Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
schelpje3 schreef:Het is vroom geneuzel om te zeggen dat je je louter en alleen door de Bijbel laat onderwijzen.
schelpje3 schreef:Het is vroom geneuzel om te zeggen dat je je louter en alleen door de Bijbel laat onderwijzen.
Voor de realist, maar niet voor de idealistmealybug schreef:Ja , dat ''sola scriptura'' bleek al snel een wassen neus, nietwaar?
schelpje3 schreef:Als je doorvraagt en je luistert intensief, kun je horen welke oudvaders dominee raadpleegt. Heel vaak is dat Matthew Henry bijvoorbeeld.
Of Spurgeon. Soms zeggen ze het erbij, soms kun je dat horen.
Daar is niets mis mee. Ze hebben ooit hun "vak" geleerd op de theologische universiteit, VAN MENSEN.
Het is vroom geneuzel om te zeggen dat je je louter en alleen door de Bijbel laat onderwijzen.
mealybug schreef:Ja , dat ''sola scriptura'' bleek al snel een wassen neus, nietwaar?
Jvslooten schreef:"dat God voorbeschikt, terwijl toch de mens verantwoordelijk is, zijn twee feiten, die slechts weinigen duidelijk kunnen zijn. Men denkt dat ze onbestaanbaar en met elkaar in tegenspraak zijn, maar het is niet zo. Het gebrek ligt in ons zwak verstand. Twee waarheden kunnen niet met elkaar in strijd zijn. Indien ik alzo in èèn deel van de heilige schrift de lering vind, dat alles voorverordineerd is, dan is dit waar; en als ik in een ander deel vind dat de mens verantwoordelijk is voor zijn daden, dan is dit waar; en het is slechts mijn stompzinnigheid, die mij doet denken, dat deze twee waarheden in tegenspraak zijn met elkander. Ik geloof niet, dat ze ooit op het aardse aambeeld aan èèn gesmeed zullen worden; maar zeer zeker zullen zij èèn wezen in de eeuwigheid. Het zijn twee lijnen, die bijna gelijklopend zijn, zòzeer, dat het menselijk verstand, dat ze het verst volgt, toch niet ontdekt dat ze samen komen; maar zij komen samen; zij zullen elkaar ontmoeten in de eeuwigheid, voor de troon Gods, vanwaar alle waarheid komt."
Ik zie geen gegronde redenen om het een uit het andere te concluderen. Hoezo zou de oproep tot bekering dan een grote zeepbel zijn? De voorbeschikking kan evengoed bewerkt worden dmv een oproep tot bekering.Boaz schreef:Als God alles voorbeschikt, inclusief wie wel/ niet gelooft, is de hele oproep tot bekering een grote zeepbel.
Misschien moet je de zin voor het stuk dat je vetdrukt nog eens goed lezen. Ik zeg echter noch ja, noch nee, en dus heeft vetgedrukte geen relevantie voor wat ik zeg... Daarnaast verwijt jij mij dat ik andermans motieven invul, maar ondertussen doe jij precies hetzelfde (onverschilligheid).mohamed schreef:Beide mogelijkheden openlaten getuigt weer van een onverschilligheid waar mij de haren van te berge rijzen.
'laat uw woord ja echter ja zijn en uw nee nee; wat hierboven uitgaat, is uit de boze.' (Mat 5,37)
On topic:
'Zo zullen de laatsten de eersten zijn, en de eersten de laatsten; want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.' (Mat 20,16)
mohamed schreef:'Zo zullen de laatsten de eersten zijn, en de eersten de laatsten; want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.' (Mat 20,16)
Boaz schreef:Nee, Jvslooten, dit gaat er bij mij niet in. Als God alles voorbeschikt, inclusief wie wel/ niet gelooft, is de hele oproep tot bekering een grote zeepbel. Ik vind het een zwakke poging iets wat niet te rijmen valt, recht te praten.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 388 gasten