Ik ben volgens jouw definitie net geen jongere meer (26), maar ik heb weleens veel rondvraag gedaan in (jeugdige) christelijke kringen wat ze geloofden.
Eigenlijk komt het erop neer dat het overgrote gedeelte het gewoon niet weet/geen interesse heeft. Anderen opperen het YEC maar als je even doorvraagt merk je dat ze daar vaak heel onzeker over zijn of gewoon erkennen dat ze dat eigenlijk nooit hebben onderzocht. Ik ben maar heel weinig echt overtuigde YEC als Kirdneh of Johan100 tegengekomen, die zie ik vooral op fora en in youtube filmpjes.
Er heerst vooral een soort angstige sfeer in kerkelijke kringen om dingen te onderzoeken, of je er echt in te verdiepen. Ik heb al heel vaak gehoord dat je sommige dingen niet hoeft te weten of dat je uiteindelijk toch niet kunt weten hoe het zit. Ook een reden waarom ik me niet meer zo vaak in dat soort kringen begeef. Al moet ik wel zeggen dat er langzaam een soort omslagpunt lijkt te komen, ik zag laatst bijvoorbeeld een debat tussen Emanuel Rutten en Herman Phillipse en het viel me alleszins mee hoe scherp de vragen van de kerkelijke jeugd (Emanuel had een thuiswedstrijd

) waren.