The Passion (2014 en 2015)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: the passion

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2014 13:23

De Heer heeft helemaal niets nodig maar Hij wil wel dingen gebruiken.

Wat teksten betreft, het gaat om liederen die over gewone dingen zijn geschreven zoals iedereen ze kent. Over liefde, hoop, vergeving, over verraad enzovoorts. Maar in de context van het lijdensverhaal krijgen ze een andere, diepere betekenis. Als de acteur die Jezus speelt zingt: "Geef mij nu je angst, ik geef je er hoop voor terug, geef mij nu de nacht, ik geef hem morgen terug" gaat dat op een andere angst en nacht dan die Hazes zelf bedoeld heeft. Dat veel nummers zo goed bij het verhaal van Goede Vrijdag en Pasen aansluiten bewijst voor mij wel dat muziek door God geschapen is en dat de mens naar Gods beeld geschapen is en dat daar ondanks alle gebrokenheid en ellende toch nog iets van zichtbaar is. Hoe kunnen mensen anders zingen over vergeving, over intense liefde enz?

En waarom er in vervolgde kerken wel groei is? Omdat men daar met het evangelie naar buiten gaat en getuigt in plaats van zegt: Mensen moeten maar naar de kerk komen als ze willen geloven. En omdat ze zich daar niet druk maken om vormen, verdeeldheid zaaien, met elkaar bekvechten over wat wel en niet de goede manier is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

vanellus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor vanellus » 22 apr 2014 13:24

A.H? Adolf Hitler of Albert Heijn?

Je kunt gewoon André Hazes typen, dat is verder geen drama.

Voorts kan ik weinig met The Passion, maar ik ben er ook geen groot tegenstander van.

Vooral ook omdat ik niet wens te onderschatten wat The Passion kan bewerkstelligen. Veel van mijn ongelovige of van het geloof afgedwaalde kennissen en collega's hebben gekeken. En misschien was het wel alleen de verloren warmte en kitsch van de Kerstnacht die ze zochten, maar is het aan mij om dat te beoordelen? Heb ik zicht in de werking?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 apr 2014 13:36

Ik hoopte dat het niet de heer Hazes zou zijn geweest.

Dit las ik in de Volkskrant:
Een spektakel met niet per se religieuze BN'ers dus, maar ook de originele teksten uit het bijbelverhaal. 'Een van de belangrijkste succesfactoren van The Passion is volgens mij het verhaal zelf', zegt Doornbos. 'Dat is na al die jaren nog steeds zó sterk dat het geen andere zinnen behoeft.'

De eigentijdse vertelling slaat aan omdat iedereen bij The Passion uit zijn comfortzone wordt getrokken, denkt de producent. 'De kijker, de bezoeker maar ook de cast. Elke keer zoeken we naar spannende contrasten en verrassingen. Jamai speelt deze keer Judas en Stanley Petrus, terwijl hij juist vaak de bad guy is en Jamai van nature een heel lieve jongen is. Hij wordt nu uitgedaagd op zoek te gaan naar de verrader in zichzelf.'

De BN'ers en de bekende Nederlandse popliedjes die ze zingen, dragen bij aan de mogelijkheid tot identificatie die Doornbos zo belangrijk vindt. 'Je kunt als kijker denken: daar heb ik wat mee, als die mij het verhaal vertelt, wil ik wel luisteren. Bij veel van de liedjes over liefde, hoop en verdriet voelen veel mensen al emoties, dus daar kunnen ze bij aanhaken.'

Wat volgens hem ook helpt, is dat we het allemaal mooi vinden om onderdeel te zijn van iets dat zich hier en nu afspeelt. 'In dat opzicht is The Passion te vergelijken met grote evenementen zoals de finale van The Voice of Holland of het WK. Het is een ervaring die je kunt delen met elkaar, of het nu online is of de volgende ochtend bij de watercooler op het werk. Dat het livespektakel zich midden in een stad afspeelt, brengt volgens mij eenzelfde spanning met zich mee als de troonswisseling vorig jaar.'

Ook Van Erven Dorens noemt 'de kracht van het verhaal' als onderdeel van de succesformule. 'Ik geloof niet in God, maar kan er toch dingen uithalen die van toepassing zijn op mijn eigen leven. Voor mij is dit het verhaal van een beschaafde man die niet terugslaat, iemand die zijn vijanden niet bestrijdt met een zwaard maar met zichzelf. Dat probeer ik bij me te dragen; ik ben nogal driftig aangelegd. Je zou het verhaal van Jezus kunnen zien als een soort way of life.'

De manier waarop het oude Paasverhaal in een moderne jas wordt gehesen is volgens Emiel van Koot (25) de kern van het ironische kijkgenot. 'Daarin slaan de producenten soms door. De apostelen die allemaal hippe leren jasjes en scruffy baardjes dragen en daarmee een soort bromance-mannenclubje uitbeelden, werken als collectief op de lachspieren.' Van den IJssel: 'In Rotterdam stapte Jezus Danny de Munck met zijn high fivende apostelen in de tram, eindbestemming 'holy'.'

De door mij rood gemaakte gedeeltes, verwoorden nu precies mijn bezwaar tegen dit afschuwelijke spektakel.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 22 apr 2014 13:39

Denk je niet dat de duvel baalt, als door hem geclaimde liedjes gebruikt worden om zijn nederlaag te bezingen?
Als je ziet dat de zanger van de 3J's, die atheïst is, zich helemaal inleeft in de rol van de Heere Jezus.
En ook één van zijn eigen liedjes zingt, die hij ook tijdens al zijn optreden zingt.
Dan wordt hij er steeds aan herinnert.
Dat is een zaadje wat gezaaid wordt en uit kan groeien.
Ik heb gelezen dat hij zei, dat op het moment dat de menigte: "Kruisigt Hem" riep, dat hij zich op dat moment bedreigd voelde en besefte hoe het voor de Heere Jezus geweest moest zijn.
Ik heb de aflevering zaterdag bekeken en je ziet hem op dat moment inderdaad slikken.
Ook zag ik dat de Heilige Geest aanwezig was, door de vele emoties in de reakties.
Er waren ook vele Christenen.
En er staat in de Bijbel: Waar 2 of 3 vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen.
En dat was te merken.
En als mensen dat niet willen zien, maar als een farizeeër alleen de vorm beschimpen, dan zijn ze ziende blind.

vanellus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor vanellus » 22 apr 2014 13:48

Laten we het maar niet te persoonlijk maken.

De casus is:

EO/RKK gebruikt een moderne setting en popliedjes om het lijdensverhaal laagdrempelig te brengen. Kan dat, is dat verantwoord, werkt dat?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 apr 2014 14:08

Marnix schreef:De Heer heeft helemaal niets nodig maar Hij wil wel dingen gebruiken.

Wat teksten betreft, het gaat om liederen die over gewone dingen zijn geschreven zoals iedereen ze kent. Over liefde, hoop, vergeving, over verraad enzovoorts. Maar in de context van het lijdensverhaal krijgen ze een andere, diepere betekenis. Als de acteur die Jezus speelt zingt: "Geef mij nu je angst, ik geef je er hoop voor terug, geef mij nu de nacht, ik geef hem morgen terug" gaat dat op een andere angst en nacht dan die Hazes zelf bedoeld heeft. Dat veel nummers zo goed bij het verhaal van Goede Vrijdag en Pasen aansluiten bewijst voor mij wel dat muziek door God geschapen is en dat de mens naar Gods beeld geschapen is en dat daar ondanks alle gebrokenheid en ellende toch nog iets van zichtbaar is. Hoe kunnen mensen anders zingen over vergeving, over intense liefde enz?

En waarom er in vervolgde kerken wel groei is? Omdat men daar met het evangelie naar buiten gaat en getuigt in plaats van zegt: Mensen moeten maar naar de kerk komen als ze willen geloven. En omdat ze zich daar niet druk maken om vormen, verdeeldheid zaaien, met elkaar bekvechten over wat wel en niet de goede manier is.

Ik zal jou nog een keer uitleggen, omdat jij alleen naar een mogelijk, eventueel positief gevolg
uitziet. En je begrijpt nog steeds mijn allergrootste bezwaar niet.
De Heere Jezus MAG NIET nagespeeld worden, daar gaat het ten diepste over.
En er zijn nog meer onverkwikkelijke zaken die spelen.

Ik kwam op een blog terecht van 2 schrijvers, die verbonden zijn aan de Faculteit Godgeleerdheid.
Het is HIER te lezen, het laatste stukje hieruit:

Hiermee zijn we wel heel ver verwijderd geraakt van de devote rituelen waarmee eeuwenlang het hoogtepunt van het kerkelijk jaar werd gemarkeerd. Bij wie de website van Marketing Groningen bekijkt, dringt zich het beeld op van een grote ruif waaruit allerlei partijen een graantje proberen mee te pikken. Zo lijkt Jezus eerst en vooral een interessant ‘verdienmodel’ te zijn geworden.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 22 apr 2014 14:09

Bambi schreef:Ik heb gelezen dat hij zei, dat op het moment dat de menigte: "Kruisigt Hem" riep, dat hij zich op dat moment bedreigd voelde en besefte hoe het voor de Heere Jezus geweest moest zijn.
Dan heeft hij dus op geen enkele manier beseft hoe het voor de Heere Jezus is geweest. De Christus werd verbrijzeld onder de toorn van God, dat is niet voor te stellen voor een mens Bambi! Hoe Hij veracht werd door de Zijnen.. gegeseld, bespuugd, geslagen.. uiteindelijk aan een vloekhout gehangen, tussen hemel en aarde, omdat de aarde Hem niet wilde en de hemel gesloten bleef. De enige die Hem niet verliet in te totale godverlatenheid was de paradijsslang. De verleider van de beginne, die Zijn hielen op het ruwe hout vermorzelde.. Als een sterveling ook maar één moment wordt bepaald bij de volle wrake Gods.. wie zal dan nog leven en niet sterven?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2014 15:04

schelpje3 schreef:Ik heb helemaal geen moeite, integendeel, luister zeer regelmatig naar een grote verscheidenheid van hen.
Maar het staat in schril contrast met elkaar dan.
Ik kan geen enkele Ger Gem predikant bedenken die op dezelfde wijze zoals jij positief over The P. spreekt.
Ik denk dat er zelfs hier en daar voor gewaarschuwd is vanaf de kansels.
Stel dat a.s. zondag een predikant op de kansel staat bij ons, die de film Noah promoot, (of the P.) dacht je dat ik dan daar rustig onder kan zitten en hem meteen maar gelijk geef?
Lid zijn van een kerkverband schept ook bepaalde verplichtingen. Niet dat je je eigen denken moet opgeven, maar je stemt met je lidmaatschap in hetgeen waar de kerk voor staat, of niet achter kan staan.
En dan hebben we het niet over kleine dingen zoals haarlengte e.d.
Maar blijven we bij een principieel splijtstuk zoals T.P is.

Kortom, jij vindt dat Bambi de gemeente moet verlaten omdat ze op dit gebied van mening verschilt met de meeste predikanten in haar kerkverband? Ik snap niet dat je zo tot scheuring kan oproepen... En een splijtzwam maken van iets wat het niet is.

schelpje3 schreef:Ik zal jou nog een keer uitleggen, omdat jij alleen naar een mogelijk, eventueel positief gevolg
uitziet. En je begrijpt nog steeds mijn allergrootste bezwaar niet.
De Heere Jezus MAG NIET nagespeeld worden, daar gaat het ten diepste over.
En er zijn nog meer onverkwikkelijke zaken die spelen.

Ik kwam op een blog terecht van 2 schrijvers, die verbonden zijn aan de Faculteit Godgeleerdheid.
Het is HIER te lezen, het laatste stukje hieruit:

Hiermee zijn we wel heel ver verwijderd geraakt van de devote rituelen waarmee eeuwenlang het hoogtepunt van het kerkelijk jaar werd gemarkeerd. Bij wie de website van Marketing Groningen bekijkt, dringt zich het beeld op van een grote ruif waaruit allerlei partijen een graantje proberen mee te pikken. Zo lijkt Jezus eerst en vooral een interessant ‘verdienmodel’ te zijn geworden.

Je hebt nog niet kunnen uitleggen waarom dat niet nagespeeld mag worden. Als dat je allergrootste bezwaar is mis ik de onderbouwing. Je hebt alleen op een gegeven moment een halve zin uit de wet geciteerd, die ik heb weerlegd door de rest van die zin erbij te halen, dat dat niet gaat over afbeelden. Waar in de Bijbel staat dat je geen Bijbelse verhalen na mag spelen? Of het paasverhaal?

Wat de link betreft, die geeft treffend het probleem van de kerk aan... en waarom dit wel werkt. Devote rituelen....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2014 15:05

schelpje3 schreef:Je schijnt het alleenrecht te hebben, om te weten wanneer de duivel, middels andere forummers spreekt.
Maar wel ondertussen al die mensen, dus ook predikanten, die tegen T.P. zijn, Farizeeërs noemen, je moet maar durven. :?
Van wie krijg je die "waarheid"?
Ik wens je een goede dag verder.

De duivel probeert verdeeldheid te zaaien in de kerk... dat is in ieder geval weer goed gelukt.....

Tante Pollewop schreef:Wat een gezelligheid weer.
Afhankelijk van wat het beste uitkomt wordt hier en daar God of de duivel voor het karretje van de eigen mening gespannen om daarmee anderen te verketteren.

Ik denk dat er van The Passion meer uitgaat dan van dit soort gekissebis.

Dat denk ik ook. Maar ja, vele mensen zijn vooral bezig met het bewaken van hun rituelen, kerkcultuur enz.....

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 22 apr 2014 15:13

Met rituelen en kerkcultuur is niets mis, zolang men daar (de enige weg tot) God maar niet in wil vangen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2014 15:16

En zolang je je maar niet zo isoleert dat mensen die niet geloven er niets meer van snappen....

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 apr 2014 15:18

Marnix schreef:
Je hebt nog niet kunnen uitleggen waarom dat niet nagespeeld mag worden. Als dat je allergrootste bezwaar is mis ik de onderbouwing. Je hebt alleen op een gegeven moment een halve zin uit de wet geciteerd, die ik heb weerlegd door de rest van die zin erbij te halen, dat dat niet gaat over afbeelden. Waar in de Bijbel staat dat je geen Bijbelse verhalen na mag spelen? Of het paasverhaal?

Wat de link betreft, die geeft treffend het probleem van de kerk aan... en waarom dit wel werkt. Devote rituelen....

De onderbouwing, de Wet niet horen voorlezen eergisteren?
Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in de hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is. Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen. Want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad van de vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde geslacht van degenen, die Mij haten. En doe barmhartigheid aan duizenden van degenen, die Mij liefhebben, en Mijn geboden onderhouden”.

Hoe kan een zondig mens, christen of niet, een zondeloze Heere Jezus naspelen?
Kregen de discipelen de opdracht om een toneelspel op te voeren, om zo mensen te bewegen te gaan geloven?
Volgens wiki is het theater, zoals wij het kennen:theater als verzamelnaam voor het verbeelden van goden, handelingen uit het dagelijks leven door muziek en dans is één van de vroegste kunstvormen van de mensheid. Door de hele geschiedenis kan men sporen vinden van liederen en dansen ter ere van een god of meerdere goden.

Kun je dan nog steeds vol blijven houden dat God dit als het middel geeft?

Ik geloof dat God bij machte is heel Nederland te bekeren, want:
Zo is dan het geloof uit het gehoor en het gehoor door het Woord Gods. Romeinen 10 vers 6-17.
En daar kunnen we beter op vertrouwen dan op een theaterproducent.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 22 apr 2014 15:20

Ik neem aan dat niemand de acteurs aanbeden heeft.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 22 apr 2014 15:20

@Marnix Nu zijn mensen die niet geloven vaak niet dom. Dus ik denk dat ze al heel wat meekrijgen als ze een gemiddelde kerk binnen stappen. Tenzij de voorganger onverstaanbaar galmt en gromt natuurlijk. :mrgreen:

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 22 apr 2014 15:21

Tante Pollewop schreef:@Marnix Nu zijn mensen die niet geloven vaak niet dom. Dus ik denk dat ze al heel wat meekrijgen als ze een gemiddelde kerk binnen stappen. Tenzij de voorganger onverstaanbaar galmt en gromt natuurlijk. :mrgreen:

Ik ben ooit als ongelovige een kerk binnengestapt (met ingenieurstitel op zak).
Geloof me: ik kon er werkelijk geen touw aan vast knopen...

Terug naar “[Religie] - Open forum”