Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
't honkie schreef:Momenteel studeer ik theologie via de LOI. Erg vrijzinnig, maar de enige academische opleiding die digitaal is.
Cicero schreef:Je mist het punt.
Eeuwenlang had de kerk en de wetenschap gezegd: de zon draait om de aarde, kijk maar in Jozua 10 en met wat gereken klopt het nog ook als we naar de hemel kijken.
Dan komt er een snuiter die het tegenovergestelde beweert. (Dat dit een voorlopigheid heeft besef ik heus wel maar is wel erg theoretisch bij zo'n evident geval, maar dat terzijde.)
Volgens jouw logica zou de kerk vast moeten houden aan het oude standpunt, want wat jij hierboven doet is precies waar je zelf voor waarschuwde: gaan schipperen met de interpretatie van de Bijbel. Jouw geestverwanten zoals Voetius zouden zich omdraaien in hun graf. Die hielden bij hoog en bij laag vol dat de zon om de aarde draaide en als het niet zo was zou je afbreuk doen aan de Bijbel.
Ik proef in je antwoord dat je je eigen historische bepaaldheid niet erg doorhebt, want anders zou je zoveel moderne fratsen (poëtische taal!) niet klakkeloos in je argumentatie verwerken.
RogierV schreef:
eerder 't Honkie : Dus moet je nooit de conclusie trekken dat als je iets niet hoort of ziet etc. (of eventueel als je met een mooi meetapparaat geen uitslag krijgt) er niets zijn kan. Je moet de mogelijkheid open houden dat er wel iets is maar dat je gewoon geen constateringsmanier tot je beschikking had of hebt die het je kan tonen.
Dat mes snijdt aan 2 kanten jammergenoeg. Als je geen natuurlijke manier hebt om iets vast te stellen, heeft het dus ook geen invloed op ozne natuurlijke wereld, door definitie. Wat is dan het verschil tussen wel of niet?
't honkie schreef:Toch niet. Iets wat je niet kan waarnemen kan wel degelijk effect hebben op de natuurlijke wereld. Denk nog eeven aan de blinden. Stel dat daar twee zienden bij zitten en de ene houdt een bord omhoog "doe het raam open" en de ander doet dat. Wat is dan de situatie. Er is iets in de werkelijkheid van de blinden veranderd (ze voel de tocht) terwijl ze niets van de oorzaak gemerkt hebben. Iets buiten hun werkelijkheid was wel degelijk van invloed op hun werkelijkheid.
't honkie schreef:
Nee hoor, ik wil niet schipperen met de interpretatie van de bijbel. Maar ik neem niet klakkeloos een interpretatie over omdat hij oud is. De wijze van interpretatie kan veranderen, waarbij het wel belangrijk is om jezelf rekenschap te geven van het hoe en waarom daarvan. Overigens hoeven moderne fratsen zoals jij dat noemt niet per definitie verkeerd te zijn. Als het gaat om het beter begrijpen van de hebreeuwse poezie (en psalmen worden in de bijbel zelf al op meerdere plaatsen een lied genoemd, dat is niet nieuw) dan kunnen ook recentere ontwikkelingen een goede bijdrage leveren. Er is ook niets op tegen (maar zelfs gewenst) om teksttypen te lezen zoals ze bedoeld zijn: poezie als poëzie, en profetie als profetie enz. dat is niet schipperen, maar zoeken naar het juist verstaan van de bijbel.
Wel ben ik heel beducht voor het lezen van de bijbel vanuit natuurwetenschappelijke hypothesen. het zijn maar hypothesen. Ook een evolutietheorie bijvoorbeeld. Het is veel evidenter dat de aarde om de zon draait dan andersom en het is dan ook duidelijk voor mij dat de beschrijving van de stilstand van zon en maan vanuit het perspectief van de mens van toen is beschreven. En dat doet niets af van de historiciteit van die gebeurtenis omdat het duidelijk in een historische context staat en niet duidelijk een stuk poëzie is.
En natuurlijk kom je dan ook voor vragen te staan die er eerder niet waren. Bijvoorbeeld of een bepaalde episode die poëtisch verwoord is ook historisch is te lezen. Zo zijn er gedichten (ook in de nederlandse literatuur) die tegelijk gedicht en historische verslaggeving zijn. Dat zijn interessante vragen, maar heeft niets te maken met schipperen met de interpretatie van de bijbel. Trouwens, ook het op verschillende wijze lezen van verschillende soporten teksten in de bijbel is al zo oud als de bijbel zelf. Denk maar aan de gelijkenissen van Jezus, de fabel van Jotham, apocalyprische boeken als het tweede gedeelte van Daniël en Openbaring. En het lezen van Poëzie als poëzie is dus echt geen nieuwe frats. Wel hebben we de laatse 100 jaar veel meer inzicht gekregen in de structuur van hebreeuwse poëzie. En dat is dus een verdieping van hetgeen er al was en brengt op sommige punten inderdaad een correctie aan in interpretatie.
Toch niet. Iets wat je niet kan waarnemen kan wel degelijk effect hebben op de natuurlijke wereld. Denk nog eeven aan de blinden. Stel dat daar twee zienden bij zitten en de ene houdt een bord omhoog "doe het raam open" en de ander doet dat. Wat is dan de situatie. Er is iets in de werkelijkheid van de blinden veranderd (ze voel de tocht) terwijl ze niets van de oorzaak gemerkt hebben. Iets buiten hun werkelijkheid was wel degelijk van invloed op hun werkelijkheid.
Cicero schreef:Dan heb ik trouwens nieuws voor je: de evolutietheorie is ook evident en duidelijk de beste verklaring voor de ontwikkeling van het leven. Dus: werk aan de winkel! Herinterpreteren de boel!
maaarten schreef:Nu ben ik geen natuurwetenschapper, maar volgens mij is het toch ietsje evidenter dat de aarde om de zon draait, dan dat alle mensen en dieren van één gemeenschappelijke voorouder geëvolueerd zijn.
Mortlach schreef:Vergeet de planten niet, en de schimmels en de eencelligen.
Targetses schreef:Ja, heel bijzonder is dat. Dat bloeide en groeide zonder zon en zonder de bijtjes.
Cicero schreef: Jajaja bekend verhaal.
Maar je vindt het duidelijk en evident dat de interpretatie aangepast moet worden aan natuurwetenschappelijke hypothesen als ze overtuigend genoeg zijn. (Hier nuanceer je jezelf behoorlijk ten opzichte van wat je eerder zei.) Immers, de nieuwe lezing van Joz 10 kwam pas na de nat.wet. theorie.
Dan heb ik trouwens nieuws voor je: de evolutietheorie is ook evident en duidelijk de beste verklaring voor de ontwikkeling van het leven. Dus: werk aan de winkel! Herinterpreteren de boel!
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten