Boekenlezer schreef:Maar daar komt dan natuurlijk weer geen reactie op. Als er rationeel wat dieper nagedacht moet worden, haakt men af. Men gaat er gewoon niet op in, en rakelt vervolgens gewoon weer verder. (De ondersneeuwtaktiek.)
Dat heet manipulatie dmv negeren (negatieve conditionering). Pas als er gesproken wordt vanuit hun straatje, dan komt er reactie (positieve conditionering). En manipuleren is geen evangeliseren.
Boekenlezer schreef: Vind je het dan gek, dat je afgehaakte ex-christenen krijgt, zoals Mortlach en kinpruik. Als christenen van tegenwoordig van zo'n kaliber zijn, is de overtuigingskracht totaal weg.
Dat dusdanig getuigen niet meewerkt, daar wil ik nog wel in meegaan. Maar dat mensen hun geloof kwijtraken is vooral een zaak van henzelf. In mijn optiek, als dit de reden zou zijn, ben je gewoon slappe hap die hun overtuiging voornamelijk laat afhangen van wat anderen ervan vinden.
Boekenlezer schreef:Maar sinds wanneer betekent het standpunt dat het kerkelijke ambt alleen aan de man toekomt, dat vrouwen niet gelovig zijn en/of niets kunnen zeggen over hun geloof?
Tja... dat betreft vooral inlegkunde denk ik. Perse willen meegaan met de emancipering, met als gevolg een verwijfd christendom.
Boekenlezer schreef:Thomas was niet ongelovig, en ook niet goedgelovig. Van zo iemand zouden jullie (i.i.g. jij en MoesTuin) hopeloos van je stuk raken.
Ook
Thomas had zijn karakter, ook al wordt er niet zo bar veel over vermeld in de Bijbel. Het evangelie naar Johannes laat wel wat meer licht schijnen op deze man:
1. Thomas was traag met geloven. Wegens zijn ongeloof werd hij “ONGELOVIGE THOMAS” genoemd. Zijn houding kan uitgedrukt worden met deze woorden:
“Tenzij ik zie zal ik niet geloven!” (Je zou haast zeggen dat ie een jood was

)
2. Thomas was onderworpen aan vertwijfeling. Hij kon snel ontmoedigd raken.
“Somber” is een ander woord dat zijn persoonlijkheid beschrijft. Thomas zag vooral de donkere kant van de dingen. In plaats van vooruit te kijken en de zegeningen te zien, zag hij slechts de moeiten die erbij betrokken waren. Hij was een
pessimist en dat betekent dat hij gewoonlijk niet dacht dat de dingen goed zouden aflopen.
3.
Thomas was een discipel met veel ijver en hij was vol liefde voor zijn Meester. Hij was een onbevreesde, loyale volgeling van Christus.Iedere gek zijn gebrek, maar bij God kan ALLES meewerken ten goede! Petrus verloochende zijn Heer en Thomas weigerde te geloven in de opstanding. Voor beide mannen was De Heer genadig en Hij gebruikte hen in Zijn dienst. Ieder van ons heeft zijn eigen problemen en zonden, maar God is groter dan deze dingen. God kan ALLES laten meewerken ten goede!
En Thomas? was zo gek nog niet! Ik vind deze man wel wat lijken op u Boekenlezer!
Dus lees gerust: En Boekenlezer? is zo gek nog niet!
Excuus voor het ietwat offtopic gaan, maar zeker het vermelden waard meen ik.
Met vriendelijke groeten,
Sjors.