Steve1976 schreef:wat God zelf bekend maakt in de bijbel is toch duidelijk?
Hij ging een wereld scheppen die letterlijk gedoemd was te mislukken, als er geschreven staat dat God al een plan klaar had komt dat op mij over dat Jezus als een soort back-up plan klaar stond mocht het verkeerd gaan..
ik ben vroeger zwaar gereformeerd opgevoed, was zelfs tot voor kort ook heel gelovig en geloofde alles wat er in de bijbel stond, tot ik heel serieus bijbelstudie ging doen en meer en dieper in de bijbel wilde duiken, alleen... toen begon ik dingen heel anders te zien..
en nog even over die boom die op de nieuwe aarde zou staan, ik denk het niet hoor, op de nieuwe aarde is alles pais en vree, dan kan het ineens allemaal wel goed gaan..
Ik geloof niet dat God een wereld schiep die gedoemd was om te mislukken. Is lees dat althans niet in de Bijbel. Ik lees wel dat de mens in zonde viel maar:
- Niet dat de mens daartoe gedoemd was. Het was zijn vrije keuze. Hij had ook niet in zonde kunnen vallen
- Ondanks dat de mens in zonde viel gaat de wereld niet mislukken maar wordt hersteld
Cathy schreef:Ik denk niet dat de mens een keus had.
Wat ik bedoelde te zeggen is dat de mens zichzelf niet kende. Geen inzicht had in zichzelf. Voor een relatie is dat, denk ik, wel belangrijk.
Ik denk dat de mens wel een keus had.
Cathy schreef:Dit lees ik vaker en naar mijn idee rammelt het. Wanneer we in het hiernamaals niet meer zondigen zijn we dan robots? Denk ik niet. Dan willen we niet meer zondigen. Hoe komt dat? Doordat we inzicht hebben gekregen in wie wij zijn en wie God is.
Dan hebben we geleerd wat liefde is; waartoe echte liefde in staat is. Dat wisten Adam en Eva nog niet. Ze waren niet volmaakt. Dat hebben we hier op aarde geleerd door alle kommer en kwel heen met een groots voorbeeld in Jezus Christus.
Kol 2:2....opdat hun harten bemoedigd worden en zij in liefde samengevoegd blijven en komen tot alle rijkdom
van het volledige inzicht, tot kennis van het geheimenis van God, Christus,
3 in wie alle schatten van de wijsheid en kennis verborgen zijn.
Dat is niet mis.
Dat ik persoonlijk al dat lijden buiten proporties vind..... dat heb ik de Heer al vaker verteld.
En nu hoop ik maar dat ik een beetje duidelijk overkom.
Als de enige reden van de zondeval volgens jouw is dat de mens nog wat bij moest leren en God daarom de zondeval bedacht en door de mens liet uitvoeren maar vervolgens wel de mens daarvoor straft terwijl Hij zelf het bedacht heeft en in de mens heeft gelegd kan ik me goed voorstellen dat je het lijden buitenproportioneel vindt. De mens heeft dan immers totaal geen schuld aan de zondeval. Hij had immers geen keuze en moest wel in zonde vallen. Dan zou God verantwoordelijk, ja zelfs schuldig zijn aan de zonde.... en wij onschuldige slachtoffers. Zijn boosheid over onze zonde zou volkomen onterecht zijn en wij zouden geen straf verdienen. Dus hier rammelt ook iets.
bernard 3 schreef:Het antwoord op uw bemerking “ Waarom volgt dat laatste uit het eerste?” ligt eenvoudigweg ingesloten in de betekenis van de uitdrukking “ vrije keuze”.
Als een persoon voor de kleerkast staat en kiest om in plaats van de gele, de rode das te dragen , maar iemand anders weet vooraf reeds dat de persoon de rode das zal dragen,waarbij het zich dan ook niet beperkt tot de keuze van de dassen maar voor alles wat die de eerste persoon in zijn leven zal doen. Dan heeft de persoon in kwestie in feite geen enkele vrije keuze; hoogstens heeft hij het (waan) idee er een te hebben.
Dit is een menselijk beeld. Op zich zou je overigens best kunnen stellen dat iemand een vrije keuze kan hebben als je al weet wat hij / zij kiest. Dat je de uitkomst van het kiezen uit twee zaken weet wil niet zeggen dat iemand niet kan kiezen. Als ik vanavond kan kiezen tussen een cola of een biertje weet mijn vrouw van tevoren al dat ik voor het biertje ga kiezen. Toch kan je niet stellen dat ik dus geen keuze had. Maar daarnaast is God geen mens. Hij is God en we moeten Hem God laten zijn. Wat volgens onze logica niet mogelijk zou kunnen zijn is daarmee nog niet onmogelijk voor God. Ik geloof dat Hij best mensen met een vrije wil kan maken, die ook daadwerkelijk een keuze hebben..... Waarbij Hij vast al weet wat de keuze wordt, maar die keuze niet vastlegt zodat de keuze eigenlijk geen keuze meer zou zijn.
Mortlach schreef:Akkoord. Het probleem wat ik echter wel heb, is dat het vaak als excuus wordt gebruikt om mensen en met name vrouwen, klein, machteloos en/of dom te houden. Waarom vrouwen zo'n minderwaardige positie hebben, tja, dat zullen we wel nooit begrijpen, maar God heeft daar vast zijn redenen voor.
Men gebruikt het om een positie door te drukken, terwijl met hetzelfde argument elk andere positie te verdedigen is.
Het is een kruk die wordt misbruikt door mensen met argumenten die gewoon rammelen, of mensen die geen argumenten hebben.
Ik ben het met je eens dat christenen dit vaak hebben misbruikt. Het enige wat ik er over kan zeggen (naast dat ik dat belachelijk vind, net als jij) is dat als men misbruikt ergens van maakt, dat geen bewijs is dat het dus niet klopt. Ook van de waarheid kan misbruik worden gemaakt. Helaas.