Teveel ''Jezus'' ?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Teveel ''Jezus'' ?

Berichtdoor Wilsophie » 28 dec 2013 14:47

De discipelen waren veel eerlijker: "Wij hebben zelfs niet gehoord of er Heilige Geest is"
Het onbepaalde lidwoord bestaat noch in het Grieks noch in het Hebreeuws dus de discipelen hadden nog nooit van "Heilige Geest" gehoord. Maar misschien dat br. Bavinck je op weg kan helpen?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 dec 2013 14:47

Boekenlezer schreef:O, het ging erom selectief te werk te gaan, door een of meerdere teksten te citeren? Ja, dat vermoedde ik al. De vraag wordt dan echter, hoe je dan nog weet niet met halve waarheden van doen te hebben. Zeker bij jou heb ik dat gevoel constant, als jij gaat citeren.

niks selectief, jij gaat tekeer over een leerstellig iets, wat niemand helemaal kan begrijpen, en als ik dan de bijbelteksts aanhaal waarin staat dat wij helemaal niet mogen wroeten buiten datgene wat God's Woord ons vertelt, wordt je vaag en gaat zemelen over halve waarheden etc?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 dec 2013 14:49

Wilsophie schreef:De discipelen waren veel eerlijker: "Wij hebben zelfs niet gehoord of er Heilige Geest is"
Het onbepaalde lidwoord bestaat noch in het Grieks noch in het Hebreeuws dus de discipelen hadden nog nooit van "Heilige Geest" gehoord. Maar misschien dat br. Bavinck je op weg kan helpen?

Precies!!

:)nico
maar Wilsophie, de discipelen waren maar simpele mensen, wat de geleerden en eerwaarde weledelen ons tegenwoordig opspelden, is veel wijzer.
:mrgreen:

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 dec 2013 14:50

Ze hadden namelijk ook nog nooit van de opstanding uit de doden gehoord.
Wel over de opstanding uit de dood.
Snap je hoe nauw het luistert om de Bijbel goed te lezen Boekenlezer en iemand die ongelovig is zoals Mortlach en er ook nog prat op gaat is geen gesprekspartner want hij zal de onzienlijke dingen nooit verstaan omdat hij niet de Heilige Geest bezit in zijn leven.
En Ineke is heel verstandig om dergelijke gesprekspartners te negeren.
Zij kennen de Geest niet en hebben de Geest ook niet. Daarom is de Bijbel geschreven voor gelovigen.
Ik lees het in de postings van o.a. Boerin die een gelovige is, en exact verstaat waar het om gaat.
Dat maakt mij elke keer weer blij.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 28 dec 2013 14:53

[=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 04:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 dec 2013 14:53

maar Wilsophie, de discipelen waren maar simpele mensen, wat de geleerden en eerwaarde weledelen ons tegenwoordig opspelden, is veel wijzer.
:mrgreen:

En dus gaat plan B in werking. Wat wijs is bij God is ... de Korinthebrief dus..., maar die geleerden en eerwaarden zullen nog eens van de bok dromen. :^o

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 28 dec 2013 14:56

Wilsophie schreef:Dat lees je dan niet goed en het is geen uitvinding, ik zou me wat eerbiediger uitdrukken als ik jou was.

Ik zeg ook niet dat Hij een uitvinding is in objectieve zin. Ik zeg dat meer zo, omdat jouw woorden, zoals jij ze gebruikt, dat zouden kunnen betekenen. Dan gaat het net lijken alsof de Heilige Geest een uitvinding zou zijn van de nieuwtestamentische schrijvers, die ineens vanuit het niets te voorschijn komt. Dat zou wel erg verdacht zijn!

Wilsophie schreef:DE Heilige Geest was er niet bij de Schepping als Persoon.

Waarom niet? God bestaat in drie personen: Vader, Zoon en Heilige Geest. Waarom zou de Geest van God bij de Schepping nog geen Persoon geweest zijn?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Bambi

Berichtdoor Bambi » 28 dec 2013 14:59

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 04:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 dec 2013 15:01

In Handelingen blijkt toch dat zij het wel begrepen hadden.
Hier komt hij nog een keer:
Handelingen 1:16 Mannen broeders, deze Schrift moest vervuld worden, welke de Heilige Geest door den mond Davids voorzegd heeft van Judas, die de leidsman geweest is dergenen, die Jezus vingen;

En weer geen bingo want de Mannen broeders zijn de Joodse leidslieden tot wie Petrus sprak en niet de discipelen.120 personen. En Petrus sprak speciaal tot de Joden. De tekst uit Efeze gaat over wat anders en ik heb nooit gezegd dat David niet sprak onder gezag van de Heilige Geest. Integendeel.
Deze woorden van David hebben alles te maken met het herstel van Israël in de toekomst. Psalm 51 vers 20-21
Het scheppen van een rein hart gebeurt uitsluitend op grond van dood en opstanding. Het is het krijgen van Gods wet in je binnenste. En dat is alleen onder het nieuwe verbond.
Veel vervullingen aangekondigd in de Psalmen vinden plaats onder het nieuwe verbond.
En daarom is het sleutelwoord: "vrijmoedigheid".

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 dec 2013 15:03

Waarom niet? God bestaat in drie personen: Vader, Zoon en Heilige Geest. Waarom zou de Geest van God bij de Schepping nog geen Persoon geweest zijn?

Waar staat dit in de Bijbel?
Als Gods Geest zweefde over de wateren is dat dan een Persoon? Sinds wanneer kun jij zweven dan?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 28 dec 2013 15:05

Wilsophie schreef:De discipelen waren veel eerlijker: "Wij hebben zelfs niet gehoord of er Heilige Geest is"

Ik hoop niet dat je het expres doet maar je rukt de tekst nu totaal uit zijn verband. Het gaat hier niet over de discipelen van Jezus, maar over enige discipelen van Johannes de doper, die uit de heidenen waren.

Handelingen 19
1 En het gebeurde terwijl Apollos in Korinthe was, dat Paulus, die de hogergelegen delen van het land doorgetrokken was, in Efeze kwam. Hij trof daar enige discipelen aan
2 en zei tegen hen: Hebt u de Heilige Geest ontvangen toen u tot geloof kwam? En zij zeiden tegen hem: Wij hebben niet eens gehoord dat er een Heilige Geest is.
3 En hij zei tegen hen: Waarmee bent u dan gedoopt? En zij zeiden: Met de doop van Johannes.
4 Maar Paulus zei: Johannes doopte wel een doop van bekering, maar hij zei ook tegen het volk dat zij moesten geloven in Hem Die na hem kwam, dat is in Christus Jezus,
5 en nadat zij dat gehoord hadden, werden zij gedoopt in de Naam van de Heere Jezus.

Het is onzinnig om te beweren dat de de gelovigen ´onder het oude verbond´ geen kennis hadden van de Geest. Als dat al het geval was, dan was dat eerder regel dan uitzondering, en dan kwam het doordat, zoals je vanmorgen zelf citeerde:

Het was een donkere, duistere tijd waarin Simeon profeteerde en Jezus werd
geboren. (...) Het was duister geworden in de omgang met God die al vele eeuwen lang niet meer
tot zijn volk gesproken had.

Niet doordat de Heilige Geest er nog niet was hoor.. en de gelovigen in die dagen wisten dat echt wel. Stelt Maria vragen als de engel zegt: ..de Heilige Geest zal over u komen? Of begrijpt Jozef het niet als de engel zegt: ..dat dit van de Heilige Geest is? Nee, want ook onder het oude verbond was de heilige Geest niet alleen aanwezig, maar ook noodzaak. Jezus is zelfs keiverbaast als Hij bij een Schriftgeleerde komt die niet eens weet wat wedergeboorte is: Zijt gij een Leraar Israëls en weet gij deze dingen niet? :shock:

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 dec 2013 15:05

Lees nu die post van mij boven de jouwe nu eerst maar, voor je jezelf en je vriend nog meer voor joker zet. :mrgreen:

Ik wil graag een post herlezen als ik het niet begrepen heb, maar niet om jouw motivatie.
Dus lees ik het niet.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 28 dec 2013 15:07

Wilsophie schreef:Als Gods Geest zweefde over de wateren is dat dan een Persoon? Sinds wanneer kun jij zweven dan?

Als Jezus over water liep is Hij dan een Persoon? Sinds wanneer kun jij over water lopen dan?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 dec 2013 15:07

Jvslooten schreef:Ik hoop niet dat je het expres doet maar je rukt de tekst nu totaal uit zijn verband. Het gaat hier niet over de discipelen van Jezus, maar over enige discipelen van Johannes de doper, die uit de heidenen waren.

Heidenen , die zich dooor Johannes de Doper hadden laten dopen,
Hoe kom je erbij dat het heidenen waren?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 dec 2013 15:09

Wilsophie schreef:Waar staat dit in de Bijbel?

God is geen persoon!
De Heere Jezus zegt het Zelf, in Mattheüs:
19 Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb.

Ik dacht dat jij de Bijbel zo goed kende? Valt reuze tegen blijkt telkens weer.

Terug naar “[Religie] - Open forum”