Dies schreef:Niet direct maar uiteindelijk maakt heel veel uit. Het gaat ook niet om zomaar één toevallig gemeentelid. En het is niet zomaar een ondergeschikt punt.
Een verschil van visie op een bepaald deel van het geloof komt ik elke gemeente voor. Kan je daar niet tegen dan zal je toch echt je eigen kerk moeten oprichten en buiten jezelf helemaal niemand moeten toelaten.
Het gebeurt tijdens gesprekskringen e.d. De sfeer tijdens dergelijke avonden is nu niet bepaald geloofsopbouwend. De meerderheid van de gemeenteleden heeft niets met geloofszekerheid. Dat zou aanmatigend zijn. Kortom, "geloofszekerheid kan gewoon niet".
Een begrijpelijke visie. Maar als een dergelijke avond voor jou niet geloofsopbouwend is, waarom zou je er dan heen gaan? Lijkt me een verspilling van tijd.
Als het gaat om gemeenteopbouw maakt dus de bierkaai de dienst uit. En er worden vervelende dingen gezegd. Natuurlijk raakt mij dat niet maar dit alles maakt het gezamenlijke kerkzijn wel behoorlijk nutteloos.
Het al dan niet geloven in de eigen helszekerheid is echt geen essentieel punt voor gemeenteopbouw. Echt niet iedereen in de gemeente hoeft over hetzelfde over te denken. Het is immers geen sekte in de enge zin van het woord. Als ik denk aan gemeenteopbouw denk ik veel meer aan zaken als liturgie en diaconie.
Ik kan er natuurlijk voor kiezen om niet naar die avonden toe te gaan. Maar dan ben ik gedoemd tot passief gemeentelid.
Wat een pure nonsens. Verplicht een avond afdraaien maakt je in eerste instantie geen actief persoon, dat kan evengoed ontzettend passief zijn. Wees pro-actief en ga vrijwilligerswerk voor de geloofsgemeenschap doen in bijvoorbeeld de diaconie. Is dat er niet, dan ligt er een mooi gat wat jij kan opvullen.
Er wordt wel eens makkelijk gezegd: God heeft je nu eenmaal in die kerk geplaatst. Dan is wegblijven bij een gespreksbijeenkomst natuurlijk ook geen optie.
Als je volwassen bent is dat wel degelijk een optie.
Maar een meningsverschil over een klein deeltje geloofspraktijk dan wel leer lijkt me geen reden om tot doomdenken over te gaan.
Dat "God heeft je nu eenmaal in die kerk geplaatst" heb ik vaak gehoord. Grappig genoeg werkt dat altijd maar slechts 1 kant op.
Ik heb het vermoeden dat ik niet de enige ben die hier tegenaan hik.
Ongetwijfeld.

Maar dat is met alles, je zal nooit de enige zijn.