Scheiding van kerk en staat?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Scheiding van kerk en staat?

Berichtdoor Mortlach » 22 sep 2014 11:58

Iedereen die moeite heeft met de scheiding van kerk en staat moet akkoord gaan met een gedwongen bekering tot het Rooms-katholicisme.

Want mensen gaan er in alle naïviteit altijd vanuit dat de staat exact hun smaakje christendom zou bevorderen of in ieder geval genoeg vrijheid zou geven om je eigen vorm van christendom te beleven. Oftewel, we zijn voor vrijheid van geloof, zolang dat geloof maar christendom is.

Gelukkig werkt het zo niet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mannetje1977
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor mannetje1977 » 22 sep 2014 12:04

Spreeuw schreef:De Bijbel leert mij duidelijk dat ieder mens de plicht heeft om te geloven in de ware (drie-enige) God.

Geloof is een vrijwillige overgave en niet een verplichting, dat kan ze ook niet zijn.

Geloof heeft namelijk te maken met vertrouwen en je hart toevertrouwen, dat is een zelfstandige daad van de wil, een antwoord op Gods liefde voor ons. Geloof is in eerste instantie niet een zaak van het verstand maar een zaak van het hart.
Liefdevolle reactie op 30-jarige man (Maskers af als atheïst): https://dogmavrij.nl/2017/03/04/refoweb ... hulpvraag/

mannetje1977
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor mannetje1977 » 22 sep 2014 12:07

Mortlach schreef:Iedereen die moeite heeft met de scheiding van kerk en staat moet akkoord gaan met een gedwongen bekering tot het Rooms-katholicisme.

Want mensen gaan er in alle naïviteit altijd vanuit dat de staat exact hun smaakje christendom zou bevorderen of in ieder geval genoeg vrijheid zou geven om je eigen vorm van christendom te beleven. Oftewel, we zijn voor vrijheid van geloof, zolang dat geloof maar christendom is.

Gelukkig werkt het zo niet.

Ik ben blij toe.

Maar als ik toch zou moeten kiezen dan ben ik liever verplicht vrolijk Rooms dan ernstig refo.
Liefdevolle reactie op 30-jarige man (Maskers af als atheïst): https://dogmavrij.nl/2017/03/04/refoweb ... hulpvraag/

Faramir

Berichtdoor Faramir » 22 sep 2014 12:11

De katholieke Kerk is overigens wel een voorstander van de scheiding tussen kerk en staat.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 sep 2014 12:17

mannetje1977 schreef:Maar als ik toch zou moeten kiezen dan ben ik liever verplicht vrolijk Rooms dan ernstig refo.

Ik blijf liever Boeddhist en blijf wonen in een land waar dat gewoon kan. :-)

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 22 sep 2014 12:30

Optimatus schreef:Ik maak bezwaar tegen het gelijkstellen van pedofilie en homoseksualiteit.
Dat mag. Inhoudelijk zijn ze niet gelijk, maar wel dat men meent er rechten aan te ontlenen, omdat men zo ge-aard is.

Mortlach schreef:Een aantal wel ja. De eerste 2 zijn vooral goed voor God zelf.
Hoe bedoel je dat?

Mortlach schreef:Ach en wee. Gelukkig is cultuurpessimisme al zo oud als de mensheid
Het heeft niets met cultuurpessimisme met maken, maar met mijn christelijke overtuiging.
Is de christelijk overtuiging dan een pessimistische overtuiging? Ik denk eerder realistisch.
Maar dat is altijd zo met een overtuiging hé.
Ik kan trouwens met alle goede wil van de wereld niet zeggen dat de zaken er op vooruit gaan, nu we menen overal recht op hebben gekregen. Maar ja, dat zal dan ook wel weer pessimisme zijn.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 22 sep 2014 12:36

mona schreef:Dat mag. Inhoudelijk zijn ze niet gelijk, maar wel dat men meent er rechten aan te ontlenen, omdat men zo ge-aard is.

Welke rechten?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 sep 2014 12:38

mona schreef:Hoe bedoel je dat?

Verplicht in een God moeten geloven waar ik niet in geloof is niet goed voor mij. Misschien was mijn formulering verder wat wollig.

Ik kan trouwens met alle goede wil van de wereld niet zeggen dat de zaken er op vooruit gaan, nu we menen overal recht op hebben gekregen. Maar ja, dat zal dan ook wel weer pessimisme zijn.

Ach, het feit dat ook jij niet meer wordt gediscrimineerd vanwege je geloof en geslacht lijkt mij toch een vrij objectieve vooruitgang. Maar als jij denkt dat je beter af bent als je dat recht opgeeft, wat doe je dan op internet terwijl er te poetsen, te koken en te baren valt?*

*Dit meen ik uiteraard niet echt, maar het maakt hopelijk duidelijk dat ook jij profiteert van al die vreselijke rechten.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 22 sep 2014 12:43

Jan schreef:Je bent niet ver af van het koninkrijk van God met zo'n gedachte...

Onzin, je bent verder af dan ooit, want de wereld kan dat Koninkrijk helemaal niet zien, er heerst bovendien geen dwang of heerszucht over andermans geloof .
Of wou je de gedwonegn dopen, inquisities, brandstapels en kruistochten nog eens dunnetjes over gaan doen?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 sep 2014 12:57

mona schreef:Dat mag. Inhoudelijk zijn ze niet gelijk, maar wel dat men meent er rechten aan te ontlenen, omdat men zo ge-aard is.

Dat is niet waar. Het gaat niet om de geaardheid (want dan zou pedofilie wel gelijk zijn aan homofilie) maar om het feit dat twee (volwassen) mensen er voor kiezen om met elkaar verder te gaan. Er is sprake van een vrije keuze, niet van het misbruiken van een kind. Elke verwijzing in die richting is een slag in het gezicht van de homoseksuele medemens.

M.i. hebben deze mensen het volste recht om hun wederzijdse liefde met elkaar te delen zonder dat daar steeds weer allerlei mensen commentaar op hebben. Ik heb er zelf buitengewoon de smoor in als mensen zich bemoeien met de relatie tussen mijn vrouw en mij (en wij zijn op zeer traditionele wijze gehuwd, zoals o.a. de forummers TKF, Henkie, Omega en Mortlach kunnen bevestigen). Zo vind ik het omgekeerd ook niet acceptabel dat anderen zich met de vrije partnerkeuze van anderen bemoeien.

Pedoseksualiteit is heel wat anders. Daar is geen sprake van vrijwilligheid.

En als we het over "religiekeuze" hebben: PKN, gastlid OKKN. Ergo: protestant met oecumenische instelling.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 22 sep 2014 13:22

@Opti: ik vond je afgelopen zaterdag in de Dom inderdaad erg oecumenisch. Het was een mooie dienst!
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 22 sep 2014 13:37

Optimatus schreef:pedoseksualiteit is heel wat anders. Daar is geen sprake van vrijwilligheid.
Ja in die zin zeker, het is absoluut niet gelijkwaardig en vrijwillig zoals het bij homo's wel het geval is. Maar beide groepen zeggen wel dat ze zo geaard zijn, en derhalve er niets aan kunnen doen. Daarom ging het mij in deze post. Inhoudelijk zijn ze niet te vergelijken, zoals ik al eerder aangaf.

Optimatus schreef:M.i. hebben deze mensen het volste recht om hun wederzijdse liefde met elkaar te delen zonder dat daar steeds weer allerlei mensen commentaar op hebben
Verwacht van mij geen enkel commentaar meer op de homoliefde. Ik heb een tijdje meegepraat in het homotopic, daar ben ik erg moedeloos van geworden.

Mortlach schreef:Maar als jij denkt dat je beter af bent als je dat recht opgeeft, wat doe je dan op internet terwijl er te poetsen, te koken en te baren valt?*
Met dat recht probeer ik ook met vallen en opstaan, te doen wat God van mij vraagt. Inderdaad poetsen en boenen, en daarnaast ook nog voor anderen zorgen. Te baren helaas niet, dat wilden mijn man en ik heel graag, maar God had andere plannen. En op refoweb zitten, tja ook daarover kan ik me af vragen of ik mijn tijd wel goed besteed.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 sep 2014 13:48

mona schreef:Maar als jij denkt dat je beter af bent als je dat recht opgeeft, wat doe je dan op internet terwijl er te poetsen, te koken en te baren valt?*
Met dat recht probeer ik ook met vallen en opstaan, te doen wat God van mij vraagt. Inderdaad poetsen en boenen, en daarnaast ook nog voor anderen zorgen.[/quote]

Tja, dat jij daar je voldoening in probeert te vinden, is helemaal prima, maar dat is wat anders dan zeggen dat anderen dat ook zouden moeten. Al krijg ik er wel een beetje een Stockholm-syndroomgevoel bij.

Ik ben blij dat vrouwen vandaag de dag de kans krijgen hun talenten te gebruiken en niet langer automatisch in de keuken terechtkomen.

Te baren helaas niet, dat wilden mijn man en ik heel graag, maar God had andere plannen. En op refoweb zitten, tja ook daarover kan ik me af vragen of ik mijn tijd wel goed besteed.

Excuses. Dat maakt mijn opmerking wat hard, maar gelukkig had ik er al bij gezegd dat ik het toch niet meende.

mannetje1977
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor mannetje1977 » 22 sep 2014 13:51

Rechten worden niet ontleend aan ge-aardheid maar aan bepaalde waarden die wij als samenleving belangrijk vinden.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 22 sep 2014 14:01

Mortlach schreef:Excuses. Dat maakt mijn opmerking wat hard, maar gelukkig had ik er al bij gezegd dat ik het toch niet meende.
Nee, no hard feelings hoor Mortlach. Ik wilde alleen aangeven dat ook bij christenen evenmin alles gaat zoals zij wel zouden willen,ook al proberen zij Gods wil te doen.

Mortlach schreef:Tja, dat jij daar je voldoening in probeert te vinden, is helemaal prima, maar dat is wat anders dan zeggen dat anderen dat ook zouden moeten.
Ik heb mijn post nagekeken, maar ik kan niet vinden dat ik het iemand anders opleg.
Ik geef maar steeds aan dat het mijn overtuiging is.
Net zoals het jou overtuiging is dat het beter is zelf je regels te bepalen.
Dat kan jij mij niet opleggen, net zo min als ik het jou op kan leggen.

Mortlach schreef:Al krijg ik er wel een beetje een Stockholm-syndroomgevoel bij.
Waarom?

Terug naar “[Religie] - Open forum”