Vasten

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Vasten

Berichtdoor Lalage » 30 aug 2025 19:57

woutersebel schreef:Persoonlijk probeer ik altijd goede gewoontes te verzamelen van de mensen om me heen.
Nu weet ik dat ze bij de Islam een keer per jaar een maand lang vasten (ramadan).
De volgende is in Februari, dus dan ga ik een keertje mee proberen te doen.

bedoel je echt met hele dagen niet eten en drinken? Dat lijkt mij echt heel moeilijk

Tonny
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tonny » 31 aug 2025 16:25

Dan merk je waarschijnlijk dat je je geestelijk veel fijner voelt met vasten dan met een heleboel suiker.

Dat valt nog te bezien. Van een IC-medewerker weet ik dat de ramadan-periode topdrukte is met islamieten die op de IC terecht komen. Of dat van het vasten zelf komt, of meer te maken heeft met het ineens veel eten/ drinken na zonsondergang, is natuurlijk de vraag.

Wat betreft het geestelijke: tijdens ramadan nemen spanningen juist toe, meer terroristische aanslagen, meer criminele incidenten etc.
Door te vasten sta je geestelijk meer open, maar de vraag is voor welke geest je dan open staat. En evt ontwenningsverschijnselen van suiker, roken oid zal ook niet meespelen.

Omdat je reageert op refoweb ga ik er vanuit dat je christen bent, of interesse hebt in het christendom. Wat maakt dat je dan juist tijdens het islamitische ramadan wil gaan vasten?
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Tonny
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tonny » 31 aug 2025 16:27

Volgens mij, en dat wordt vaker geschreven in bovenstaande posts, is vasten in het Christendom een stuk minder belangrijk

Het is inderdaad geen verplichting. De enige verplicht vasten- dag was grote verzoendag en deze is vervuld in Christus.
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Terug naar “[Religie] - Open forum”