schelpje3 schreef:schaapje schreef:Tja schelpje misschien heb ik makkelijk praten omdat ik geen kerkelijke opvoeding heb
gehad, maar het is toch niet zo dat ons denken niet veranderd moet worden door God.
Ik heb vanmorgen het eerste hoofdstuk van de Hebreeën-brief gelezen, daar wordt
uitgelegd hoe geweldig verhoogd Jezus is er geen naam boven Hem groter.
En Fil 2: 11
Daarom heeft God Hem uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken
opdat in de Naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hun die in de hemel en die op de
aarde en die onder de aarde zijn. en alle tong zou belijden; JEZUS CHRISTUS IS DE HERE
tot eer van God de Vader.
Ik weet niet hoe dat bij jou is, maar bij mij leeft dit bovenstaande heel sterk.
tot eer van God de Vader dat is de naam Jezus aan ons gelovigen gegeven.
En alle knie zal zich voor Jezus moeten buigen. Tot eer van God de Vader.
Waar zeg ik dat ons denken niet veranderd moet worden ? Juist wel toch ?
Bij mij leven andere teksten heel sterk, maar dat komt wellicht door mijn persoonlijke omstandigheden. Ook ben ik een gevoelsmens. Ik ben wel eens eenzaam onder de Hemel. Jij hebt dat niet en kent het ook niet, schreef je eerder. Ik dus wel. En dat ligt geheel aan mij (!) maar ik ervaar het wel zo.
Dat is tevens zoals Christa het zo mooi verwoordde. Volhouden, ook al geeft God geen antwoord !
Ieder mens heeft een persoonlijk geloofsleven. Zelfs tussen man en vrouw verschilt dat, je neemt nu eenmaal ook je karakter mee. Als je van nature opgewekt bent, is het in je geloof wellicht niet zo gebruikelijk om in de put te zitten.
En... andere tijden..... andere teksten.

Inderdaad schelpje we nemen ons karakter mee maar ik heb zelf de indruk dat God dát juist
wil ombuigen omdat onze karaktertrekken liggen in onze oude natuur, en zoals je bent..zo
denk je. Dus door mijn opvoeding was mijn karakter behoorlijk misvormd, zoals bij zoveel
mensen. Natuurlijk mogen we ook ons zelf blijven maar veel dingen in ons wil God omvormen
zodat we meer op Hem gaan lijken.
En in mijn leven is mijn geloof ook behoorlijk beproefd door de Here God, en inderdaad
ik had volharding nodig, hoe vaak ik in die tijd "de Zaaier" niet heb gelezen ik weet het
niet meer, maar iedere keer maakte ik die keus ; ik wil niet zijn zoals tussen de dorens
en distel gezaaide, maar de Here Jezus heeft mij er uit geholpen, achteraf zie je wat een
zegen de problemen kunnen zijn in iemands leven, mij heeft het dichter bij Hem gebracht.
En een gevoelsmens was ik echt heel erg, werd voortdurend heen en weer geslingerd door
mijn gevoelens, kan daar nu veel beter mee omgaan. Ik denk persoonlijk (kan dat bijbels niet
onderbouwen) dat we over onze gevoelens moet heersen, ze moeten niet de baas zijn.
Maar even om-topic ik snap nog steeds de uitverkiezing niet, ik zie dat God met mensen
bezig is en dat Hij wonderen doet, maar altijd in antwoord op geloof.
Ik denk aan al die gelovigen in het OT die gered en geholpen werden door God
en toen was de Heilige Geest nog niet gezonden, op een enkeling na.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.