Een zegen vragen voor het eten, onbijbels?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

meribel
Kolonel
Kolonel

Re: Een zegen vragen voor het eten, onbijbels?

Berichtdoor meribel » 17 mei 2012 10:52

Faramir schreef:Vroeger, heel lang geleden was het in de Germaanse stammen een teken van overgave. Twee leiders die onenigheid met elkaar hadden en waarvan de ene zich overgaf kwam onbewapend en met gevouwen handen (en volgens mij zelfs knielend) bij de ander. Daarmee gaf hij zich letterlijk onvoorwaardelijk over omdat hij geen enkele mogelijkheid meer had om zichzelf te verdedigen tegen de ander. Een gebaar van totale en onvoorwaardelijke overgave dus. Ik vind het een mooi gebaar en vind het daarnaast ook een prettige manier om mij te concentreren in gebed.

ik heb die oorsprong ook altijd geleerd van mijn ouders.
Dat, net als dat we bijv. op zondag geen tv keken, het geen bijbelse oorsprong heeft maar wel een praktische en eerbiedige.
En dat praktisch; voor kindjes vooral, kan je ondertussen niet aan andere dingen zitten.

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 17 mei 2012 15:06

mohamed schreef:
Wat ik me afvraag is welk land er bedoeld wordt, want zou er oorlog kunnen zijn in een land wat God goed noemt?

Kan hier iets anders bedoeld zijn dan het beloofde lands, volgens jou?
Samanthi:
Nu de gevouwen handen nog...

Beste Samanthi, dat vinden wij inderdaad in de Bijbel, maar het is niet positief en wordt geassocieerd met luiheid.

' Hoelang, luiaard, blijft u liggen? Wanneer staat u op uit uw slaap? Een beetje slapen, een beetje sluimeren, een beetje liggen met gevouwen handen! Zo komt uw armoede over u als een wandelaar en uw gebrek als een gewapend man' (Spr 6,9-11)

Is dat niet wat te snel zo uitgelegd? Het gaat hier wel over een luiaard maar alles wat er aan woorden of begrippen staat als exclusief met luiheid van doen hebbend zien, vind ik niet gerechtvaardigd. Er staat ook niet duidelijk, wat dat handenvouwen daar betekent of met welk doel het gedaan wordt. En in lang niet alle vertalingen wordt ervan gesproken. We moeten eerst uitvinden wat het daar precies zeggen wil, voordat je zo'n conclusie kunt trekken.
Nulla aetas ad discendum sera

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 17 mei 2012 19:15

Bad Jezus Zelf niet met opgeheven handen?
En waarom bidden moslims met ''open'' handen?
Waarom nemen wij gewoontes over van germaanse heidenen (volgens faramir) en niet van het joodse volk, wat Gods regels uit eerste hand had ontvangen, vraag ik me dan af...

Faramir

Berichtdoor Faramir » 17 mei 2012 19:20

boer schreef:Bad Jezus Zelf niet met opgeheven handen?

Indien dat zo was en het was van waarde dan zul je dat vast wel in de Bijbel kunnen lezen.

Vraag het ze.
Waarom nemen wij gewoontes over van germaanse heidenen (volgens faramir)

Omdat christenen houden van mooie symboliek. Zo is er in het verleden bijzonder veel gekerstend tot meerdere eer en glorie van God natuurlijk.
en niet van het joodse volk, wat Gods regels uit eerste hand had ontvangen, vraag ik me dan af...

Ook namen/nemen christenen gewoontes van het joodse volk over. Het een sluit het ander niet uit.

Maar Boer, je weet dat het jou geheel vrij staat om te bidden zoals je wilt toch? Wat mij betreft bid jij op de kop al hangend in een deurpost als jou dat helpt. Mijn zegen heb je.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 mei 2012 22:17

Waarom nemen wij gewoontes over van germaanse heidenen (volgens faramir) en niet van het joodse volk, wat Gods regels uit eerste hand had ontvangen, vraag ik me dan af...

Omdat we Germanen zijn en geen Joden? :-oo
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 18 mei 2012 00:09

? ik ben toch ook niet joods ?

en was het Paulus niet die iets zei in de trant van ben je bij de grieken doe dan als de grieken enzovoorts enzovoorts.

het lijkt mij heel wettisch en krampachtig om in een voorgeschreven houding te gaan bidden.
en staat ook nergens een opdracht voor in de bijbel, zover ik weet.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 mei 2012 08:20

Trajecto schreef:Kan hier iets anders bedoeld zijn dan het beloofde lands, volgens jou?

Nee, ik denk dat wij ons vergissen in de betekenis, want het kan toch niet zo zijn dat er oorlog in het beloofde land was, is of zal zijn? Een land wat God goed noemt (Deut 1,35) moet toch perfect zijn en geen ruimte bieden voor oorlog en onrecht?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 mei 2012 08:32

mohamed schreef:Beste Samanthi, dat vinden wij inderdaad in de Bijbel, maar het is niet positief en wordt geassocieerd met luiheid.

' Hoelang, luiaard, blijft u liggen? Wanneer staat u op uit uw slaap? Een beetje slapen, een beetje sluimeren, een beetje liggen met gevouwen handen! Zo komt uw armoede over u als een wandelaar en uw gebrek als een gewapend man' (Spr 6,9-11)

Trajecto schreef:Is dat niet wat te snel zo uitgelegd? Het gaat hier wel over een luiaard maar alles wat er aan woorden of begrippen staat als exclusief met luiheid van doen hebbend zien, vind ik niet gerechtvaardigd. Er staat ook niet duidelijk, wat dat handenvouwen daar betekent of met welk doel het gedaan wordt. En in lang niet alle vertalingen wordt ervan gesproken. We moeten eerst uitvinden wat het daar precies zeggen wil, voordat je zo'n conclusie kunt trekken.

Het komt inderdaad niet in alle vertalingen voor, maar dat hoeft niets te zeggen, want handen vouwen wordt nooit in geen enkele vertaling geassocieerd met bidden. Daaruit kunnen we toch wel concluderen dat de Israëlieten het op een andere manier deden en het 'onze vader' nooit geleerd hebben met gevouwen handen te bidden.

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 18 mei 2012 15:36

mohamed schreef:
Nee, ik denk dat wij ons vergissen in de betekenis, want het kan toch niet zo zijn dat er oorlog in het beloofde land was, is of zal zijn? Een land wat God goed noemt (Deut 1,35) moet toch perfect zijn en geen ruimte bieden voor oorlog en onrecht?

Op zich een kwestie om over door te praten, maar dan niet hier in dit topic want daar is het off-topic.
In het topic waarvan dit topic afgesplitst is zou het misschien kunnen, maar ik denk toch eerder aan een nieuw topic als je dit wilt gaan uitwerken.

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 18 mei 2012 15:51

(dubbel, door bug in forum of zoiets)
Laatst gewijzigd door Trajecto op 18 mei 2012 16:30, 4 keer totaal gewijzigd.

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 18 mei 2012 15:51

mohamed schreef:
Het komt inderdaad niet in alle vertalingen voor, maar dat hoeft niets te zeggen, want handen vouwen wordt nooit in geen enkele vertaling geassocieerd met bidden. Daaruit kunnen we toch wel concluderen dat de Israëlieten het op een andere manier deden en het 'onze vader' nooit geleerd hebben met gevouwen handen te bidden.

Die conclusie lijkt wel te kunnen, ja. Uit je post begreep ik echter dat je zei dat ze het niet zo doen "omdat ze het met luiheid in verband brengen". En dat lijkt me een voorbarige conclusie.
Dat handen vouwen het teken van luiheid is voor hen acht ik nog niet bewezen. (En zelfs als dat zo zou zijn is nog niet bewezen dat ze dat als belangrijke reden zien om bij het bidden de handen vooral niet te vouwen.)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 mei 2012 19:18

mohamed schreef:

Trajecto schreef:Op zich een kwestie om over door te praten, maar dan niet hier in dit topic want daar is het off-topic.
In het topic waarvan dit topic afgesplitst is zou het misschien kunnen, maar ik denk toch eerder aan een nieuw topic als je dit wilt gaan uitwerken.

Ja, ik wil dit t.z.t. graag uitwerken in een ander topic, want het land van melk en honing heb ik andere associaties bij dan een land van bloed en kruitdampen.

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 18 mei 2012 23:19

mohamed schreef:Ja, ik wil dit t.z.t. graag uitwerken in een ander topic, want het land van melk en honing heb ik andere associaties bij dan een land van bloed en kruitdampen.

Oké dan zie ik je wellicht wel een keer een topic ervoor starten.
(Van kruitdampen gesproken: vuurwapens zijn van later tijd dan die waaraan we nu vooral denken.)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 mei 2012 09:34

mohamed schreef:Ja, ik wil dit t.z.t. graag uitwerken in een ander topic, want het land van melk en honing heb ik andere associaties bij dan een land van bloed en kruitdampen.

Trajecto schreef:Oké dan zie ik je wellicht wel een keer een topic ervoor starten.
(Van kruitdampen gesproken: vuurwapens zijn van later tijd dan die waaraan we nu vooral denken.)

Dat weet ik maar jij weet ook dat er tegenwoordig een staat is die aanspraak doet op het beloofde land uit de Bijbel.

Terug naar “[Religie] - Open forum”