Trouwen vanuit 2 verschillende religies

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Trouwen vanuit 2 verschillende religies

Berichtdoor Optimatus » 08 mar 2013 21:16

Voor sommigen is oecumene gewoon een te moeilijk begrip. De kerken in Nederland staan onder druk, maar blijkbaar vindt een deel van kerkelijk Nederland het nog steeds nodig om nog even door te rammen op andere kerkgemeenschappen.

Erg christelijk en erg nuttig en vooral een lichtend voorbeeld voor de niet-kerkelijke medemens.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 08 mar 2013 21:47

@speedy laat het afweten.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Cahier
Mineur
Mineur

Berichtdoor Cahier » 08 mar 2013 22:30

Ik laat dit topic verder voor wat het is.

Ik heb slechts twee punten daadwerkelijk willen aangeven:
1. Een school met een zekere identiteit heeft het recht haar identiteit te bewaken.
2. En dat een loftrompet van een paar pagina’s vol posts op de PKN, en kritiek op de school niet wegneemt dat de PKN niet onverdeeld christelijk is zodat lidmaatschap daarvan niet automatisch past binnen het kader van de identiteit van een gereformeerde school.

Ik betreur het dat vervolgens de aandacht zo goed als alleen nog maar naar de PKN gaat. Ik ben niet helemaal gelukkig met de manier waarop ik mij in een paar posts heb uitgedrukt en ik word geprikkeld door het feit (al of niet ingebeeld) dat er post op post kritiek wordt geleverd, woorden uit hun verband worden gerukt of in de mond worden gelegd en er flink wordt gegeneraliseerd.

Tot slot, en dat blijf ik herhalen, op het moment dat de kern van het geloof, Jezus Christus Gods Zoon en Zaligmaker, wordt ontkent men niet meer kan noch mag spreken van christelijk ongeacht of dat nu in een kerkgebouw gebeurt of niet.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 09 mar 2013 09:29

Cahier schreef:Ik laat dit topic verder voor wat het is.

Ik heb slechts twee punten daadwerkelijk willen aangeven:
1. Een school met een zekere identiteit heeft het recht haar identiteit te bewaken.
2. En dat een loftrompet van een paar pagina’s vol posts op de PKN, en kritiek op de school niet wegneemt dat de PKN niet onverdeeld christelijk is zodat lidmaatschap daarvan niet automatisch past binnen het kader van de identiteit van een gereformeerde school.

Ik betreur het dat vervolgens de aandacht zo goed als alleen nog maar naar de PKN gaat. Ik ben niet helemaal gelukkig met de manier waarop ik mij in een paar posts heb uitgedrukt en ik word geprikkeld door het feit (al of niet ingebeeld) dat er post op post kritiek wordt geleverd, woorden uit hun verband worden gerukt of in de mond worden gelegd en er flink wordt gegeneraliseerd.

Tot slot, en dat blijf ik herhalen, op het moment dat de kern van het geloof, Jezus Christus Gods Zoon en Zaligmaker, wordt ontkent men niet meer kan noch mag spreken van christelijk ongeacht of dat nu in een kerkgebouw gebeurt of niet.

Misschien moet meneer dan zelf stoppen met het ongenuanceerd op een hoop vegen van mensen uit de PKN...
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 mar 2013 23:59

Faramir schreef:Maar je hebt van die christenen (en ja, aangezien ik niet zo van een no true scotsman houd noem ik ze gewoon zo) die in geen enkele geloofsgemeenschap een thuis hebben gevonden. Niet dat ze daar erg hun best voor hebben gedaan, nee ze voelen zich gewoon te goed voor al het andere gepeupel wat in de kerkbanken zit. Zij zijn immers een soort van überchristen. Vervolgens geven ze op zo'n beetje alle kerken die ze maar kunnen aanvallen af. Veelal gepaard met stropop redeneringen en andere nonsens. Dat ze met het zich onttrekken aan een geloofsgemeenschap (en er is meer dan keuze genoeg lijkt mij) een groot deel van de strekking van het NT naast zich neer leggen deert ze niet. Want veelal bezitten ze ook de gave om als een van de weinige de exact juiste interpretatie van de Bijbel te weten.

Het is werkelijk heel bijzonder.

Wat is jouw definitie van een kerk? Waar twee- of meer vergaderd zijn in Jezus' naam?

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 14 mar 2013 12:43

mohamed schreef:Wat is jouw definitie van een kerk? Waar twee- of meer vergaderd zijn in Jezus' naam?

Kerk komt niet voor in de Bijbel, wel ecclesia:
EC-CLE-SI-A, n [L. ecclesia; Gr. ekklesia, een verzameling van de mensen, van bijeengeroepenen ekkletos; ekkaleom, om bijeen te roepen, uitroepen.]
Ga je naar de kerk? is geen Bijbelse uitspraak. Wij zijn de ecclesia.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 19 mar 2013 22:32

Optimatus schreef:Voor sommigen is oecumene gewoon een te moeilijk begrip. De kerken in Nederland staan onder druk, maar blijkbaar vindt een deel van kerkelijk Nederland het nog steeds nodig om nog even door te rammen op andere kerkgemeenschappen.

Erg christelijk en erg nuttig en vooral een lichtend voorbeeld voor de niet-kerkelijke medemens.

We zitten allemaal in hetzelfde schuitje, maar dat zien velen niet in helaas. De Bijbel is er duidelijk in: veel leden, één lichaam. Je mag wel kritiek hebben op andermans absolutisme, maar hou het fijnzinnig.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 20 mar 2013 11:01

@ optimatus en hubert.
er is duidelijk een fundenmenteel verschil van mening.
er zijn er die de rkk binnen het christendom vinden passen en anderen vinden dat absoluut niet.
om te zeggen dat "we" het ons niet kunnen veroorloven is een vreemd argument om de ander tot inzicht te laten komen. de ander ziet immers geen gedeeld "we"!

als je als uitgangspnt neemt dat de rkk de bijbel heeft en leert, dan zijn ook groepen als de jehova's en de vrij-katholieke kerk (zie vraag rubriek) christelijk. die zeggen dat ook van zichzelf.
als je als uitgangspunt neemt dat de rkk groot is, dan kan je ook naar de islam kijken.
als beide argumenten niet opgaan, dan een combi ervan ook niet.

de kritiek op de rkk is niet dat ze de bijbel niet hebben of niet leren, maar dat ze er heel veel naast hebben dat er mee in strijd is! Jezus zei al dat je geen twee heren kan dienen. de rkk doet dat wel. voor sommigen is dat onder de bottomline.

om te overtuigen dat derkk wel christelijk is, moet je aantonen dat er niet bewust tegen God ingegaan wordt. noch door leer, noch door promotie, nch door suggestie.
de ketterij verdoezelen door semantische gezwets (niet vereren maar eren) doet niets af aan de handeling en intentie erbij.

nu kan je wel christen zijn als je bij de rkk zit, maar dat is niet vanwege dat fijt; eerder ondanks!
een christen is iemand die gelooft in God en Hem eert door Zijn wil na te leven.
niemand is perfect, en we struikelen allemaal, maar wee de gene die aanzet tot struikelen.
en dat doet de rkk met haar heiligen en maria verering.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 21 mar 2013 06:11

hubert schreef:We zitten allemaal in hetzelfde schuitje, maar dat zien velen niet in helaas. De Bijbel is er duidelijk in: veel leden, één lichaam. Je mag wel kritiek hebben op andermans absolutisme, maar hou het fijnzinnig.

Dat ligt er maar aan hoe je het beredeneert. Er zijn ook mensen die bijvoorbeeld moslims in hetzelfde schuitje plaatsen.
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 21 mar 2013 10:05

JANVV
de kritiek op de rkk is niet dat ze de bijbel niet hebben of niet leren, maar dat ze er heel veel naast hebben dat er mee in strijd is! Jezus zei al dat je geen twee heren kan dienen. de rkk doet dat wel. voor sommigen is dat onder de bottomline.

Allereerst, ik zou mij willen beperken tot het christendom. De islam is wat anders. Vooropgesteld dat ik persoonlijk nooit lid zou kunnen zijn van een instituut zoals de RKK of de jehova's. Ik ben het met veel denkbeelden oneens en veel ervan zijn niet terug te voeren op de Bijbel. Nu weer met de nieuwe paus. Het is mooi en indrukwekkend om te zien, toch heb ik de indruk dat deze kerk een doel op zichzelf is geworden, waar het doel zou moeten zijn Christus de Gekruisigde. Een organisatie waar het gaat over schoonheid van de liturgie, mooie gewaden, choreografie etc. Bijzaken. Het staat ver af van een eenvoudig figuur als Jezus van Nazareth. Die had aan het woord genoeg, net als veel andere christenen.
Krijgt een buitenstaander zo een goede indruk van het christendom en wat de kern is. Dat betwijfel ik.

Maar toch, met het oog op de buitenstaander, degene die nog gewonnen moet worden voor het Evangelie, ben ik ook van mening dat we de verschillen niet moeten uitvergroten. Er zijn genoeg goede zaken binnen de RKK. Christus staat nog steeds centraal, al rukt Maria weer op. De bijbel wordt nog voorgelezen. De gebeden gezegd. Als je bv in Mexico een RKK bezoekt zie je dat het voor 90% gaat om Maria. Dat is natuurlijk doorgeschoten. In Nederland is dat toch anders.

Verder valt mij op dat je een tekst uit zijn verband haalt. 2 heren dienen. Dat moeten we niet doen. Dat ging niet over de PKN en de RKK. Altijd uitgaan van de de context. Voor dat je het weet laat je de Bijbel buikspreken. Dat heeft al genoeg schade aangericht.
Het kan echter nooit kwaad intern de verschillen te bespreken, in de hoop dat er een wending ten goede optreedt. Maar zolang de één zich beter weet dan de ander, wordt het niks. Dan is er dus geen "wij". En dan heb ik nog niet eens over het gekibbel tussen protestanten. Dat is natuurlijk helemaal het heidendom ten top. Heel bedroevend. Laten we daar eerst aan gaan werken. De PKN heeft al een uitnodiging voor een gesprek gestuurd.

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kvinna » 21 mar 2013 15:55

Inmiddels staat de vraag in de vragenrubriek.

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/20153/probleem-op-reformatorische-school/

Kennelijk was onze vraagbeantwoording niet voldoende :mrgreen:

Het antwoord is verstandig, denk ik.

Terug naar “[Religie] - Open forum”