Mortlach schreef:En daarnaast, misschien kun je een niet-bestaan niet direct aantonen; je kunt wel aantonen dat het wel-bestaan een logische absurditeit tot gevolg heeft.
Boekenlezer schreef:Dat moet je me even uitleggen, wat die logische absurditeit dan inhoudt. Dan kan ik ook checken hoe ik daar over denk.
Mortlach schreef:Een logische absurditeit is bijvoorbeeld als een stelling tegelijkertijd waar en niet waar is. Dat kan niet, dus de aannames die tot zo'n conclusie leiden kunnen niet waar zijn.
Wat de specifieke logische absurditeit inhoudt, is per geval verschillend.
Oké, dat snapte ik op zich wel.
Ik las jouw stelling meer als van toepassing geacht op het bestaan van God, en dat prikkelde mij tot mijn vraag.
Maar ik zie nu, dat je jouw eerdere zin als algemene regel opgesteld staat. Dus dan stel ik maar eerst als vraag: is die gestelde regel van toepassing op het bestaan van God? Anders gezegd: heeft het idee van Gods bestaan een logische absurditeit tot gevolg?
xsidd schreef:Wat is je diepste beweegreden om te geloven dat er geen God is?
Mortlach schreef:Geen enkele ervaring, ooit. Dat lijkt me reden genoeg.
Klinkt me een beetje in de oren als: ik heb geen mystieke ervaring in mijn leven gehad, dus concludeer ik dat God niet bestaat.
Mystiek alleen kan mij niet overtuigen, sterker nog, is voor mij tamelijk verdacht. Ik heb het al als zodanig weggezet in
een eerdere bijdrage. Ik zie bovendien een warboel aan leringen daaruit ontstaan. Ook in christelijke kringen geeft dat problemen. Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan de uiterste rechterflank in de gereformeerde gezindte, waar je boegbeelden hebt die 'het' hebben (
voorbeeldje,
uiteraard niet zonder vleiende (= verhullende) beschrijvingen van een aanhanger), en de massa van het kerkvolk dat een beetje zit te wachten op iets, waarvan ze menen dat het moet gebeuren met ze, maar wat niet zo wil. Ondertussen is de sfeer van denken die er heerst niet zo geweldig te rijmen met wat je als normaal helder denkend mens al lezend in je Bijbel tegenkomt. Geen wonder dat dat op zijn tijd tot reacties leidt, waar e.e.a. op een rijtje wordt gezet. (
Voorbeeld) Het is maar een enkel voorbeeldje...