Een zegen vragen voor het eten, onbijbels?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Een zegen vragen voor het eten, onbijbels?

Berichtdoor mohamed » 16 mei 2012 10:17

elbert schreef:Hoe je dat concreet invult bij de maaltijd, is wat mij betreft aan plaats en cultuur gebonden: bidden voor het eten en danken erna, of bidden en danken in 1 enz.

JeeWee schreef:He he, hebben we toch een mooie conclusie gevonden waar ik me helemaal in kan vinden.
Kun je ooit genoeg danken en bidden? Dacht het niet...

Als ik de evangeliën lees krijg ik niet de indruk dat Jezus de hele dag zat te bidden en te danken, dus dacht het wel! En dank je je ouders ook voor alles wat ze voor je doen? Mijn moeder hoort liever dat het me heeft gesmaakt dan dat ik schietgebedjes voor haar zeg en haar dank bij elke hap.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 16 mei 2012 12:18

Als ik de evangeliën lees krijg ik niet de indruk dat Jezus de hele dag zat te bidden en te danken,

De Here Jezus en de Vader waren één, dus Hij was voortdurend met God in gesprek.
Hij hoefde zich niet, zoals wij ons vaak los moeten 'rukken'van de aardse zaken, en ons moeten inkeren tot de hemelse zaken en God, Hij was altijd met de hemelse dingen bezig,
en in volle gehoorzaamheid aan de Vader.

En dank je je ouders ook voor alles wat ze voor je doen? Mijn moeder hoort liever dat het me heeft gesmaakt dan dat ik schietgebedjes voor haar zeg en haar dank bij elke hap
. :roll: vreemde opmerking!
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 16 mei 2012 14:04

mattheus;
36 Vervolgens ging Jezus met zijn leerlingen naar een plek die Getsemane genoemd werd. Hij zei: ‘Blijven jullie hier zitten, ik ga daar bidden.’ 37 Hij nam Petrus en de twee zonen van Zebedeüs met zich mee. Toen hij zich bedroefd en angstig voelde worden, 38 zei hij tegen hen: ‘Ik voel me dodelijk bedroefd; blijf hier met mij waken.’ 39 Hij liep nog een stukje verder, knielde toen en bad diep voorovergebogen: ‘Vader, als het mogelijk is, laat deze beker dan aan mij voorbijgaan! Maar laat het niet gebeuren zoals ik het wil, maar zoals u het wilt.’ 40 Hij liep terug naar de leerlingen en zag dat ze lagen te slapen. Hij zei tegen Petrus: ‘Konden jullie niet eens één uur met mij waken? 41 Blijf wakker en bid dat jullie niet in beproeving komen; de geest is wel gewillig, maar het lichaam is zwak.’ 42 Voor de tweede maal liep hij van hen weg en bad: ‘Vader, als het niet mogelijk is dat deze beker aan mij voorbijgaat zonder dat ik eruit drink, laat het dan gebeuren zoals u het wilt.’ 43 Toen hij terugkwam, zag hij dat ze weer sliepen, want ze waren door vermoeidheid overmand. 44 Hij liet hen achter, liep opnieuw wat verder en bad voor de derde maal, met dezelfde woorden als daarvoor. 45 Daarna voegde hij zich weer bij de leerlingen en zei: ‘Liggen jullie daar nog steeds te slapen en te rusten? En dat terwijl het ogenblik nabij is waarop de Mensenzoon wordt uitgeleverd aan zondaars. 46 Sta op, laten we gaan; kijk, hij die mij uitlevert, is al vlakbij

Kereltje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kereltje » 16 mei 2012 15:14

mohamed schreef:Mijn moeder hoort liever dat het me heeft gesmaakt dan dat ik schietgebedjes voor haar zeg en haar dank bij elke hap.

Je moeder is dan ook niet de Gever van alle goed.
Essentieel voor iemands gevoel voor humor is of hij altijd bereid is om zichzelf te lachen. - G. Bradford

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 mei 2012 15:29

mohamed schreef:Mijn moeder hoort liever dat het me heeft gesmaakt dan dat ik schietgebedjes voor haar zeg en haar dank bij elke hap.

Kereltje schreef:Je moeder is dan ook niet de Gever van alle goed.

Dat heb ik ook niet gezegd, maar God heeft ons WEL geboden onze ouders te eren.

Kereltje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kereltje » 16 mei 2012 15:43

mohamed schreef:Dat heb ik ook niet gezegd, maar God heeft ons WEL geboden onze ouders te eren.

Aanbidden doe je alleen God, dus een schietgebedje tot je moeder is je moeder als god stellen.
Essentieel voor iemands gevoel voor humor is of hij altijd bereid is om zichzelf te lachen. - G. Bradford

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 mei 2012 16:45

mohamed schreef:Dat heb ik ook niet gezegd, maar God heeft ons WEL geboden onze ouders te eren.

Kereltje schreef:Aanbidden doe je alleen God, dus een schietgebedje tot je moeder is je moeder als god stellen.

Laat ik het zo stellen, mijn moeder heeft dat gevoel niet, maar denk wat je wilt denken. :mrgreen:

Kereltje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kereltje » 16 mei 2012 16:52

mohamed schreef:Laat ik het zo stellen, mijn moeder heeft dat gevoel niet, maar denk wat je wilt denken. :mrgreen:

Dat idee had ik ook niet. :P

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 16 mei 2012 17:00

Al lezend rijst er bij mij 1 vraag: waarom zou ik geen zegen vragen over mijn maaltijd, waarom zou ik niet vragen of Hij het wil zegenen aan mijn lichaam? Waarom zou ik ook niet daarin mijn afhankelijkheid van Hem laten blijken? Krijgt Hij juist ook daarin niet al de eer die Hem toekomt?
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 16 mei 2012 21:53

trajecto schreef: Voor de Joden toch wel

Deuteronomium 8
10 Als gij dan zult gegeten hebben, en verzadigd zijn, zo zult gij den HEERE, uw God, loven over dat goede land, dat Hij u zal hebben gegeven.

(Of wij het ook zo moeten doen kun je je afvragen.)

Dank je wel trajecto nooit geweten dat dit er ook stond.

Nu de gevouwen handen nog...

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 16 mei 2012 23:27

Ik blijf erbij dat alleen mensen en God gezegend kunnen worden, geen dingen, voedsel of de metrotunnel in Amsterdam, (waar dan een of andere priester aan te pas komt)

''Heere zegen deze spijze'' komt dan ook nergens voor in de Bijbel.
''Bless my food'', zou dat dan zijn, kan toch niet?
En precies zoals JeeWee zegt, wie wat meer van de wereld gezien heeft, gaat al die nederlandse ''waarheden'' die voortzijn gekomen uit scheuring en godsdienst-twisten van honderden jaren terug, erg relativeren.
En nee, ik bid ook niet met gevouwen handen, omdat ik meen Luther dat instelde.
Let wel, bidden en danken zijn allebei vormen van gebed, het gaat mij slechts om het begrip; zegenen van dingen, die de zegen zijn, waarvoor we danken.

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 17 mei 2012 02:21

Waarom opeens in het Engels, boer?
Maar goed, wat je zegt is niet helemaal waar. Hieronder een citaat uit het boek "Sitting at the Feet of Rabbi Jesus: How the Jewishness of Jesus Can Transform Your Faith" van Ann Spangler.

"...
Is there evidence from the Gospels that such blessings were commonly prayed? Before multiplying the fish and loaves to feed five thousand hungry people, Matthew's gospel tells us that Jesus "blessed and broke and gave the loaves to the disciples" (Matthew 14:19 NKJV). Matthew didn't record exact words, probably because everyone would already have known them. Jesus would have been praying like a Jewish father, breaking the bread at the beginning of a meal and saying: "Blessed is he who brings forth bread from the earth." Even today, Jewish people pray this same prayer, though slightly altered: "Blessed are you, LORD our God, King of the universe, who brings forth bread from th earth."

Some Bible translations unwittingly confuse the text by adding the words "the food." That makes ik appear as though Jesus blessed the food, instead of blessing the Lord who gave it. The Christian tradition of asking God to bless our food arises from this misunderstanding. The reason we pray before eating is not to make the food holy, but to express our gratitude to God for providing it.
..."

Vertaling in het Nederlands hiervan luidt zo ongeveer:
Is er bewijs vanuit de evangeliën dat dergelijke zegeningen vaak gebeden werden? Aan de vermenigvuldiging van de vis en broden om vijfduizend hongerige mensen te voeden, gaat wat vooraf. Het Mattheüs-evangelie vertelt ons, dat Jezus "zegende en brak en hij gaf de broden aan de discipelen" (Mattheüs 14:19). Mattheüs heeft niet de exacte woorden vastgelegd, waarschijnlijk omdat die algemeen bekend waren bij iedereen. Jezus zal hebben gebeden als een Joodse vader, het brood hebben gebroken aan het begin van een maaltijd en gezegd hebben: "Gezegend is Hij die brood uit de aarde voortbrengt." Zelfs nu nog bidden Joodse mensen dit gebed, hoewel met enige wijziging: "Gezegend zijt Gij, O Heer, Koning der wereld, Die brood voortbrengt uit de aarde."

Sommige bijbelvertalingen geven onbewust een verwarring in de tekst door toevoeging van de woorden "het voedsel"*). Dat doet het lijken alsof Jezus het eten zegende, in plaats van de Heere die het ons gaf. De christelijke traditie om God te vragen ons voedsel te zegenen komt uit dit misverstand voort. De reden dat we voor het eten bidden is niet om het voedsel heilig te laten worden, maar om onze dankbaarheid te uiten aan God voor het verstrekken ervan.

Dit stukje geeft niet alleen een weerlegging van het idee dat het alleen om een typisch Nederlandse, merkwaardige gewoonte zou gaan, maar ook geeft het een antwoord bij de eigenlijke kwestie van dit topic.

_____
*) Zoals te zien is, is de zin ook niet echt duidelijk en moet er ook ergens iets tussen om het tot een duidelijke zin te maken. Het is niet helemaal onnodige eigenwijsheid dat er bij het Bijbelvertalen iets werd tussengevoegd.
Nulla aetas ad discendum sera

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 mei 2012 07:33

trajecto schreef: Voor de Joden toch wel

Deuteronomium 8
10 Als gij dan zult gegeten hebben, en verzadigd zijn, zo zult gij den HEERE, uw God, loven over dat goede land, dat Hij u zal hebben gegeven.

(Of wij het ook zo moeten doen kun je je afvragen.)

Samanthi schreef:Dank je wel trajecto nooit geweten dat dit er ook stond.

Wat ik me afvraag is welk land er bedoeld wordt, want zou er oorlog kunnen zijn in een land wat God goed noemt?
Samanthi schreef:Nu de gevouwen handen nog...

Beste Samanthi, dat vinden wij inderdaad in de Bijbel, maar het is niet positief en wordt geassocieerd met luiheid.

' Hoelang, luiaard, blijft u liggen? Wanneer staat u op uit uw slaap? Een beetje slapen, een beetje sluimeren, een beetje liggen met gevouwen handen! Zo komt uw armoede over u als een wandelaar en uw gebrek als een gewapend man' (Spr 6,9-11)
Laatst gewijzigd door mohamed op 17 mei 2012 07:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Kereltje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kereltje » 17 mei 2012 07:50

boer schreef:En precies zoals JeeWee zegt, wie wat meer van de wereld gezien heeft, gaat al die nederlandse ''waarheden'' die voortzijn gekomen uit scheuring en godsdienst-twisten van honderden jaren terug, erg relativeren.

Daar ben je wel erg laat mee als je pas gaat relativeren als je eerst naar een ander werelddeel reist. #-o

En ik ben het ook totaal niet met je eens. Hoezo zijn het 'waarheden'? Mijns inziens dien je alles te relativeren behalve Gods Woord. Het wordt dan ook wat makkelijker om bepaalde zaken uit te leggen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 17 mei 2012 09:28

boer schreef:En nee, ik bid ook niet met gevouwen handen, omdat ik meen Luther dat instelde.

Daar hoor ik graag meer over.
Ik heb begrepen dat het bidden met gevouwen handen nog veel ouder is. Vanuit jouw gedachtengangen ook nog veel fouter wat wel grappig is.

Vroeger, heel lang geleden was het in de Germaanse stammen een teken van overgave. Twee leiders die onenigheid met elkaar hadden en waarvan de ene zich overgaf kwam onbewapend en met gevouwen handen (en volgens mij zelfs knielend) bij de ander. Daarmee gaf hij zich letterlijk onvoorwaardelijk over omdat hij geen enkele mogelijkheid meer had om zichzelf te verdedigen tegen de ander. Een gebaar van totale en onvoorwaardelijke overgave dus. Ik vind het een mooi gebaar en vind het daarnaast ook een prettige manier om mij te concentreren in gebed.

Terug naar “[Religie] - Open forum”