Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Targetses schreef:Iemand hiervoor deed de aanbeveling om het boek Hooglied maar eens te lezen. Waarom zou ik dat?
Targetses schreef:Iemand hiervoor deed de aanbeveling om het boek Hooglied maar eens te lezen. Waarom zou ik dat?
meribel schreef:die vraag snap ik niet..
654321 schreef:Belachelijk zo'n topic.
Sexualiteit is een gave van God, die tussen man en vrouw binnen het huwelijk thuishoort. Een paradijsbloem.
Maar te teer om daar 'open en bloot' over te schrijven dus refoweb: sluiten dit topic!
hubert schreef:Ik start maar even een nieuw topic, want bij David en Jonathan loop het de spuigaten uit!
Kan iemand seksualiteit nog los zien van 'zonden'? Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat het ontzettend goed is tegen stress en heilzaam voor je lijf en ook gewoon leuk! Bedenk eens hoeveel plezier je een ander ermee kunt doen. Over naastenliefde gesproken! Ik denk niet dat God het voor niets zo prettig heeft bedacht (orgasmes JeeWee). Hij heeft echt het goede met ons voor. En wij, wij zouden het als 'zondig' (haram) willen zien i.p.v. als kado. Een kers op de taart! Ondankbaar als we zijn!
Of, dat kan ook nog: misschien zijn er schrijvers die er slechte ervaringen mee hebben. Maar zeg dat tenminste, dan begrijp ik de obsessie en kunnen we een oplossing aandragen.
Er wordt heel wat gesekst in de Bijbel en daar kunnen we alleen maar van dromen. Denk aan Abraham met al zijn vrouwen en slavinnen. Salomo met zijn duizend (bij)vrouwen. David was er ook niet vies van (het is alleen zondig als hij Bathseba neemt). Het geslachtsregister van Jezus zou je ook rode oren bezorgen (incest, overspel, leugen etc). Prof. Berkhof heeft dat eens uitgelegd in een preek. Alleen die arme Paulus heeft een doorn in het vlees. Dat zal daar ook wel iets mee te maken hebben schat ik in.
En Jezus zelf? Die had het toch bij mijn weten nooit over zoiets. Dat geeft toch te denken?
Schipje schreef:Ik zei dat in een reactie naar Mortlach geloof ik.
Omdat hier gesuggereerd word dat de seks pas fijn/goed kan zijn sinds de seksuele revolutie. Hooglied is al eeuwen oud. Dat bewijst dus dat de seksuele revolutie niet nodig was/is om seks als iets fijns te zien. Maar als er in 1900 echtgenoten waren die gehoorzaamden aan het Woord van God; in die huwelijken konden de mensen net zo goed van seks genieten als nu. Sterker nog: ik denk dat het dan beter is. Want wat is seks arm/verwaarloosbaar zonder de door God bedoelde agapé liefde!! Zonder die liefde is er niks van dienende liefde maar veel meer een ik-gerichte liefde, bedoeld om de eigen ik te bevredigen. Dan is seks iets van 'nemen' terwijl God wil dat we 'geven'. Poosje terug las ik ergens in een reactie: het huwelijk is geen geven en nemen maar geven en krijgen. Daar ben ik het van harte mee eens.
boer schreef:Altijd zo controverseel dat de OT-fans het meest puriteins zijn in hun denken, terwijl er inderdaad juist in dat Boek zoveel staat over seks.
Wat denk je van Tamar, die dr schoonpa verleidde door zich als prostituee te verkleden?
(En dat dit toch zo beschikt was van God, net als Lot' dochters die hun eigen pa dronken voerden om zich door hem te laten bevruchten)
Hoor je wel eens preken, waarin dit wordt uitgelegd?
Wilsophie schreef:
Dat de dochters van Noach bevrucht werden weet ik niet of dat zo in de Bijbel staat trouwens.
Even nazien.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten