geloof en wetenschap

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Lock&Stock

Re: geloof en wetenschap

Berichtdoor Lock&Stock » 28 mar 2014 15:16

Wilsophie schreef:Geweldig liefdevolle reactie. Dank jullie wel. Een goed weekend.

Jij ook Wilsophie! En niet teveel van die Duivelse wetenschap gebruiken he! Straks ga je ook nog in een bolle Aarde geloven ](*,)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 mar 2014 15:17

Ik geloof zelfs dat de kip er eerder is dan het ei. Dom hè . Kwak kwak kwak ,,...kwek.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 28 mar 2014 15:19

Wilsophie schreef:Ik geloof zelfs dat de kip er eerder is dan het ei. Dom hè . Kwak kwak kwak ,,...kwek.

Helaas, het ei bestaat langer dan de kip ;) De voorouders van de kippen, kleine dino's, legde al eieren..

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 mar 2014 15:22

Lock&Stock schreef:
Jij ook Wilsophie! En niet teveel van die Duivelse wetenschap gebruiken he! Straks ga je ook nog in een bolle Aarde geloven ](*,)

Nee dat klopt weer niet met de cijfertheorie.
Lengte x omtrek, gedeeld door doorsnede cirkelbogen + diepte - hoogte, kan het nooit een bolle aarde zijn L&S [-X

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 28 mar 2014 15:23

schelpje3 schreef:Nee dat klopt weer niet met de cijfertheorie.
Lengte x omtrek, gedeeld door doorsnede cirkelbogen + diepte - hoogte, kan het nooit een bolle aarde zijn L&S [-X

Je vergeet Pi schelpje ;)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 mar 2014 15:25

Deze bedoel je?
Afbeelding

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 mar 2014 16:32

Bartje schreef:nou dat boek heb ik al eens eerder genoemd het heet ''ik heb te weinig geloof om een Atheïst te zijn''

maar wat mij steeds duidelijker word is dat jullie (L&S en Mortlach) ontzettend religieus zijn en onzettend veel geloof hebben.

maar dan deze vraag kan een wetenschapper wetenschap bedrijven zonder filosofie?

Wetenschap heeft uitgangspunten, ja, net zoals elk denkbare systeem. Maar dat betekent bij lange na niet dat alle systemen daarmee ook gelijk zijn.

en wat bedoelde ik met de regels veranderen tijdens het spellen.
nou het is best simpel, een voorbeeld: kinderen doen een spel en daar zijn regels aan verbonden, nu ziet iemand dat hij in moeilijkheden komt en veranderd de regels op een slinkse wijzen zodat het hem het beste uitkomt.

Ah, de werkwoorden spellen en spelen zijn niet synoniem. Spellen doe je met woorden, spelen met knikkers. Maar goed, je beschrijft heel mooi de werkwijze van creationsten hier. Neem bijvoorbeeld missing links, organismen die 'horen' in het gat tussen twee bekende fossielen. Als er zo'n fossiel wordt gevonden, dan zeggen creationisten direct: Ah, maar nu heb je TWEE gaten die moeten worden opgevuld.

en is wetenschap ook niet de waarheid opzoeken ook al staat het ons niet aan?

Inderdaad. Evolutie staat een hoop christenen niet aan, maar toch is het waar.

voorbeeld: een wetenschapper wilt bewijzen dat iets levenloos iets levend kan voort brengen.
echter wat hij vergeet is dat hij het intelligentie is dat het doet en niet het levenloze object.

Die zin mag je nog eventjes teruglezen van mij. Maar goed, dat is het andere argument als creationisten er echt niet meer uitkomen - mensen zijn intelligent, dus alles wat mensen doen is afhankelijk van die intelligentie.

Als er een korrel zout in wat water valt en die korrel oplost, is dat een natuurlijk proces. Als een mens in een lab een korrel zout in water laat oplossen, is het ineens intelligentie. Het moge duidelijk zijn dat ik van dit 'argument' totaal niet onder de indruk ben.

en dan nog iets waarom leert de mens haast niks van zijn geschiedenis en vallen wij vaak in de zelfde fout (het zij telkens in een ander verpakking)?

Wat heeft dat in vredesnaam met wetenschap te maken?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 mar 2014 16:38

Lock&Stock schreef:Dat mag je me dan toch eens uitleggen Bartje... Ik geloof in feiten, als bijvoorbeeld de Oerknaltheorie gravitatie golven voorspeld en deze worden decennia later ook gevonden dan zie ik dat als steekhoudend bewijs voor de Oerknaltheorie. Dat heeft niets met geloof te maken.

O, maar je gelooft toch wat de telescopen je laten zien? Je gelooft toch dat de software die wordt gebruikt goed werkt? Je gelooft toch dat die golven er ook zijn als je niet kijkt. Al dat soort onzingeloofjes zijn bezwaarlijk, blijkbaar.

Ja hoor, voor Natuur- of Wiskunde is volgens mij bar weinig filosofie nodig..

Nou, er zijn wel een aantal aannamen in de natuurkunde...
1) er bestaat een universum.
2) Over dit universum kunnen wij zinvolle uitspraken doen.
3) De taal om die uitspraken in te doen is wiskunde.
4) Logica zoals we die kennen, klopt.
5) Natuurlijke gevolgen hebben natuurlijke oorzaken.
6) Uit aanwijzingen in het heden is het verleden af te leiden.

Alleen met die laatste 2 hebben sommigen nogal moeite. Over de eerste 4 hoor je werkelijk waar nooit iemand. Vreemd is dat toch?

Wiskunde heeft natuurlijk ook wat axioma's. Je kunt dat wel gebruiken om de hele wiskunde af te wijzen, maar een alternatief heeft men niet.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 29 mar 2014 00:24

Lock&Stock schreef:Dat mag je me dan toch eens uitleggen Bartje... Ik geloof in feiten, als bijvoorbeeld de Oerknaltheorie gravitatie golven voorspeld en deze worden decennia later ook gevonden dan zie ik dat als steekhoudend bewijs voor de Oerknaltheorie. Dat heeft niets met geloof te maken.

Mortlach schreef:O, maar je gelooft toch wat de telescopen je laten zien? Je gelooft toch dat de software die wordt gebruikt goed werkt? Je gelooft toch dat die golven er ook zijn als je niet kijkt. Al dat soort onzingeloofjes zijn bezwaarlijk, blijkbaar.

Ow ja, stom van mij ;)

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 29 mar 2014 00:29

Misschien een beetje off-topic maar deze discussie gaat ook over wetenschap;

Het duurt 18 minuten, maar eigenlijk gaat het om de laatste 2 minuten. Ik heb met een brok in m'n keel zitten kijken.

http://www.ted.com/talks/hugh_herr_the_ ... ookmarklet

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 29 mar 2014 18:38

Inderdaad. Evolutie staat een hoop christenen niet aan, maar toch is het waar

Dat geloof jij Mortlach maar niet iedereen maar jij hebt ook een groot geloof :roll: zoals Bartje al aangaf.
Joh maakt niet uit hoor elke gek zijn gebrek, dat je van whisky's houd spreek weer in je voordeel :lol:
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 mar 2014 19:17

Byte schreef:
Dat geloof jij, Mortlach, maar niet iedereen maar jij hebt ook een groot geloof :roll: zoals Bartje al aangaf.
Joh maakt niet uit hoor elke gek zijn gebrek, dat je van whisky's houd spreek weer in je voordeel :lol:

Tja, dat klinkt allemaal wel erg leuk natuurlijk, maar er zijn uiteraard wel bewijzen voor wat ik zogenaamd 'geloof'. Maar goed, dat bewijs wordt door sommigen natuurlijk gewoon ontkent of genegeerd, want anders komt de religieuze positie in het gedrang, en o, we doen niet aan heilige huisjes hoor, er zijn alleen wel wat zaken waarvan we niet willen dat je ertegenaan schopt.

Ik zal het nog sterker zeggen: er is een complot van bovennatuurlijke aard nodig, wil evolutie en gemeenschappelijke afstamming NIET waar zijn. Maar dan kom je al gauw op het terrein dat Jezus dinofossielen kant en klaar in de grond heeft gestopt om het geloof van zijn volgelingen te testen.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 29 mar 2014 19:36

Byte schreef:
Dat geloof jij Mortlach maar niet iedereen maar jij hebt ook een groot geloof :roll: zoals Bartje al aangaf.

Dat is natuurlijk wederzijds. Bedenk wel dat zodra iemand wil doorstuderen in een vak waarin biologie of geologie voorkomt, in de problemen komt met zijn of haar levensovertuiging indien christelijk of islamitisch.
Dus het zijn niet bepaald de 'gekken' die geloven in evolutie, maar juist om de mensen die voorop stonden tijdens het uitdelen van de hersenen..... Universitair opgeleiden..
Ook gif is geschapen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 mar 2014 20:59

Bepaalde christenen dan hè, lang niet allemaal, gelukkig.

Ik moest ook denken aan een anekdote die ik heb gelezen van een geoloog die zijn studie heeft gedaan aan een Amerikaanse evangelische universiteit. Dus de hele zondvloedgeologie heeft aangeleerd gekregen.

Nu blijk je als geoloog vooral aan de bak te kunnen bij oliebedrijven die op zoek zijn naar nieuwe olie- en gasvelden. En het bleek dat die man met zijn hele studie geen barst aankon. Alleen de seculiere geologie bleek succesvol in het vinden van olie.

De man belde een aantal van zijn studie/jaargenoten om te vragen of zij wel de kennis die ze hadden opgedaan over jongeaarde-geologie succesvol in de praktijk konden toepassen. Geen van hen kon dat.

Je mag natuurlijk geloven wat je wil, maar als je een systeem aanhangt dat in de praktijk gewoon voor geen meter werkt - en het 'concurerende systeem wel - dan zou je je toch af mogen vragen hoe dat toch kan.

HIER de link naar het oorspronkelijke verhaal.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 29 mar 2014 22:33

Ach ik hoef geen biologie te studeren en geen bewijzen te zoeken voor evolutie.

Want omdat, in de wijsheid van God, de wereld door haar wijsheid God niet heeft leren kennen, heeft het God behaagd door de dwaasheid van de prediking zalig te maken hen die geloven.

En met het bovenstaande kunnen we dan ook maar afsluiten.

Hier de link naar het originele verhaal.

Groetjes Byte en proost ik neem er nog 1
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Terug naar “[Religie] - Open forum”