Islam is in wezen een veroveringsgeloofdoor Lucas HartongVolgens minister Vogelaar wordt de islamitische cultuur een onverbreekbaar onderdeel van de Nederlandse samenleving. Uiteindelijk zal het land gaan wortelen in de 'joods-christelijke-islamitische traditie'. Theoloog Lucas Hartong, tevens aanhanger van de Partij voor de Vrijheid, zou dat zeer betreuren. ,,Het gaat uiteindelijk bij de leidende islamitische klasse om macht; niets meer en niets minder.''Moslims kunnen moeilijk omgaan met het concept van democratie en keuzevrijheid. Dat uit zich in allerlei zaken als 'eerwraak', het gedwongen worden van vrouwen om binnen te blijven en de sluier te dragen, de overheersende rol van de man, het dreigen met sociale uitstoting en zelfs de dood bij geloofsafval, en het niet tolereren van vrij denken in het algemeen. Daarom keer ik me tegen de uitspraak van minister Vogelaar (PvdA), dat Nederland straks gevormd zal zijn door een joods-christelijk-islamitische traditie.
Het islamitisch systeem botst met de westerse democratie. Er wordt voor je gedacht en je mag alleen 'kiezen' voor onderwerping. Na Ibn Rush (1150) is er geen nieuwe filosofische bijdrage meer geweest vanuit de islamitische cultuur, omdat de rede onderworpen diende te zijn aan de supervisie van de religieus-politieke heersers. Kritiek is absoluut niet toegestaan. Het is godslastering en de islam zal de toets der kritiek niet doorstaan. De vele zwakten in het islamitische systeem zullen nooit aan de orde mogen komen, omdat het systeem dan in elkaar valt. Daarom wordt gegrepen naar het simpele, maar uiterst doeltreffende middel van het absolute en algehele verbod op discussie.
De islam is verder een veroveringsgeloof, waarbij alles draait om het gegeven van de Dar, het veroveren van grond, teneinde de islam te vestigen. Eenmaal veroverd grondgebied mag nooit meer teruggegeven worden aan de heidenen. De jaartelling van de islamitische kalender begint dan ook bij de hidjra, de eerste vestiging van Mohammed te Medina, van waaruit hij de strijd tegen Mekka en zijn veroveringstocht op de omringende woestijnstammen begon; het eerste islamitische grondgebied was gevestigd.
De islam was tot die tijd een religieuze leer om het polytheïstisch denkbeeld van de woestijnstammen te veranderen in een monotheïstisch beeld. Dat Mohammed er tegelijkertijd in slaagde een aantal mensen en stammen bij elkaar te krijgen, was mooi meegenomen. Toen hij echter zeer succesrijk bleek in het veroveren van grond en dus steeds meer macht kreeg, werd de islam plotsklaps een politieke machtsfactor. Daarvan is de islam zich onder de erna komende kaliefen zeer bewust geworden. Vandaag de dag is de islam in zijn verschijningsvorm dan ook geen religie, maar een politiek systeem met een religieus sausje.
OnjuistWesterse denkers, politici en geestelijken hebben gesteld dat we 'de theologische islam moeten loskoppelen van de politieke islam', ofwel: de 'doorsnee islamiet is niet fundamentalistisch ingesteld'. Dat is onjuist. Het gaat uiteindelijk bij de leidende islamitische klasse om macht; niets meer en niets minder. De goedbedoelende moslim die antwoorden probeert te vinden op zijn levensvragen, is hiervan het misleide slachtoffer en zal zijn antwoorden moeten vinden in vrijheid en niet in een opgelegd, gedwongen systeem van 'slikken of stikken'.
Dat is dan ook gelijk de onderscheidende kracht van het christendom, dat niemand iets oplegt onder dreiging van doodslag, maar eenieder in volstrekte vrijheid stelt voor de keuze om God te dienen of niet. Het Westen heeft die vrijheid van denken en godsdienstkeuze vastgelegd in wetgeving en grondwetten en een scheiding van Kerk en Staat. Die ontwikkeling hebben de islamitische landen in het Midden-Oosten nooit doorgemaakt.
Ik zou willen bepleiten dat de islam als godsdienst in ons land ongemoeid wordt gelaten.
LevensvragenImmers: iedere wereldburger heeft de vrijheid om zijn fundamentele levensvragen te beantwoorden op zijn eigen manier en levenswijze. Dit niet erkennen zou ons even schuldig maken aan het overtreden van de Universele rechten van de mens. De vrijheid van godsdienst en de vrijheid van het veranderen van godsdienst is een groot en kostbaar goed. Godsdienst is per definitie niet geschikt of bedoeld voor politieke expansiedrift. Christus zei: ,,Mijn koninkrijk is niet van deze wereld.,,
Nederland dient zich de vraag te stellen wat zijn eigen identiteit ten diepste inhoudt. Nederland en Europa als geheel missen een besef aan cultuurhistorische eigenheid. Wij dienen ons veel meer opnieuw bewust te worden van onze oorsprong en bijzondere verworvenheden.
Lucas Hartong is columnist en theoloog. Tevens was hij kandidaat- Kamerlid van de Partij voor de Vrijheid.(Bron:
ND)