God schept het goede en het kwade?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: God schept het goede en het kwade?

Berichtdoor mohamed » 13 dec 2011 09:32

JHM schreef:Wat hebben deze waternoodsrampen te maken met de belofte uit Genesis 9,11? De belofte luidt dat God nooit weer alles wat leeft zal vernietigen.

Akkoord de link met die watersnoodrampen is wat vergezocht, dus laten we ons beperken tot het laatste oordeel. Petrus schreef dat de hemel en de elementen door vuur (2 Petr 3,12) zouden vergaan, hoe rijm jij dat met de belofte die God deed aan Noach?

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 13 dec 2011 13:27

mohamed schreef:Akkoord de link met die watersnoodrampen is wat vergezocht, dus laten we ons beperken tot het laatste oordeel. Petrus schreef dat de hemel en de elementen door vuur (2 Petr 3,12) zouden vergaan, hoe rijm jij dat met de belofte die God deed aan Noach?

Daar stranden we op het probleem dat ik (nog) zoekende ben hoe we het laatste oordeel dienen te lezen / plaatsen. Laten we stellen dat de dag des oordeels komt als geprofeteerd na de dood van Christus. Dan is het laatste oordeel tevens het oordeel waarop de huidige aarde tot een eind komt en een nieuwe hemel en aarde komen, en dus een nieuw verbond in gaat. We lezen ook in de brief dat niet iedereen (alles) zal sterven, enkel de goddelozen (2petr3:7). En dus houdt de belofte stand. Hoe plaats jij dit?
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 dec 2011 10:18

mohamed schreef:Akkoord de link met die watersnoodrampen is wat vergezocht, dus laten we ons beperken tot het laatste oordeel. Petrus schreef dat de hemel en de elementen door vuur (2 Petr 3,12) zouden vergaan, hoe rijm jij dat met de belofte die God deed aan Noach?

JHM schreef:Daar stranden we op het probleem dat ik (nog) zoekende ben hoe we het laatste oordeel dienen te lezen / plaatsen. Laten we stellen dat de dag des oordeels komt als geprofeteerd na de dood van Christus. Dan is het laatste oordeel tevens het oordeel waarop de huidige aarde tot een eind komt en een nieuwe hemel en aarde komen, en dus een nieuw verbond in gaat. We lezen ook in de brief dat niet iedereen (alles) zal sterven, enkel de goddelozen (2petr3:7). En dus houdt de belofte stand. Hoe plaats jij dit?

Maar beste JHM, kwam de belofte die God aan Noach deed dan toch te vervallen?

'De geur van de offers behaagde de HEER, en hij zei bij zichzelf: Nooit weer zal ik de aarde vervloeken vanwege de mens, want alles wat de mens uitdenkt, van zijn jeugd af aan, is nu eenmaal slecht. Nooit weer zal ik alles wat leeft doden, zoals ik nu heb gedaan.' (Gen 8,21)

Als ik het goed begrijp zeg jij dat God de aarde nooit meer zal vervloeken vanwege de slechtheid van de mens, maar dat hij bij het laatste oordeel gewoon de hele planeet zal laten verdwijnen. Klopt dat?

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 16 dec 2011 19:48

mohamed schreef:Maar beste JHM, kwam de belofte die God aan Noach deed dan toch te vervallen?

'De geur van de offers behaagde de HEER, en hij zei bij zichzelf: Nooit weer zal ik de aarde vervloeken vanwege de mens, want alles wat de mens uitdenkt, van zijn jeugd af aan, is nu eenmaal slecht. Nooit weer zal ik alles wat leeft doden, zoals ik nu heb gedaan.' (Gen 8,21)

Als ik het goed begrijp zeg jij dat God de aarde nooit meer zal vervloeken vanwege de slechtheid van de mens, maar dat hij bij het laatste oordeel gewoon de hele planeet zal laten verdwijnen. Klopt dat?

De belofte houdt vandaag de dag stand als toen gedaan. Wat zal gebeuren bij het laatste oordeel is voor niemand bekend. Wel dat niet alles wat leeft vernietigd zal worden.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 dec 2011 19:58

mohamed schreef:Maar beste JHM, kwam de belofte die God aan Noach deed dan toch te vervallen?

JHM schreef:De belofte houdt vandaag de dag stand als toen gedaan. Wat zal gebeuren bij het laatste oordeel is voor niemand bekend. Wel dat niet alles wat leeft vernietigd zal worden.

Als jij de zaak zo afgehandeld beschouwt is fijn voor jou, maar ik blijf met die vervelende vragen zitten.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 16 dec 2011 20:35

mohamed schreef:Als jij de zaak zo afgehandeld beschouwt is fijn voor jou, maar ik blijf met die vervelende vragen zitten.

Zeker niet, wat kunnen we er aan doen.

Maar beste JHM, kwam de belofte die God aan Noach deed dan toch te vervallen?

Nee, waarom zou de belofte vervallen?

Dan lees jij iets anders dan ik bedoel. Ik heb geen idee wat tijdens het laatste oordeel zal gebeuren, wat jij?

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 16 dec 2011 21:05

God doet alleen goed. Hij is Heilig en kan de zonde niet aanzien en zelfs niet door de vingers zien. en al helemaal niet doen of teweeg brengen.
Dit is iets wat een mens niet kan begrijpen, God is almachtig dus kan alles en heb het hele helal in Zijn hand. Hij is de Heilige Machtige Koning en toch kan Hij de zonde niet verdragen. Als je in Hem geborgen ben zal je het begrijpen als je bij hem ben. Alles wat niet van God is is van de duivel.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 dec 2011 11:07

JHM schreef:Zeker niet, wat kunnen we er aan doen.

Wat ik graag wil weten is of God aan Noach beloofde om de aarde nooit meer te slaan zoals hij deed omdat hij genadig is, of omdat hij zijn methode van water naar vuur veranderd heeft?
JHM schreef:Nee, waarom zou de belofte vervallen?

Omdat God beloofde dat hij de aarde niet meer zou straffen vanwege de slechtheid van de mens. Wat begrijp je daar niet aan?
JHM schreef:Dan lees jij iets anders dan ik bedoel. Ik heb geen idee wat tijdens het laatste oordeel zal gebeuren, wat jij?

Ik denk dat we heel goed kunnen reconstrueren wat er NIET zou gebeuren bij het laatste oordeel, want God beloofde Noach immers dat hij de aarde niet weer zou slaan.

Kortom: elke predikant die beweert dat de aarde zal verdwijnen moet dan eveneens bekennen dat God zijn woord niet heeft gehouden.

Besef je wel hoe problematisch het voor ons geloof zou zijn als God zijn woord niet heeft gehouden, zelfs als dat slechts eenmaal was?

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 18 dec 2011 17:47

JHM schreef: De belofte houdt vandaag de dag stand als toen gedaan. Wat zal gebeuren bij het laatste oordeel is voor niemand bekend. Wel dat niet alles wat leeft vernietigd zal worden.

Niet alles wat leeft zal vernietigd worden, alle ware gelovigen zijn immers een "nieuwe schepping".
En bij iedereen zijn de woorden bekend dat; met het oordeel waarmee wij oordelen wij ook zelf geoordeeld zullen worden.
Met andere woorden; het "laatste oordeel" over ons is , , , , aan ons zelf.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 18 dec 2011 20:11

In Openbaring kun je het lezen, dat is de toekomst.
De tijd is kort, nog even en Hij komt zijn gemeente halen, zij zullen het niet meemaken.
Zij zullen het vanuit de hemel zien gebeuren wat in openbaring staat.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 19 dec 2011 00:25

Teus schreef:In Openbaring kun je het lezen, dat is de toekomst.
De tijd is kort, nog even en Hij komt zijn gemeente halen, zij zullen het niet meemaken.
Zij zullen het vanuit de hemel zien gebeuren wat in openbaring staat.

En welke "gemeente" bedoel jij dan precies? Is dat de Hervormde gemeente of de Vrijzinnige gemeente of de Gemeente van Christus of de Getuige van Jehova of, , , ,vul zelf nog maar wat verschillende gemeentes in.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 19 dec 2011 10:09

Jes. 54:9 Want dat zal Mij zijn als de wateren van Noach, toen Ik zwoer, dat de wateren van Noach niet meer over de aarde zouden gaan;

Dit betekent de belofte aan Noach dus: er komt geen wereldomvattende zondvloed meer.
Dat de hemelen en de aarde door vuur zullen vergaan valt dus niet onder de belofte aan Noach. Gelukkig niet trouwens, anders zouden de oude hemelen en de oude aarde er altijd blijven. Maar er komen nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, zoals Petrus zegt.
De belofte aan Noach is positief geduid. Wat Petrus zegt over de nieuwe hemelen en de nieuwe aarde ook. Dat is geen negatieve verwachting, maar een positieve.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 19 dec 2011 18:33

mohamed schreef:Wat ik graag wil weten is of God aan Noach beloofde om de aarde nooit meer te slaan zoals hij deed omdat hij genadig is, of omdat hij zijn methode van water naar vuur veranderd heeft?

De belofte is dat nooit alles wat leeft weer vernietigd zal worden. Waar staat dat alleswat leeft vernietigd zal worden door vuur? Misschien dat ons menselijk lichaam vernietigd wordt en wij verrijkt worden met een verheelijkt (geestelijk) lichaam en het eeuwige leven, dus nog steeds leven.

Omdat God beloofde dat hij de aarde niet meer zou straffen vanwege de slechtheid van de mens. Wat begrijp je daar niet aan?

Dat begrijp ik prima, dan liggen we toch op 1 lijn?

Ik denk dat we heel goed kunnen reconstrueren wat er NIET zou gebeuren bij het laatste oordeel, want God beloofde Noach immers dat hij de aarde niet weer zou slaan.

Kortom: elke predikant die beweert dat de aarde zal verdwijnen moet dan eveneens bekennen dat God zijn woord niet heeft gehouden.

Besef je wel hoe problematisch het voor ons geloof zou zijn als God zijn woord niet heeft gehouden, zelfs als dat slechts eenmaal was?

Dat besef ik zeker, daarom vertrouw ik ook op God zijn belofte. Pasker omschrijft goed wat ik bedoel:

Pasker schreef:
Niet alles wat leeft zal vernietigd worden, alle ware gelovigen zijn immers een "nieuwe schepping".
En bij iedereen zijn de woorden bekend dat; met het oordeel waarmee wij oordelen wij ook zelf geoordeeld zullen worden.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 dec 2011 20:41

@ Elbert, bedankt voor de verwijzing naar Jesaja 54. Ik lees daar het volgende:

9 Want dat zal Mij zijn als de wateren van Noach, toen Ik zwoer, dat de wateren van Noach niet meer over de aarde zouden gaan; alzo heb Ik gezworen, dat Ik niet meer op u toornen, noch u schelden zal.
10 Want bergen zullen wijken, en heuvels wankelen; maar Mijn goedertierenheid zal van u niet wijken, en het verbond Mijns vredes zal niet wankelen, zegt de HEERE, uw Ontfermer.

Wat zou daar bedoeld worden met bergen zullen wijken en heuvels wankelen?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 dec 2011 20:58

mohamed schreef:Wat ik graag wil weten is of God aan Noach beloofde om de aarde nooit meer te slaan zoals hij deed omdat hij genadig is, of omdat hij zijn methode van water naar vuur veranderd heeft?

JHM schreef:De belofte is dat nooit alles wat leeft weer vernietigd zal worden. Waar staat dat alleswat leeft vernietigd zal worden door vuur?

Dat staat in 2 Petr 3,12, waar ik eerder ook al naar verwees:

'Verwachtende en haastende tot de toekomst van de dag Gods, in welke de hemelen, door vuur ontstoken zijnde, zullen vergaan, en de elementen brandende zullen versmelten.'

Daar heb je het, Petrus schreef dat de hemelen zullen vergaan en dan mag jij me wel eens uitleggen wat je met dit vers doet, als je wilt.
JHM schreef:Misschien dat ons menselijk lichaam vernietigd wordt en wij verrijkt worden met een verheelijkt (geestelijk) lichaam en het eeuwige leven, dus nog steeds leven.

Hoezo misschien JHM? Er is een Amerikaans gezegde 'when in doubt, knock them out' en wat het hiernamaals betreft is er geen ruimte voor onverschilligheid, want we hebben geen multiple choice.
JHM schreef:Dat besef ik zeker, daarom vertrouw ik ook op God zijn belofte. Pasker omschrijft goed wat ik bedoel:

Pasker schreef:

Dat is fijn voor mensen met alzheimer.

Er staat geschreven dat God een behouder is van mensen, maar allermeest van de gelovigen dus Pasker zijn uitleg klopt niet.

Terug naar “[Religie] - Open forum”