'Gap theory' oplossing voor theologische problemen?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 16 nov 2007 20:05

reform schreef:Misschien kan je er ook inhoudelijk op ingaan. Ouweneel vertaalt het gewoon letterlijk.

Dat heb ik al met een paar voorbeelden gedaan bv met het woordje 'was', 'woest en ledig'(vormloosheid en ledigheid) enz.

(mn bron hierin zijn:prof Aalders en meerdere gereformeerde theologen)

Maar ik had nog wat vragen wat niet beantwoord is, namelijk:

Zou God zeggen dat 'het zeer goed is' als je bedenkt dat adam en eva op een begraafplek liepen?

Was er zonde voor de zondval?

reform schreef:Ik heb niet beweerd dat duisternis altijd gekoppeld is aan oordeel en zonde. Maar wel vaak.

En in dit geval van genesis 1?

reform schreef:Herschepping kan een element zijn in de gap-theorie (restauratie-exegese), maar dat hoeft niet. Bara kan ook herscheppen inhouden. Herscheppen in de zin dat er wel nieuwe elementen aan toegevoegd worden. Het is ook altijd iets dat alleen God kan.

Bara en asa zijn van het zelfde hoofdwerkwoord scheppen, dus hier is geen verschil tussen.Herscheppen is niet door God in de bijbel geopenbaard, als dat wel zo is hoor ik dat wel.
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 16 nov 2007 20:14

MrSokkie schreef:Zelfs als God de boel echt geschapen zou hebben, dan zou de wetenschap nog steeds met een verklaring moeten komen waar God geen rol in speelt.

:-k dat is precies het plan van de satan, om God niet de eer geven wat Hij verdient

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 16 nov 2007 22:17

:| ben benieuwd waar jij je info over Satan's plannen vandaan hebt. Eng mannetje ben je hoor. :shock:

Wetenschap sluit God als verklaring nu eenmaal methodisch uit, omdat het geen te verifiëren dan wel te falsifiëren verklaring is.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 17 nov 2007 11:18

Boekenlezer schreef: Ach, als ik zie wat er allemaal mee doorkan wat toch het etiket wetenschappelijk krijgt... bijvoorbeeld het volstrekt absurde idee dat de aarde met alles wat erop leeft op eigen kracht zou zijn ontstaan.
Dit is een onzurgvuldig geformuleerde bewering.
Men is blijkbaar doodsbang voor God, en wil Hem koste wat het kost dood hebben.
Dat zal er bij sommigen zeker achter zitten. Het is echter een grove generalisatie om dat alle wetenschappers in de schoenen te schuiven. Er zijn trouwens ook ernstige theologische bezwaren tegen ID: je krijgt een God van de gaten. En trouwens, ID gaat ook gewoon uit van de evolutietheorie, dus zo'n erg anders alternatief is het ook weer niet.
Wat dat betreft vind ik jou wel een goedgelovig typje, als ik zie op welke onoriginele manier jij met het begrip 'wetenschappelijk' omgaat. Je praat gewoon de wereld om je heen wat na. Je neemt gewoon het wetenschapsgeloof van de wereld om je heen aan als a priori uitgangspunt. Da's lekker makkelijk. Dan hoef je niet zo diep na te denken, en heb je je antwoorden snel paraat. Ik graaf liever wat dieper.
Tjonge je kent me goed zeg :? . Ik praat de wereld om mij heen niet na. Het gaat mij erom dat men een eerlijke voorstelling van zaken geeft. Mijn ervaring met wetenschap (op allerlei terreinen, alfa, beta en gamma) is dat wetenschap over het algemeen integer is en dat niet-integere dan wel niet houdbare standpunten middels intersubjectiviteit worden uitgefilterd.
Binnen de wetenschap bestaan over één object vaak verschillende theorieën. Het is al lastig zat om daar chocola van te maken. Dan ga ik me niet bemoeien met wat daarbuiten door allerlei fanatici wordt geroepen.

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 18 nov 2007 14:12

Cicero schreef::| ben benieuwd waar jij je info over Satan's plannen vandaan hebt. Eng mannetje ben je hoor. :shock:

Lees je bijbeltje maar.

cicero schreef:Wetenschap sluit God als verklaring nu eenmaal methodisch uit

Dat is precies wat de satan wil, die wil de mensen laten geloven dat ze zelf voor God kunnen spelen(zie de zondeval).De wetenschap wil ook graag het ontstaan van de aarde zonder God verklaren, de gewone mens gelooft dat het ook zo is gegaan, en zo God verlaten.(wil de satan dat niet?)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 18 nov 2007 14:15

Als jij God verlaat, dan doe jij dat altijd nog zelf en niet de duivel
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 18 nov 2007 14:40

Eens, de satan kan alleen proberen mensen bij God weg te trekken, de definitiefe keus tot die stap ligt bij de mens. (Iets met vrije keus)
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

rai
Mineur
Mineur

Berichtdoor rai » 18 nov 2007 15:11

Gerdien B. schreef:Als jij God verlaat, dan doe jij dat altijd nog zelf en niet de duivel

Dat doe je zelf maar, de vraag waarom je God verlaat kun je op rekening zetten van de satan.

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 18 nov 2007 15:15

Harm-J schreef:Eens, de satan kan alleen proberen mensen bij God weg te trekken, de definitiefe keus tot die stap ligt bij de mens. (Iets met vrije keus)

Ja dat klopt, de satan wil mensen bij God weg trekken doormiddel van leugens, en de mens zal de leugens volgen of er afstand van nemen.De wetenschap gebruikt de satan om leugens te verkopen.(mijn mening)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 18 nov 2007 16:23

rai schreef:
Gerdien B. schreef:Als jij God verlaat, dan doe jij dat altijd nog zelf en niet de duivel

Dat doe je zelf maar, de vraag waarom je God verlaat kun je op rekening zetten van de satan.

Die kan je op je eigen rekening zeggen. Anders ben je net Adam en Eva: Ja maar zij.... ja maar hij....

Volgens mij heeft God toen ook al duidelijk aan gegeven dat zij zelf verantwoordelijk waren voor het eten van die appel. Zij hebben keus gemaakt. Zo is dat ook met dit.

De duivel is een handig persoontje om onze schuld af te schuiven naar de ander
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 18 nov 2007 18:41

kirdneh schreef:

Dat is precies wat de satan wil, die wil de mensen laten geloven dat ze zelf voor God kunnen spelen(zie de zondeval).De wetenschap wil ook graag het ontstaan van de aarde zonder God verklaren, de gewone mens gelooft dat het ook zo is gegaan, en zo God verlaten.(wil de satan dat niet?)

Je vergeet het tweede deel van mijn zin, want daar zit de crux.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 19 nov 2007 11:03

MrSokkie schreef:
Boekenlezer schreef:En als ik zie met welk een gemak alternatieven voor de evolutietheorie - zoals Intelligent Design - als pseudo-wetenschappelijk worden gebrandmerkt. En waarom gebeurt dat?

Uhh, omdat het pseudo-wetenschap is?

Even pas op de plaats :) het startpunt van ID was om op een wetenschappelijke manier aan te tonen dat er 'IC systems' bestaan.
Ze deden/doen geen uitspraken over God.
Daarom begrijp ik dit eigenlijk niet:
Cicero schreef:Er zijn trouwens ook ernstige theologische bezwaren tegen ID: je krijgt een God van de gaten.

Dat zijn dan bezwaren tegen de gevolgen van ID; toch niet tegen ID zelf?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 19 nov 2007 13:08

Daar heb je misschien een punt. De praktijk is echter wel, dat vele ID-aanhangers 'gaten' in de evolutietheorie aangrijpen om daar een Designer in te plaatsen.

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 19 nov 2007 16:20

Cicero schreef:
kirdneh schreef:

Je vergeet het tweede deel van mijn zin, want daar zit de crux.

Het tweede deel horen de meeste mensen niet, daarom is het ook niet belangrijk om daar op in te gaan.

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 19 nov 2007 16:23

Gerdien B. schreef:
rai schreef:

Die kan je op je eigen rekening zeggen. Anders ben je net Adam en Eva: Ja maar zij.... ja maar hij....

Volgens mij heeft God toen ook al duidelijk aan gegeven dat zij zelf verantwoordelijk waren voor het eten van die appel. Zij hebben keus gemaakt. Zo is dat ook met dit.

De duivel is een handig persoontje om onze schuld af te schuiven naar de ander

Als de satan er niet was geweest dan hadden we nu lekker in het paradijs gezeten, het is toch waar dat de satan de mens heeft verleid?

Terug naar “[Religie] - Open forum”