Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Marnix schreef:De Heer heeft helemaal niets nodig maar Hij wil wel dingen gebruiken.
Wat teksten betreft, het gaat om liederen die over gewone dingen zijn geschreven zoals iedereen ze kent. Over liefde, hoop, vergeving, over verraad enzovoorts. Maar in de context van het lijdensverhaal krijgen ze een andere, diepere betekenis. Als de acteur die Jezus speelt zingt: "Geef mij nu je angst, ik geef je er hoop voor terug, geef mij nu de nacht, ik geef hem morgen terug" gaat dat op een andere angst en nacht dan die Hazes zelf bedoeld heeft. Dat veel nummers zo goed bij het verhaal van Goede Vrijdag en Pasen aansluiten bewijst voor mij wel dat muziek door God geschapen is en dat de mens naar Gods beeld geschapen is en dat daar ondanks alle gebrokenheid en ellende toch nog iets van zichtbaar is. Hoe kunnen mensen anders zingen over vergeving, over intense liefde enz?
En waarom er in vervolgde kerken wel groei is? Omdat men daar met het evangelie naar buiten gaat en getuigt in plaats van zegt: Mensen moeten maar naar de kerk komen als ze willen geloven. En omdat ze zich daar niet druk maken om vormen, verdeeldheid zaaien, met elkaar bekvechten over wat wel en niet de goede manier is.
Dan heeft hij dus op geen enkele manier beseft hoe het voor de Heere Jezus is geweest. De Christus werd verbrijzeld onder de toorn van God, dat is niet voor te stellen voor een mens Bambi! Hoe Hij veracht werd door de Zijnen.. gegeseld, bespuugd, geslagen.. uiteindelijk aan een vloekhout gehangen, tussen hemel en aarde, omdat de aarde Hem niet wilde en de hemel gesloten bleef. De enige die Hem niet verliet in te totale godverlatenheid was de paradijsslang. De verleider van de beginne, die Zijn hielen op het ruwe hout vermorzelde.. Als een sterveling ook maar één moment wordt bepaald bij de volle wrake Gods.. wie zal dan nog leven en niet sterven?Bambi schreef:Ik heb gelezen dat hij zei, dat op het moment dat de menigte: "Kruisigt Hem" riep, dat hij zich op dat moment bedreigd voelde en besefte hoe het voor de Heere Jezus geweest moest zijn.
schelpje3 schreef:Ik heb helemaal geen moeite, integendeel, luister zeer regelmatig naar een grote verscheidenheid van hen.
Maar het staat in schril contrast met elkaar dan.
Ik kan geen enkele Ger Gem predikant bedenken die op dezelfde wijze zoals jij positief over The P. spreekt.
Ik denk dat er zelfs hier en daar voor gewaarschuwd is vanaf de kansels.
Stel dat a.s. zondag een predikant op de kansel staat bij ons, die de film Noah promoot, (of the P.) dacht je dat ik dan daar rustig onder kan zitten en hem meteen maar gelijk geef?
Lid zijn van een kerkverband schept ook bepaalde verplichtingen. Niet dat je je eigen denken moet opgeven, maar je stemt met je lidmaatschap in hetgeen waar de kerk voor staat, of niet achter kan staan.
En dan hebben we het niet over kleine dingen zoals haarlengte e.d.
Maar blijven we bij een principieel splijtstuk zoals T.P is.
schelpje3 schreef:Ik zal jou nog een keer uitleggen, omdat jij alleen naar een mogelijk, eventueel positief gevolg
uitziet. En je begrijpt nog steeds mijn allergrootste bezwaar niet.
De Heere Jezus MAG NIET nagespeeld worden, daar gaat het ten diepste over.
En er zijn nog meer onverkwikkelijke zaken die spelen.
Ik kwam op een blog terecht van 2 schrijvers, die verbonden zijn aan de Faculteit Godgeleerdheid.
Het is HIER te lezen, het laatste stukje hieruit:
Hiermee zijn we wel heel ver verwijderd geraakt van de devote rituelen waarmee eeuwenlang het hoogtepunt van het kerkelijk jaar werd gemarkeerd. Bij wie de website van Marketing Groningen bekijkt, dringt zich het beeld op van een grote ruif waaruit allerlei partijen een graantje proberen mee te pikken. Zo lijkt Jezus eerst en vooral een interessant ‘verdienmodel’ te zijn geworden.
schelpje3 schreef:Je schijnt het alleenrecht te hebben, om te weten wanneer de duivel, middels andere forummers spreekt.
Maar wel ondertussen al die mensen, dus ook predikanten, die tegen T.P. zijn, Farizeeërs noemen, je moet maar durven.![]()
Van wie krijg je die "waarheid"?
Ik wens je een goede dag verder.
Tante Pollewop schreef:Wat een gezelligheid weer.
Afhankelijk van wat het beste uitkomt wordt hier en daar God of de duivel voor het karretje van de eigen mening gespannen om daarmee anderen te verketteren.
Ik denk dat er van The Passion meer uitgaat dan van dit soort gekissebis.
Marnix schreef:
Je hebt nog niet kunnen uitleggen waarom dat niet nagespeeld mag worden. Als dat je allergrootste bezwaar is mis ik de onderbouwing. Je hebt alleen op een gegeven moment een halve zin uit de wet geciteerd, die ik heb weerlegd door de rest van die zin erbij te halen, dat dat niet gaat over afbeelden. Waar in de Bijbel staat dat je geen Bijbelse verhalen na mag spelen? Of het paasverhaal?
Wat de link betreft, die geeft treffend het probleem van de kerk aan... en waarom dit wel werkt. Devote rituelen....
Tante Pollewop schreef:@Marnix Nu zijn mensen die niet geloven vaak niet dom. Dus ik denk dat ze al heel wat meekrijgen als ze een gemiddelde kerk binnen stappen. Tenzij de voorganger onverstaanbaar galmt en gromt natuurlijk.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten