Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Faramir schreef:Het lijkt me duidelijk dat in bijbelse tijden men boog voor hoogstaande personen. Iemand die dusdanig gerechtvaardigd is dat hij/zij bij God in de hemel mag vertoeven lijkt mij hoogstaand.
Je moet even erbij weten dat de RKK niet het sola scriptura hanteert, zoals jij wel doet. De RKK is van mening dat de Bijbel en andere geschriften moeten worden geïnterpreteerd in de apostolische traditie en het gezag van de Kerk. Protestanten zijn van mening dat de Bijbel voor zichzelf spreekt en kan spreken. Een RKK-er zal daardoor eerder geneigd zijn te zeggen: het staat niet in de Bijbel, dus het mag vast. Een Protestant zal juist andersom geneigd zijn: het staat niet in de Bijbel, dus het mag vast niet.Ayla schreef:Ja absoluut boog men voor hoogstaande personen, dat zie je door de hele bijbel heen, dat klopt. Maar dat waren levende mensen (of zo je wil, mensen die niet ontslapen waren en fysiek aangeraakt konden worden). Nergens in de bijbel lees ik echter over het buigen voor hoogstaande personen die ontslapen zijn. (hoe levendig ze in de hemel ook mogen zijn) Ik vraag je ook niet om teksten waarin gebogen wordt voor hoogstaande personen, maar waarin dat wordt gedaan voor een beeld van ontslapen mensen om ze te eren.
Dat staat in Openbaringen en als je de tekst goed leest zie je dat er niet staat 'bijbel' maar 'deze profetie' of 'dit boek' (niet: deze boeken, want als dat er had gestaan had het wel de Bijbel geweest kunnen zijn. (Bijbel komt immers van het Griekse woord βιβλιος, boeken.)). Oftewel: niemand mag iets toevoegen aan het boek Openbaringen. Er staat nergens in de Bijbel dat er iets aan hetgeen wij Bijbel noemen toegevoegd of van weggenomen mag worden. Faramir vertelt er ook wel zinnige dingen over: het samenstelling van het NT die wij nu hebben is pas rond 425, meen ik, vastgesteld.Ayla schreef:De bijbel is heel duidelijk dat niets toegevoegd of afgedaan mag worden aan de bijbel, met dit soort praktijken gebeurt dat wel.
Faramir schreef:Mariadevotie is grotendeels onderdeel van het volksgeloof. Binnen de officiële liturgie is daar weinig plaats voor ingeruimd.
Dat gebeurt ook wel, maar alleen als de devotie buiten de perken treedt.Jvslooten schreef:Maar waarom ageert de Katholieke Kerk daar dan niet tegen? Of heeft dat met dat en/en of/of te maken?
Er is niet één Bijbel, er zijn heel veel verschillende composities van de Bijbel. Zie hier. De mondelinge tradities zijn later natuurlijk wel opgeschreven.Ayla schreef:Dat er verschillende opvattingen zijn is overduidelijk natuurlijk, maar de bijbel op zichzelf verandert daar niet mee, dat is bij mondelinge traditie anders.
Dan kan ik jouw reacties op het beeldengebruik en het vereren van overledenen in de RKK des te beter snappen.Ayla schreef:Ik heb zelf helemaal geen christelijke achtergrond, dus ik heb geen visie of traditie waarmee ik naar het christendom kijk (behalve die van de islam dan, maar dat is een ander verhaal.![]()
Daar wil ik je wel wat over uitleggen, maar dat gaat me wat meer tijd kosten dus dat wil later wel voor je doen, okee?Ayla schreef:Op basis waarvan stel je dat mondelinge en schriftelijke traditie op één niveau staan?
Niets. Ik heb er zelf ook niets mee. Maar anderen kunnen daar hun kracht uit putten. Een soort sociale steun of geloofsmotor.Ayla schreef:Wat zou je missen als je niet zou buigen voor beelden?
Ach, wat een onzin. Sola scriptura wordt niet eens verdedigd in de Bijbel zelf en het standpunt dat alles staat of valt met sola scriptura is al helemaal nergens op gefundeerd. Het was slechts een overkill reactie van Protestanten die het gezag van de Kerk zat waren en leeft nu al 500 jaar voort omdat mensen met een bepaald kader worden opgevoed.Ineke-Kitty schreef:Alles staat en valt met het aanvaarden van "sola scriptura" , dus ik vrees dat je Bijbelse argumenten niet veel zullen helpen, aangezien het katholicisme dit niet erkent.
Nee, hèhè, omdat het woord 'sacrament' Latijn is en de Bijbel niet in het Latijn is geschreven.mealybug schreef:''De mens kan niet zonder sacramenten''...het woord sacrament komt niet eens in de Bijbel voor !!!
Dat wordt meestal gebaseerd op 2 Timoteüs 3:16.Cathy schreef:Kun je dat Bijbels onderbouwen? Staat dat ergens, dat Gods Woord onfeilbaar is?
Wanneer het gaat om bijzondere uitspraken lijkt het me logisch dat de bewijslast ligt bij diegene die iets ongewoons claimt. Extraordinary claims need extraordinary proof. Ik zou ook wel willen weten waarom voor jou de Bijbel onfeilbaar is. Je zegt namelijk dat je God vertrouwt, dat Hij de Weg en de Waarheid is, en dat daarom Zijn Woord, de Bijbel, onfeilbaar is. Maar je weet dat je God kunt vertrouwen louter en alleen uit het feit dat de Bijbel onfeilbaar is. Een cirkelredenering dus. Ik ben wel benieuwd waarom je dus de Bijbel als zijnde onfeilbaar ziet.ineke-kitty schreef:Cathy
Ik heb wel degelijk een antwoord gegeven, en nu vraag ik aan jou het tegendeel te bewijzen, dat Gods Woord NIET onfeilbaar zou zijn.
Kan jij dat onderbouwen?
Pcrtje schreef: Er staan talloze contradicties in (bekijk dit eens als je eerlijk en welwillend bent), wetenschappelijke resultaten weerspreken nogal eens in de Bijbel vermelde zaken en er zijn meer dan 40.000 verschillende christelijke stromingen en sekten (wat dus een aanslag is op de onfeilbaarheidsclaim aangezien de Bijbel zó multi-interpretabel is dat er toch enigszins aan de onfeilbaarheid getwijfeld mag worden).
mealybug schreef:Wie niet let op wanneer, waar, en tot wie God spreekt in Zijn Woord, en alles systematiseert zonder context mee te nemen, zal er weinig van snappen.
Maar dat ligt dan aan de lezer, niet aan de Schrijver.
Want wij snappen wel meer niet, maar Hij weet alles.
irmo schreef:Faramir, wat gebeurt er als je ter communie gaat terwijl je in staat van doodzonde verkeert? Hoe kijkt de RKK daar tegenaan?
ineke-kitty schreef:Cathy
Ik heb wel degelijk een antwoord gegeven, en nu vraag ik aan jou het tegendeel te bewijzen, dat Gods Woord NIET onfeilbaar zou zijn.
Kan jij dat onderbouwen?
irmo schreef:wat betekent dat, je een oordeel eten en drinken?
Ik zou het ook willen geloven, Ineke-Kitty, oprecht. Maar waarom zou ik wél moeten geloven dat de Bijbel onfeilbaar is en dat de Koran, bijvoorbeeld, dat níet is?ineke-kitty schreef:Inderdaad IK geloof dat Gods Woord Waarheid is, en daarmee onfeilbaar.
Ik hoef dat niet te "bewijzen" . Je gelooft het of niet. Simpel zat.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten