Discussie met jou heeft weinig zin, daar je je niets aantrekt van hetgeen door historici is geschreven over de datering van bepaalde geschiedenissen.
Over het algemeen kan gesteld worden dat hetgeen jij beweert over jaartallen 'bogus' is. In plaats van zelf te puzzelen en te goochelen zou je misschien eens wat serieuze literatuur moeten lezen over dit onderwerp. Als ik jou was zou ik eens beginnen met een boek dat de ontstaansgeschiedenis van het OT bevat. Vooraanstaande Amerikaanse bijbelwetenschappers, zoals Ben Witherington hebben dit boek getypeerd als 'the landmark study of Karel Van der Toorn'. In het nederlands is dit boek verkrijgbaar onder de titel: Wie schreef de Bijbel? De ontstaansgeschiedenis van het oude testament.
Dat is niet waar, er zijn genoeg voorbeelden waarover de historici van mening verschillen, pakkend voorbeeld is de sterfdatum van Herodes I
In verband met de geboorte van Jezus er zijn enkele argumenten voor de datum 4 maar er zijn veel meer goede argumenten voor 1
De troonsbestijging van Artaxerxes Longimanus is nog een voorbeeld een paar argumenten voor 465 maar veel traceerbare argumenten voor 475
Het eerste jaar van Simon makkabeus is er ook zo een 170 of 169
en zo zijn er nog meer voorbeelden, vind jij het gek dat in deze geschilkwesties ik de bijbel mee laat denken, en blijkt vaak dat geleerden die veel argumentatie aan voeren ook gelijk krijgen, niet in alle gevallen is het even duidelijk, dat weet ik ook zoals het eerste jaar van Nbonidus en Nebukadnesar, en nog meer maar ik heb afdoende argumentatie miet van mijzelf allemaal maar ook door data van geleerden.
Sabra Ik stel het op preis dat jij meedenkt, maar zou je ook een specifiek punt kunnen noemen, waarover te discuseren valt.
Mortlach ik heb nog steeds in gedachten jouw vraag over specifiek aantal jaren, ik ben er bijna aan toe.
Iheb nog een vraag aan Sabra, is de bijbel serieuze of is hij dat niet volgens jou
in het eerste geval kan jij met mij meedenken
in het tweede geval komen we toch niet tot elkaar