Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
poe! ambitieus hoor!
Pardon? Hoe weet je dat ik niet letterlijk lees? Juist heel letterlijk, zou ik zeggen. De vroege kerk las de Bijbel niet letterlijk, zij allegoriseerde.Want daar ligt al het grote verschil tussen Chalcedon en jou: zij namen de bijbel letterlijk, jij niet.
Vloeit dat voort uit jouw bijbelinterpretatie of is het er de veronderstelling van?DesertRose schreef:Aha. Hoe kom je dan bij "representant", in plaats van God zelf? Volgens mijn bijbelinterpretatie is Jezus God, is Zijn Vader God, en is Zijn Geest God. En Zijn ze alledrie één God.
Vuurtje schreef:En spreekt de bijbel misschien op meerdere manieren over "God zijn"? Zie ook Joh 10,34 Jezus zei: ‘Staat er in uw wet niet geschreven: “Ik heb gezegd: ‘U bent goden’”?
Joh. 10,31-39 schreef: 31 Toen de Joden weer stenen opraapten omdat ze hem wilden stenigen, 32 zei Jezus: ‘Ik heb door de Vader veel goeds voor u gedaan; waarom wilt u me stenigen?’ 33 ‘Voor een goede daad zullen we u niet stenigen,’ antwoordden ze, ‘maar wel voor godslastering: u bent een mens, maar u beweert dat u God bent!’ 34 Jezus zei: ‘Staat er in uw wet niet geschreven: “Ik heb gezegd: ‘U bent goden’”? 35 De Schrift blijft altijd van kracht; als mensen tot wie God spreekt goden genoemd worden, 36 hoe kunt u mij, door de Vader geheiligd en naar de wereld gezonden, dan beschuldigen van godslastering wanneer ik zeg dat ik Gods Zoon ben? 37 Als wat ik doe niet van mijn Vader komt, geloof me dan niet, 38 maar als dat wel het geval is en u gelooft me toch niet, geloof dan tenminste wat ik doe. Dan zult u begrijpen dat de Vader in mij is en dat ik in de Vader ben.’ 39 En weer wilden ze hem grijpen, maar hij ontsnapte.
Cicero schreef:Als ik zeg dat elk geval individueel beoordeeld moet woorden ging het over de historiciteit van uitspraken. Jij betrekt het op het deduceren van een theologische positie uit een concrete stellingname. Wat dat laatste betreft: als iemand bijvoorbeeld zegt dat bij de eucharistie brood en wijn wezenlijk veranderen in het lichaam en bloed van Christus, mag je m.i. daaruit gevoegelijk afleiden dat hij of zij de transsubstantiatie aanhangt.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten