Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Pcrtje schreef:De Textus Receptus is de waarachtigste tekstsamenstelling omdat hij het best, of zelfs als enige, aansluit bij hetgeen door (reformatorische) christenen geloofd wordt. Andere tekstsamenstellingen en -overleveringen zijn ondergeschikt aan de Textus Receptus omdat in de andere een aantal beleden geloofswaarheden minder goed naar voren komen ten opzichte van de Textus Receptus, of in sommige verzen zelfs afwezig zijn.
Verwoord ik dat zo juist?
_Sjors_ schreef:Correct; geloof is geen zaak om over te discussiëren. Geloof is geen wetenschap! Verder raad ik u aan om gewoon de links te lezen die ik geplaatst heb, daarin staan uitvoerig de pro's beschreven waarom de TR de juiste bron is.
Mortlach schreef:
Grappig.
"Nee, argumenten kunnen mij niet overtuigen! Hier, lees mijn argumenten maar!"
_Sjors_ schreef:Het Nieuwe Testament handelt -kortweg- over leven en leer van Jezus, een joodse leraar/profeet met revolutionaire ideeën die waarschijnlijk in de eerste decennia van de eerste eeuw leefde. Zie het artikel in de Wikipedia voor meer informatie over Jezus Christus. Het Nieuwe Testament is geheel in het Grieks overgeleverd.
In de inleiding tot het Nieuwe Testament in de oorspronkelijke editie van de Statenvertaling wordt aan de hand van tientallen passages getoond hoe in het Oude Testament al voorspeld wordt wat in het Nieuwe Testament beschreven wordt.
Dit is wat er bij de SV online http://www.statenvertaling.net/nieuwe-testament.html als proloog op het NT wordt geschreven... Jezus gedegradeerd tot leraar/profeet met revolutionaire ideeën. Voor meer info wordt men doorverwezen naar de encyclopedie Wikipedia, een encyclopedie van lik mijn vestje... Een ten hemel schreiende ontwikkeling van i.m.o. bange mensen die zwichten voor de druk van de tegenstander!
Ik ben zeer benieuwd wie er blijft volhouden als het mes op de keel komt te staan.
Met droevige groeten,
Sjors.
Boekenlezer schreef:Het geloof zit dieper dan de rationele argumenten. Geloof gelijkschakelen aan goede argumenten is daarom te kort door de bocht.
Wel geloof je natuurlijk niet buiten je verstand om. Je gebruikt je verstand er bij, en zal dus ook argumenten formuleren waarom je iets gelooft.
Maar wat ten diepste de reden is voor het geloof, zit erg diep, en laat zich lastig inzichtelijk maken, denk ik.
Boekenlezer schreef:Het geloof zit dieper dan de rationele argumenten. Geloof gelijkschakelen aan goede argumenten is daarom te kort door de bocht.
Wel geloof je natuurlijk niet buiten je verstand om. Je gebruikt je verstand er bij, en zal dus ook argumenten formuleren waarom je iets gelooft.
Maar wat ten diepste de reden is voor het geloof, zit erg diep, en laat zich lastig inzichtelijk maken, denk ik.
Mortlach schreef:Akkoord. Daar gaat het me in eerste instantie niet eens om, maar om de 'pantsering', het aftimmeren tegen elke vorm van kritiek.
Het lijkt erop alsof sommige SV-vereerders oorzaak en gevolg hebben omgedraaid. Daarmee bedoel ik dat ze zijn begonnen zaken te geloven omdat hun versie van de Bijbel dat zo voorschreef/rechtvaardigde. Maar nu is het dus andersom: het traditionele geloof lijkt te bepalen hoe de Bijbel er uit hoort te zien.
En als er dan kritische teksten komen die aantonen dat de Bijbelvariant hier en daar voor verbetering vatbaar is, dan kan dat dus niet, want het geloof bepaalt de Bijbel immers en niet meer andersom. Hoe je daar tegenoverstaat in termen van respect voor de Waarheid en Gods Woord, dat mag je helemaal zelf bepalen.
Boekenlezer schreef:Ik heb even terug gekeken, en ik zag een hele discussie over de Textus Receptus. Tsja, dat zijn zaken waar ik niet heel erg in thuis ben. Tekstkritiek vind ik pas interessant worden op het moment dat een verschil in lezing een interessant verschil in betekenis oplevert, maar voor de rest is het wat mij betreft een gortdroog vak. Dat maakt mij vrij ongeschikt voor discussies hierover. Ik lig er ook niet wakker van.
Johan100 schreef:ik denk dat je meerdere vertalingen kunt lezen.
alhoewel er wel vertalingen zijn waar je echt duidelijk verschil ziet, waarbij ik me afvraag of het correct vertaald is.ik dacht zoiets een keer gezien te hebben bij nbv uit 1951.
ook tussen de statenvertaling van bijvoorbeeld gbs en de herziene zitten verschillen.
een voorbeeld: mattheus 27:25:
sv:en al het volk antwoordende zeide: Zijn bloed kome over ons en over onze kinderen.
hsv: en heel het volk antwoordde en zei: laat Zijn bloed maar komen over ons en over onze kinderen.
in het eerste zie ik meer een profetische uitspraak en het tweede een uitdaging of onverschilligheid. Misschien ziet iemand anders het niet zo.
In het boekje statenvertaling in de 21e eeuw van de gbs staan veel verschillen opgesomd. de statenvertaling van 1637 heeft het meest direct vertaald uit de grondtekst. dit is ook bij de synode van dordt besloten. ik denk dat de Heere ook door middel van de hsv werkt overigens, maar als we stapsgewijs de bijbel gaan verdraaien denk ik niet dat het goed is.
Cicero schreef: Jawel. Wat ik in dit topic naar voren heb gebracht, is gesneden koek voor de kenners. Dus het spijt me, maar het is wetenschappelijk gezien een uitgemaakte zaak dat de Textus Receptus een tekst is die aan alle kanten rammelt.
Ja ik geef toe, het is een scherpe opmerking. Niettemin wil ik zeker volhouden dat de manier van argumenteren in GBS-publicaties over dit onderwerp nauwelijks verschilt van de wijze waarop Sjors hier argumenteert.
Mortlach schreef:Een professional is iemand die wordt betaald om zich ergens mee bezig te houden, en dat vervolgens ook 40+ uur per week doet; dat lijkt me helder.
Mortlach schreef:Wetenschappelijk is vanuit de feiten naar een antwoord toewerken en niet vanuit het gewenste antwoord terugwerken naar de feiten.![]()
Nu ben je wel behoorlijk luchtig. Aantoonbaar op bepaalde zaken wijzen is wel iets anders dan ergens wat op af te dingen hebben. Maar het is goed dat je er niet meteen van streek van raakt.
Mortlach schreef:En als er dan kritische teksten komen die aantonen dat de Bijbelvariant hier en daar voor verbetering vatbaar is...
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 168 gasten