Berichtdoor JeeWee » 16 sep 2013 07:59
in 1967 professor A.A. van Ruler een boek: "Waarom zou ik naar de kerk gaan"?
Bladzijde na bladzijde doet hij een pleidooi om de kerkgang vol te houden, of om eraan te beginnen.
Op de website van onze gemeente worden daaruit een paar zaken geciteerd.
‘Waarom zou ik naar de kerk gaan, ik kan thuis toch ook wel geloven? Daar heb ik de kerk niet voor nodig. Thuis staan mensen me ook niet in de weg, en bovendien … elke zondagmorgen is er een dominee op TV.’
Professor van Ruler weerlegt deze vraag met 21 antwoorden:
1. Om een kans op bekering te lopen. In je binnenste aangeraakt te worden door Gods Woord
2. Om een gewoonte vol te houden. Stijl, plicht en roeping
3. Om een traditie voort te zetten. Als schakel in een keten, vanuit het voorgeslacht, vanuit Israël.
4. Om het bestaan ten volle te beleven. Existentie: bestaan, er zijn. Voor het aangezicht van God treden.
5. Om de arbeid van de lofprijzing te volbrengen. Zegenen, dienen, eren, verheerlijken, dankzeggen, zingen
6. Om het bijschrift bij het plaatje te lezen. De wereld is een warrig plaatje. God openbaart hoe het was, en hoe
het zou moeten zijn
7. Om de wereld voor te dragen. Voorbede - alle dingen met God bespreken. Recht van initiatief, recht van amendement en zelfs motie van wantrouwen (Job)
8. Om m'n bestaan tot op de bodem te doorgronden. De zondige natuur - ontdekkend karakter van de prediking. Ernst & genezing
9. Om het heil te ontvangen. Vergeving van zonden - gehoorzaamheid van het geloof
10. Om tot het licht te komen. Verlichting van ons verstand, en het licht van Gods Woord
11. Om in de gemeenschap te worden ingelijfd. Gemeenschap met Christus, gemeenschap met de drieënige God, gemeenschap met elkaar
12. Om in het openbaar het geloof te belijden. Persoonlijk & publiek. Objectief : ik belijd het geloof van de kerk, maar ook subjectief: ik belijd mijn geloof. De kerkgang zelf is belijdenis
13. Om mijn bijdrage aan de gemeente te leveren. In mijn aanwezigheid en bijdragen aan activiteiten
14. Om (eventueel) een ambt te dragen. Door de ambten wordt het gezag van Christus uitgeoefend.
15. Om de zin van de zondag te verwerkelijken. Vrijheid, ontspanning, vreugde, voorspel op de eeuwige sabbat
16. Om het kerkelijk jaar mee te maken. De feesten, de heilsfeiten vieren
17. Om rust te vinden. Terugtrekken uit de hectiek, sociale functie (eenzaamheid). We vinden rust voor de onrust over deze wereld, over het eigen bestaan
18. Om gesticht te worden. Brood voor het hart, innerlijke vroomheid. Als kind mee beginnen
19. Om weer op toonhoogte te komen. Godsdienstoefening, Gods bedoeling met ons leven - lezing van de wet
20. Om wegwijs gemaakt te worden. Wegwijs in ons eigen hart, in het veld van de goede werken
21. Om de verlossing van de wereld te vieren. Het eigenlijke geheim van de wereld - verwachting van een nieuwe hemel en een nieuwe aarde
Laatst gewijzigd door
JeeWee op 16 sep 2013 08:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...