek geeft in iets, kom je denk ik een stuk verder dan een totaal verbod.

Zeg tegen een klein kind dat hij bv niet aardbeien mag plukken... dan wordt de verleiding juist heel groot om ze te gaan plukken. Je kan het kind ook een paar rijpe aardbeien geven en zeggen , zo nu is het over , volgende keer weer een stel... dat komt al heel anders over...

Er zijn zat mooie kanalen op tv , Nat, Geographics, Discovery , science channel, actualiteit 24 , om maar eens wat op te noemen. De GG gaat er maar van uit dat alles zondig is wat op tv komt, en dat er niks goed op is. dat stoot mij pers. tegen de borst.

Zo komt er binnenkort bij de E0 een serie over ouders en jongeren met autisme (een vierluik ) zo was er een aantal jaren geleden een hele indringende documantaire bij de vpro over Kanker, en dan hebben we het niet over stukken geschiedenis van de tweede wereld oorlog die zonder TV nooit zo zicht baar waren geworden. Een tv kan een goed instrument zijn om je leven te verrijken, en een stukje ontspanning / cultuur .

Zo is het ook met alchol, je kan 1 of 2 glazen drinken, niks mis mee , zelfs goed voor je (wijn bv ) maar je kan ook coma zuipen... en dat is veel erger...

Marieke1984
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Marieke1984 » 31 mei 2011 21:59

1 johannes 2:16 Want al wat in de wereld is, namelijk de begeerlijkheid des vleses, en de begeerlijkheid der ogen, en de grootsheid des levens, is niet uit den Vader, maar is uit de wereld.
17 En de wereld gaat voorbij, en haar begeerlijkheid; maar die den wil van God doet, blijft in der eeuwigheid.
Lucas 11:9 En Ik zeg ulieden: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 31 mei 2011 22:17

quote="Marieke1984"1 johannes 2:16 Want al wat in de wereld is, namelijk de begeerlijkheid des vleses, en de begeerlijkheid der ogen, en de grootsheid des levens, is niet uit den Vader, maar is uit de wereld.
17 En de wereld gaat voorbij, en haar begeerlijkheid; maar die den wil van God doet, blijft in der eeuwigheid.
"

Voor mij is het onbegrijpelijk wat jou teksten over de begeerte des vleses te maken hebben
met bv. de tv programma,s die Spons opnoemt, waar ikzelf ook zo van geniet.
Vooral de natuurdocumentaires, die brengen mij juist dichter bij God omdat ik zijn
grootheid kan zien op tv op plaatsen waar ik waarschijnlijk nooit zal kunnen komen.

Marieke1984
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Marieke1984 » 31 mei 2011 22:43

schaapje schreef:Voor mij is het onbegrijpelijk wat jou teksten over de begeerte des vleses te maken hebben
met bv. de tv programma,s die Spons opnoemt, waar ikzelf ook zo van geniet.
Vooral de natuurdocumentaires, die brengen mij juist dichter bij God omdat ik zijn
grootheid kan zien op tv op plaatsen waar ik waarschijnlijk nooit zal kunnen komen.

Het kwam eigenlijk meer door wat ik hierboven las, en eerder.

Er wordt bijv gezegd "door spons"
"De GG gaat er maar van uit dat alles zondig is wat op tv komt, en dat er niks goed op is. dat stoot mij pers. tegen de borst."
Wie zegt dat?
Iets is niet perse fout/verkeerd of zondig.
Maar hoe meer steeds wordt toelaten in de kerk, hoe wereldser het wordt, dat willen ze tegen gaan.
Ieder heeft een andere mening, "als dit kan, kan dat ook wel"!
Het is niet perse fout om tv te kijken!!
De KR behoort wel toezicht te houden op leer en leven.

Ik vind ook niet dat tv kijken niet mag, maar de KR wil m.i. alleen behoeden voor zondige gedachten enz..
Lucas 11:9 En Ik zeg ulieden: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 31 mei 2011 22:47

quote=""Marieke1984"

Ik vind ook niet dat tv kijken niet mag, maar de KR wil m.i. alleen behoeden voor zondige gedachten enz..

Maar Marieke toch dat is toch het werk van de Heilige Geest tenminste als je een persoonlijke
relatie hebt met Hem en elke dag tot Hem bidt.

Marieke1984
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Marieke1984 » 31 mei 2011 23:03

schaapje schreef:Maar Marieke toch dat is toch het werk van de Heilige Geest tenminste als je een persoonlijke
relatie hebt met Hem en elke dag tot Hem bidt.

Als je dit bedoelt om dit:
"maar de KR wil m.i. alleen behoeden voor zondige gedachten enz.."
Ik ben ook niet zo'n goede uitlegger, maar ik bedoel ermee te zeggen dat ze er wel zijn om de gemeente te onderwijzen, met al het slechte wat er op tv te zien is, behoren ze zelfs de gemeente te te waarschuwen.
De Heilige Geest werkt alles, maar het is wel een Goddelijke opdracht!

Terug naar “[Religie] - Open forum”