Hoofddoek?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JHM
Kapitein
Kapitein

Re: Hoofddoek?

Berichtdoor JHM » 26 okt 2012 21:09

Faramir schreef:Ik zeg niet dat het klopt of dat het niet klopt. Ik zeg dat je evengoed op poëzie gewoon kan voortborduren met dezelfde gelijkenissen enz enz. Zo onduidelijk was ik niet volgens mij. En ook je laatste citaat bewijst gewoon helemaal niets, althans niet meer of minder dan je eerdere citaten.

Ooit is een spreekwoord over splinters en balken in ogen verzonnen. Althans ik neem aan dat je er niet vanuit gaat dat er echt mensen rondliepen met een balk in het oog en dat niet doorhadden of negeerden. En vandaag de dag gebruiken we nog steeds dat prachtige spreekwoord. En ook nu weten we dat het niet op geschiedkundige waarheid gebaseerd is. Evengoed kan het scheppingsverhaal aangehaald worden in het NT om met dezelfde bewoording een niet geschiedkundige gebeurtenis poëtisch uit te drukken.

De balk en splinter staan in totaal andere context. Jezus die zelf van voor Abraham is en door Wie alles geschapen is stelt dat de man en vrouw naar hun vorm geschapen zijn, dat is alles behalve metaforisch. Maar een ieder mag geloven wat hij zelf wilt, zo ook jij.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 26 okt 2012 21:15

JHM schreef:De balk en splinter staan in totaal andere context. Jezus die zelf van voor Abraham is en door Wie alles geschapen is stelt dat de man en vrouw naar hun vorm geschapen zijn, dat is alles behalve metaforisch. Maar een ieder mag geloven wat hij zelf wilt, zo ook jij.

Want het staat er expliciet bij dat Hij het niet metaforisch bedoelde? Nee.
Nogal logisch dat Jezus sprak in de metaforen die de mensen gewend waren.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 okt 2012 21:24

JHM schreef:Bovendien laat ook Paulus geen misverstand over de schepping bestaan (Han 17,26).

Nou, als je de passage leest kun je je wel afvragen of hij de eerste Adam of de laatste (1 Kor 15,45) bedoelt.

26 Uit één mens heeft hij de hele mensheid gemaakt, die hij over de hele aarde heeft verspreid; voor elk volk heeft hij een tijdperk vastgesteld en hij heeft de grenzen van hun woongebied bepaald. 27 Het was Gods bedoeling dat ze hem zouden zoeken en hem al tastend zouden kunnen vinden, aangezien hij van niemand van ons ver weg is. 28 Want in hem leven wij, bewegen wij en zijn wij. Of, zoals ook enkele van uw eigen dichters hebben gezegd: “Uit hem komen ook wij voort.”

Hadden de Griekse dichters het over de onbekende God of over Adam? Het lijkt mij duidelijk dat zij de onbekende God bezongen en ook ga ik er van uit dat Paulus hen niet het evangelie van Adam kwam brengen. :)

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 26 okt 2012 21:27

Faramir schreef:Want het staat er expliciet bij dat Hij het niet metaforisch bedoelde? Nee.
Nogal logisch dat Jezus sprak in de metaforen die de mensen gewend waren.

Als we voortkomen uit eencelligen heeft God de mens bij het begin van de schepping dus niet mannelijk en vrouwelijk gemaakt. Dat is in strijd met wat Jezus leert. Dus kun je kiezen, er een metafoor van maken en de wijsheid van de wereld aannemen of de wijsheid van Jezus.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 26 okt 2012 21:28

mohamed schreef:26 Uit één mens heeft hij de hele mensheid gemaakt, die hij over de hele aarde heeft verspreid; voor elk volk heeft hij een tijdperk vastgesteld en hij heeft de grenzen van hun woongebied bepaald. 27 Het was Gods bedoeling dat ze hem zouden zoeken en hem al tastend zouden kunnen vinden, aangezien hij van niemand van ons ver weg is. 28 Want in hem leven wij, bewegen wij en zijn wij. Of, zoals ook enkele van uw eigen dichters hebben gezegd: “Uit hem komen ook wij voort.”

Hadden de Griekse dichters het over de onbekende God of over Adam? Het lijkt mij duidelijk dat zij de onbekende God bezongen en ook ga ik er van uit dat Paulus hen niet het evangelie van Adam kwam brengen. :)

Scherp opgemerkt mohamed, ben het met je eens.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 okt 2012 21:32

mohamed schreef:26 Uit één mens heeft hij de hele mensheid gemaakt, die hij over de hele aarde heeft verspreid; voor elk volk heeft hij een tijdperk vastgesteld en hij heeft de grenzen van hun woongebied bepaald. 27 Het was Gods bedoeling dat ze hem zouden zoeken en hem al tastend zouden kunnen vinden, aangezien hij van niemand van ons ver weg is. 28 Want in hem leven wij, bewegen wij en zijn wij. Of, zoals ook enkele van uw eigen dichters hebben gezegd: “Uit hem komen ook wij voort.”

JHM schreef:Scherp opgemerkt mohamed, ben het met je eens.

Altijd fijn dat je een oprechte reactie weet te waarderen bro!

Faramir

Berichtdoor Faramir » 26 okt 2012 21:33

JHM schreef:Als we voortkomen uit eencelligen heeft God de mens bij het begin van de schepping dus niet mannelijk en vrouwelijk gemaakt. Dat is in strijd met wat Jezus leert. Dus kun je kiezen, er een metafoor van maken en de wijsheid van de wereld aannemen of de wijsheid van Jezus.

Je bedoeld dat het in strijd is met jouw geloof en jouw godsbeeld. Jouw probleem en probeer dat niet te projecteren op anderen met een andere mening. Is een stuk prettiger.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 okt 2012 21:43

Los van zijn geloof, als Adam en Eva niet bestaan zouden hebben werpt dat een aantal lastige vragen op, zoals waarom God de joden strafte voor iets wat een fictief figuur fout deed.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 26 okt 2012 22:29

Faramir schreef:Je bedoeld dat het in strijd is met jouw geloof en jouw godsbeeld. Jouw probleem en probeer dat niet te projecteren op anderen met een andere mening. Is een stuk prettiger.

Welk probleem? Ik geef mijn mening en het is jouw goedrecht het daarmee eens of oneens te zijn. Je bent het klaarblijkelijk niet met me eens, dus leg de metaforische betekenis van Marcus 10,6 eens uit? Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn om mogelijk toch iets van elkaar te leren nietwaar?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 27 okt 2012 08:30

Als je zoekt in de Bijbel naar de woorden die voor "een bedekking" staan of een verdek ( zoals bij Jona) of een deksel danwel een verzoendeksel dan heeft dat altijd te maken met iets wat bedekt of afgedekt wordt.
Het is ook terug te leiden naar de betekenis van het Loofhuttenfeest, en de vorm en materiaal van het dak van die hutten.
Het wordt dan bijna een hebreeuwse les, en dat is alleen zinvol als men hier in geinteresseerd is en anders beperk ik met tot de symboliek.
Een verzoendeksel heeft ook alles hiermee te maken.
Kort gezegd, het spreekt over verlossing zowel uit Egypte dus van slavernij als verlossing van de wet en de zonden.
Een gelovige van onder het nieuwe verbond is vrij en tot vrijheid gezet om Christus te dienen, er is niets meer tussen God en ons, want de toegang is vrij om tot de troon der genade te naderen.
Deze vrijheid is nooit tot verzadiging van het vlees, maar altijd om God te dienen.

Wij zijn geen slaven meer, noch van de wet, noch van de zonden.
De Heer Die aangesteld werd tot Hogepriester reinigt ons geheel en al zodat wij rein voor God mogen staan.

De uitbeelding van een hoed of een bedekking geeft weer dat je eigenlijk jezelf weer ergens onder plaatst, je werpt een blokkade op tussen jou en een open hemel terwijl het voorhangsel gescheurd is.
Mensen die weer een hoofddeksel opzetten als er gebeden wordt o.i.d. hebben niet begrepen wat het is om een vrije toegang te hebben tot Gods troon.
Paulus spreekt over hoedjes en petjes uitsluitend in zijn eerste brief aan de Korintiërs, later nooit meer.
Deze gelovigen waren nog belast met een aantal gewoonten en Paulus wijst erop en legt het uit.

Het heeft niets met man en vrouw te maken, maar wel met mannelijk en vrouwelijk.
Dus met verhoudingen.
Als Christus het Hoofd is van het Lichaam ( de Gemeente) en wij zijn als gelovigen Zijn lichaam, dan is dat lichaam vrouwelijk t.o.v. het Hoofd wat mannelijk is.
Zoals ooit Adam mannelijk genoemd wordt en Eva vrouwelijk, want Adam droeg het vrouwelijke al in zich.
En daarom is Eva een type van de Gemeente als vrouwelijk en onderdanig aan het mannelijke n.l. de 2e Adam.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 03 nov 2012 14:23

Joepjoep schreef:5 Maar een vrouw maakt haar hoofd te schande wanneer ze met onbedekt hoofd bidt of profeteert, want ze is in dat geval precies hetzelfde als een kaalgeschoren vrouw. 6 Een vrouw die haar hoofd niet bedekt, kan zich maar beter laten kaalknippen. Wanneer ze dat een schande vindt, moet ze haar hoofd bedekken. (1 Korintiërs 11/5-6)

Waarom dragen de vrouwen dan geen hoofddoek? Zelfs Maria droeg een hoofddoek.

Je hebt helemaal gelijk maar in dit land van veel eigenzinnig godsdienst vindt men de hoofdbedekking niet nodig.Maar op grond van de Heilige Schrift dienen de vrouwen met bedekt hoofd de Kerk te betreden en Heilige plaats. In het overgrote deel van de Christenheid betreden de vrouwen met bedekt hoofd de Kerk een Hoofddoek kan volstaan voor door de week zwart en Zondag wit.
VERITAS VOS LIBERABIT.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 03 nov 2012 15:43

Daarom moet de vrouw een macht op het hoof hebben. De meeste vertalingen zijn niet juist. De zinsnede die vertaald wordt met 'een macht op', moet worden vertaald met 'macht over' omdat in het Grieks exousia epi staat = een actieve beschrijving van macht/autoriteit die iemand heeft over iets of iemand.
Exousia betekent 'het recht, gezag, de vrijheid en mogelijkheid om beslissingen te nemen. Wat Paulus dus eigenlijk gewoon zei was vrouwen het recht hebben om zelf te bepalen wat zij op hun hoofd dragen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 03 nov 2012 16:04

En om het aan te vullen, het woord voor "haar" is Zeir of Seir en dat betekent macht.
Ons haar is al een macht op het hoofd en daarom moest Simsom zijn haar afgeschoren hebben, het ontdeed hem van alle macht, een type van de Here Jezus in vernedering.
Het woord "Sir" is er vanaf afgeleid.
Wij vrouwen hebben dus genoeg macht op ons hoofd.
Ik vind zulke onderwerpen altijd moeilijk voor mensen die chemo's hebben gehad en noodgedwongen een hoofdbedekking moeten dragen dus Willibrord, enige zorgvuldigheid is wel gewenst al leef je celibaat.
Bemoei je dan niet met vrouwen.
Het is altijd zo dat Paulus altijd spreekt over "eigen vrouwen" en jij hebt als ongetrouwde man geen enkel zeggenschap over andermans vrouw.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 04 nov 2012 00:44

Joepjoep schreef:5 Maar een vrouw maakt haar hoofd te schande wanneer ze met onbedekt hoofd bidt of profeteert, want ze is in dat geval precies hetzelfde als een kaalgeschoren vrouw. 6 Een vrouw die haar hoofd niet bedekt, kan zich maar beter laten kaalknippen. Wanneer ze dat een schande vindt, moet ze haar hoofd bedekken. (1 Korintiërs 11/5-6)

Waarom dragen de vrouwen dan geen hoofddoek? Zelfs Maria droeg een hoofddoek.

Klopt helemaal en Maria de Heilige Maagd de Moeder des Heren is het voorbeeld voor de gelovigen zo ook voor de vrouwen .De vrouwen moeten dan ook gehoorzaam zijn aan het Schrift woord en de Kerk en met hoofdbedekking het Heilig Huis des Heren betreden .
VERITAS VOS LIBERABIT.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 04 nov 2012 09:34

O de mannen hoeven niet gehoorzaam te zijn?
Jij hebt geen vrouw dus dat is makkelijk gezegd als celibatair iemand.

Terug naar “[Religie] - Open forum”